Mirage 2000 dla Ukrainy. Francja rozważa dostawę samolotów
Wśród deklaracji pomocy, jaką państwa Zachodu zamierzają wesprzeć Ukrainę, pojawiają się propozycje, które jeszcze kilka miesięcy temu w ogóle nie były brane pod uwagę. Podczas niedawnego spotkania przewodniczącego francuskiej Komisji Obrony i ministra obrony Wielkiej Brytanii padła zaskakująca deklaracja dotycząca francuskich samolotów wielozadaniowych Mirage 2000. Wyjaśniamy, jakie są możliwości tych maszyn.
Przewodniczący francuskiej Komisji Obrony Thomas Gassilloud podczas spotkania z ministrem obrony Wielkiej Brytanii Benem Wallace’em stwierdził, że Francja nie wyklucza dostarczenia Ukrainie samolotów bojowych i "pozostawia otwarte drzwi" dla takich postulatów ze strony Kijowa.
Jedynym typem samolotu, który pozostaje nowoczesny, ale – w przypadku Francji – jest już wycofywany z eksploatacji (a tym samym dostępny), jest Mirage 2000. Maszyny tego typu przez lata stanowiły filar francuskich sił powietrznych, ale są sukcesywnie zastępowane przez znacznie bardziej zaawansowane samoloty Rafale.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mirage 2000 w walce o polskie niebo
Mirage 2000 stał się w Polsce szerzej znany za sprawą "przetargu stulecia", jak przed laty nazywano przetarg na nowe samoloty wielozadaniowe dla polskiego lotnictwa. Francuski Mirage 2000 rywalizował wówczas o polskie zamówienie ze szwedzkim JAS-39 Gripen i amerykańskim F-16, który ostatecznie wygrał.
Mirage 2000 to szczytowy etap rozwoju bardzo długiej serii francuskich samolotów, którą rozpoczął w 1955 r. oblot samolotu Mirage 1. Te jednosilnikowe maszyny łączył wspólny układ aerodynamiczny – były konstrukcjami bezogonowymi ze skrzydłami w układzie delta, czyli o obrysie umieszczonego w tylnej części samolotu trójkąta.
Mirage 2000 - wół roboczy francuskiego lotnictwa
Prototyp Mirage’a 2000 oblatano w 1978 r., a w 1984 r. do służby weszła pierwsza eskadra wyposażona w te samoloty.
W ciągu kilkudziesięciu lat eksploatacji Mirage 2000 doczekał się licznych wersji, będących ewolucją samolotu od stosunkowo prostej maszyny myśliwskiej po samolot w pełni wielozadaniowy, zdolny do misji uderzeniowych z użyciem broni precyzyjnej, wykonywanych w każdych warunkach pogodowych i porze doby.
Na potrzeby francuskiego arsenału nuklearnego powstała także specjalna wersja Mirage 2000N, przeznaczona do przenoszenia jądrowych pocisków manewrujących ASMP. Mirage 2000 był produkowany do 2007 r., także na eksport – poza lotnictwem Francji, trafił do sił lotniczych Brazylii, Egiptu, Grecji, Indii, Kataru, Peru, Tajwanu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Siły lotnicze Francji stopniowo rezygnują z Mirage’y. W 2018 r. wycofano z eksploatacji ostatnie egzemplarze wersji Mirage 2000N, w czerwcu 2022 r. – ostatnie Mirage 2000C (wersja myśliwska). Do 2025 r. Francja wycofa wielozadaniowe Mirage 2000-5, a w służbie – do około 2035 r. – pozostaną, równolegle z samolotami Rafale, uderzeniowe Mirage 2000D.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski