Polski "przetarg stulecia". Zanim wybrano F-16, swoją ofertę złożyli Rosjanie

Polski "przetarg stulecia", jak przed laty nazywano przetarg na nowe samoloty wielozadaniowe, dzisiaj - w zestawieniu z gigantycznymi zakupami uzbrojenia - może prezentować się dość skromnie. Mimo tego to właśnie on wyznaczył kierunek modernizacji polskich sił zbrojnych, a wybrane wówczas F-16 do teraz stanowią filar polskiego lotnictwa.

My?liwce NATO patroluj? polskie niebo
**VIDEO AVAILABLE: CONTACT INFO@COVERMG.COM TO RECEIVE**

Fighter jets from Italy, Poland and the United States took to the skies over NATO?s eastern flank as part of NATO?s Air Shielding mission. The line-up of aircraft included Italian Eurofighters, Polish F-16s and Polish MiG-29s and United States F-22s. The planned one-day series of aerial manoeuvres were conducted from ?ask Air Base in Poland on 12 October 2022.

NATO?s Air Shielding mission is an increased air and missile defence posture along the Alliance?s eastern flank, implemented in the wake of Russia?s brutal invasion of Ukraine. Allies have deployed more fighter jets and ground-based air and missile defence systems to protect Allies along the eastern flank against possible air and missile threats. This is purely defensive, and a key component of NATO's enhanced deterrence and defence posture. NATO?s Air Shielding involves deployments ranging from a few weeks to several months at air bases and key locations in the eastern part of the Alliance.

Footage includes aerial manoeuvres of Italian Eurofighters, Polish F-16s and MiG-29s, and US F-22s.

The aerial manoeuvres come amid increased tensions on NATO's Eastern flank due to Russia's war in Ukraine and threats from Kremlin leaders to members of the NATO Alliance.

Where: ?ask Air Base, Poland
When: 12 Oct 2022
Credit: US Air Force/Cover Images

**EDITORIAL USE ONLY. MATERIALS ONLY TO BE USED IN CONJUNCTION WITH EDITORIAL STORY. THE USE OF THESE MATERIALS FOR ADVERTISING, MARKETING OR ANY OTHER COMMERCIAL PURPOSE IS STRICTLY PROHIBITED. MATERIAL COPYRIGHT REMAINS WITH STATED SUPPLIER.**Samoloty NATO nad Polską
Źródło zdjęć: © East News
Łukasz Michalik

Polskie lotnictwo wojskowe w roku 2025 to - przede wszystkim - 48 samolotów F-16. Formalnie w polskich siłach powietrznych służą także maszyny innych typów, jednak ich możliwości są obecnie bardzo ograniczone.

Ostatnie egzemplarze Su-22 to latające zabytki, utrzymywane w służbie nie dla wartości bojowej, ale raczej z myślą o utrzymaniu wyszkolonego personelu. MiG-29 to także konstrukcja coraz bliższa emerytury - wciąż latające w polskich barwach samoloty (prawdopodobnie nie więcej niż 14 egzemplarzy) są stopniowo wycofywane i przekazywane Ukrainie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?

Najnowszy nabytek polskiego lotnictwa - 12 FA-50GF - to w aktualnej konfiguracji maszyny o ograniczonych możliwościach. Znacząco zwiększy je planowana, wraz z dostawami kolejnych 36 egzemplarzy, modernizacja do wariantu FA-50PL, ale nawet wówczas koreańskie samoloty nie pozbędą się części ograniczeń, jak choćby niewielka prędkość maksymalna.

Kupione przez Polskę 32 samoloty F-35 to najwyższa światowa półka, jednak zanim pierwsze egzemplarze uzyskają gotowość operacyjną, może minąć dekada lub więcej.

Dlatego F-16 są i jeszcze przez długie lata będą kluczowym elementem polskich sił powietrznych. Zwłaszcza, że maszyny te znajdują się obecnie mniej więcej w połowie swojej eksploatacji (cyklu życia). Czeka je modernizacja MLU, poważnie zwiększająca możliwości samolotów i zbliżająca je do najnowszego wariantu modernizacyjnego oferowanego klientom zagranicznym, czyli F-16V (odpowiednik fabrycznie nowych F-16C/D Block 70/72).

Ile samolotów bojowych potrzebuje Polska?

W jaki sposób F-16 stał się podstawą sił powietrznych kraju, który wcześniej eksploatował wyłącznie maszyny opracowane samodzielnie albo samoloty rosyjskie? Plany pozyskania nowych maszyn tworzono od lat 90., równolegle z planami wycofania coraz mniej nowoczesnych samolotów MiG-21MiG-23.

Su-22 polskiego lotnictwa
Su-22 polskiego lotnictwa © Wikimedia Commons, Airwolfhound, CC BY-SA 2.0

Przyjęty w 2001 roku program "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe" wskazywał, że po wycofaniu postsowieckich maszyn liczba samolotów bojowych spadnie w polskich eskadrach poniżej 160, co uznano za liczbę niezbędną do realizacji podstawowych zadań lotnictwa taktycznego.

Choć liczba 160 niezbędnych maszyn pojawia się w wypowiedziach polskich decydentów również współcześnie, od czasu przyjęcia "Programu" polskie lotnictwo wojskowe nigdy nie osiągnęło zakładanej liczebności. Nawet obecnie, po wycofaniu "zabytków" i dostarczeniu wszystkich zamówionych FA-50 i F-35, polskie siły powietrzne będą mieć do dyspozycji zaledwie 128 samolotów (48 F-16, 48 FA-50 i 32 F-35). 

Trzy oferty w "przetargu stulecia"

Do rywalizacji o polskie zamówienie stanąły oficjalnie (tyle złożono ofert) trzy konstrukcje - francuski Dassault Mirage 2000-5, szwedzki Saab JAS 39 Gripen i amerykański F-16C/D Block 52+. Jako najkorzystniejszą wskazano ofertę firmy Lockheed Martin, oferującej F-16.

Umowa o wartości 3,53 mld dol. dotyczyła zakupu nie tylko samych samolotów, ale kompletnego "systemu uzbrojenia F-16", obejmującego m.in. zaplecze szkoleniowe czy uzbrojenie lotnicze. Ważnym elementem decyzji o zakupie było - zagwarantowane ustawą - finansowanie pozyskania nowych samolotów. Kwota przeznaczana na nie w latach 2002-2010 miała nie przekraczać 0,05 proc. polskiego PKB.

Zamówione przez Polskę samoloty zostały dostarczone w latach 2006-2011, a pierwsze osiem egzemplarzy w 2012 roku wzięło udział w natowskich ćwiczeniach Red Flag na Alasce, potwierdzając wstępną gotowość operacyjną części polskich samolotów.

Niestety - co podkreśla m.in. raport Fundacji Alioth - pomimo niemal 20 lat od czasu przybycia pierwszego F-16 do Polski, nadal nie zbudowała efektywnego systemu szkolenia, gwarantującego dopływ odpowiedniej liczby wyszkolonych pilotów.

Choć finał rywalizacji o polskie zamówienie odbywał się pomiędzy trzema samolotami, we wcześniejszych latach Polska otrzymywała także propozycje od innych producentów.

Mniej znani konkurenci F-16

Jeszcze w 1996 roku swoją propozycję przedstawił koncern McDonnell Douglas (obecnie Boeing), odpowiedzialny wówczas za produkcję samolotów F/A-18 Hornet. Amerykanie zamierzali sprzedać Polsce 20 gotowych samolotów i uruchomić ich produkcję w zakładach PLZ Mielec (które obecnie produkują części kadłubów F-16). Propozycja ta nie została przyjęta.

Super Sonic Hornet040609-N-9742R-041
Atlantic Ocean (June 9, 2004) - An F/A-18 Hornet, assigned to the �Marauders� from Strike Fighter Squadron Eight Two (VFA-82), piloted by Lt. Cmdr. James Montgomery, of Yukon, Okla., reaches the sound barrier during a supersonic flyby over USS Enterprise (CVN 65). Enterprise is one of seven aircraft carriers involved in Summer Pulse 2004. Summer Pulse 2004 is the simultaneous deployment of seven aircraft carrier strike groups (CSGs), demonstrating the ability of the Navy to provide credible combat power across the globe, in five theaters with other U.S., allied, and coalition military forces. Summer Pulse is the Navy�s first deployment under its new Fleet Readiness Plan (FRP). U.S. Navy photo by Photographer�s Mate Photographer's Mate 3rd Class Milosz Reterski (RELEASED) For more information go to: http://www.defenselink.mil/releases/2004/nr20040602-0856.htmlPH3  Milosz Reterskisummer pulse, f/a-18, hornet, vfa-82, marauders, supersonic, flyby, sound barrier, sonic boom, vfa 82, uss enterprise, cvn 65, breaks, okla
F/A-18 Hornet © Wikimedia Commons | Photographer's Mate 3rd Class Milosz Reterski

Prawdopodobnie najbardziej egzotycznym oferentem – z uwagi na sytuację polityczną – była Rosja. Jej oferta została przedstawiona w 1997 roku podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Rosyjska Centrala Handlowa Roswoorużenije zaproponowała wówczas sprzedaż Polsce samolotów Su-39 (Su-25TM).

Była to mocno zmodernizowana wersja szturmowych Su-25, z radarem pokładowym i nowym systemem kierowania ogniem, a także z możliwością przenoszenia szerszego wachlarza uzbrojenia i - jak zapewniał producent - zdolna do prowadzenia walk powietrznych. Polska nie była zainteresowana ofertą, a proponowany przez Rosjan wariant Su-25 nigdy nie wszedł do produkcji.

Rosyjski Su-25B
Rosyjski Su-25B © wikimedia

Rok później Polska otrzymała ofertę zakupu samolotów Eurofighter Typhoon. Ta perspektywiczna i bardzo nowoczesna konstrukcja została odrzucona ze względu na bardzo wysoką cenę, a także na obawy związane z offsetem i zdolnością polskiego przemysłu do wykorzystania zaawansowanych technologii.

Francja była także skłonna sprzedać swój najnowszy samolot - Dassault Rafale. W tym przypadku na braku zainteresowania ofertą zaważyła nie tylko cena, ale nowatorska konstrukcja, której zdolności nie były wówczas zweryfikowane. Czas dowiódł, że Rafale jest bardzo udanym samolotem, czego dowodem - ćwierć wieku później - jest długa kolejka chętnych, zamawiających francuską maszynę.

Wybrane dla Ciebie

Zanieczyszczenie powietrza zwiększa ryzyko demencji. Tak wskazują dane
Zanieczyszczenie powietrza zwiększa ryzyko demencji. Tak wskazują dane
Otworzyli największą fabrykę amunicji. Ukraińcy: "jest pewien haczyk"
Otworzyli największą fabrykę amunicji. Ukraińcy: "jest pewien haczyk"
USA przerzucają sprzęt. 100 pojazdów Bradley w drodze do Polski
USA przerzucają sprzęt. 100 pojazdów Bradley w drodze do Polski
Bliźniaczka Ziemi. Jest tylko 40 lat świetlnych od Ziemi
Bliźniaczka Ziemi. Jest tylko 40 lat świetlnych od Ziemi
Japonia odebrała pierwszą sztukę. To kuzyn polskiego KTO Rosomak
Japonia odebrała pierwszą sztukę. To kuzyn polskiego KTO Rosomak
Przygotowują Abramsy do strzelania. W Polsce trwają ćwiczenia
Przygotowują Abramsy do strzelania. W Polsce trwają ćwiczenia
Wpływają na jakość snu. Żyją w jamie ustnej i jelitach
Wpływają na jakość snu. Żyją w jamie ustnej i jelitach
Sadzą trawę na dnie Zatoki Puckiej. Chcą stworzyć podwodne łąki
Sadzą trawę na dnie Zatoki Puckiej. Chcą stworzyć podwodne łąki
Był zagrożeniem dla dinozaurów. Jego potomkowie żyją w USA
Był zagrożeniem dla dinozaurów. Jego potomkowie żyją w USA
Wysadzają własne miasta. Tyle rosyjskich bomb spadło w kraju Putina
Wysadzają własne miasta. Tyle rosyjskich bomb spadło w kraju Putina
Ukrainie zaczyna brakować amunicji. USA spowalniają dostawy
Ukrainie zaczyna brakować amunicji. USA spowalniają dostawy
Robią gry, teraz zabiorą się za drony. Nowa strategia polskiej firmy
Robią gry, teraz zabiorą się za drony. Nowa strategia polskiej firmy