Rzeź pod Awdijiwką. Rosjanie stosują na froncie ciężarówki z czasów Stalina

W sieci pojawiło się nagranie przedstawiające wykorzystanie ciężarówek GAZ-63 pochodzących z okresu Stalina w regionie Awdijiwki. Jakie są zdolności GAZ-63 i dlaczego sięga się po tak stare wyposażenie?

Konwój Rosjan obejmujący ciężarówki GAZ-63.
Konwój Rosjan obejmujący ciężarówki GAZ-63.
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | NOELREPORTS
Przemysław Juraszek

W ostatnim czasie Rosjanie zaatakowali ukraińskie miasto Awdijiwka z znacznymi siłami, jednak mimo niewielkich zdobyczy terytorialnych, ponieśli duże straty w sprzęcie wojskowym.

W sieci pojawiły się nawet nagrania przedstawiające sytuacje, w których blisko linii frontu rosyjscy żołnierze przewozili pamiętające czasy Stalina ciężarówki GAZ-63, których produkcja rozpoczęła się w 1948 roku.

Czym jest GAZ-63 i dlaczego Rosjanie po nie sięgają

Rosjanie w wyniku prowadzonej wojny stracili tysiące ciężarówek i mają problem z utrzymaniem wystarczającego tempa produkcji nowych pojazdów. Na przykład, lista rosyjskich strat, prowadzona przez grupę oryxspioenkop w chwili pisania tego artykułu, wskazuje na 2943 utracone ciężarówki, a to tylko straty potwierdzone nagraniami lub zdjęciami. Z tego względu rzeczywiste straty Rosjan mogą być nawet dwukrotnie wyższe.

Rosjanie starają się zastępować tracone nowsze pojazdy KamazUral starszym sprzętem pochodzącym z poradzieckich zapasów, o czym pisał dziennikarz Łukasz Michalik z Wirtualnej Polski. Dodatkowo, ze względu na ukraińskie ataki za pomocą broni precyzyjnej, takiej jak pociski GMLRS i Storm Shadow, a od niedawna również ATACMS, Rosjanie muszą oddalać swoje magazyny paliwa i amunicji od linii frontu. To z kolei, w kontekście logistyki opartej na kolejach i braku wystarczającej liczby ciężarówek, stwarza ogromne problemy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z tego powodu sięganie przez Rosjan praktycznie po wszystko, co ma koła, włącznie z ciężarówkami GAZ-63, przestaje dziwić. GAZ-63 to ciężarówka z napędem 4x4, przystosowana do przewożenia ładunków o masie do 2 ton, produkowana w latach 1948-1968 w zakładach przemysłowych Gorkowski Awtomobilny Zawod.

Co ciekawe, jest to konstrukcja mocno oparta na starszym modelu GAZ-51, który został opracowany jeszcze podczas II wojny światowej. Napęd tego staroświeckiego pojazdu stanowi sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3,5 litra i mocy 70 KM. Seryjna produkcja GAZ-63 wyniosła 474 464 egzemplarze, i do niedawna był to model przede wszystkim interesujący kolekcjonerów. Teraz jednak ponownie zyskuje na znaczeniu na froncie.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie