"Skoszą Rosjan równo z trawą". Już jadą do Ukrainy
Rząd Kanady wysłał kolejny pakiet pomocowy do Ukrainy. W jego składzie znakazły się m.in. pociski AIM-7 Sparrow, a także transportery opancerzone M113. Te ostatnie z uwagi na pewne cechy są określane przez Ukraińców mianem "kombajnów zbożowych koszących wrogów".
Jak zauważył ukraiński portal Militarnyj, strona internetowa dotycząca kanadyjskiej pomocy wojskowej dla Ukrainy została zaktualizowana.
Najnowsze dane wskazują, że Ottawa przekazała 30 milionów dolarów na sprzęt zimowy dla Ukraińców (w tym śpiwory, zimowe kurtki i buty), a także wysłała na front kolejny pakiet pomocowy ze sprzętem wojskowym. W jego składzie znalazły się m.in. pociski powietrze-powietrze AIM-7 Sparrow, które Kanada wysyłała Ukrainie już wcześniej, a także 25 transporterów opancerzonych M113 wraz z pakietem części zamiennych.
Kolejne transportery opancerzone M113 dla Ukrainy
Transportery opancerzone M113 są sprzętem, jaki Ukraińcy żołnierze zdążyli już dobrze poznać. To jeden z najczęściej przekazywanych na front przez kraje NATO pojazdów opancerzonych, co wynika z ich bardzo dużej popularności. Produkcja tego sprzętu rozpoczęła się w 1960 r. i trwała na tyle długo, że wchodził on do służby w wielu państwach na całym świecie.
Ile plastiku mamy w ciele? Odpowiedź zaskakuje
Kombajny zbożowe koszące wrogów
Tak wiekowa konstrukcja ma wady, ponieważ nie może równać się z nowszymi transporterami opancerzonymi w zakresie możliwości ofensywnych, a także komfortu oraz stopnia ochrony zapewnianych załodze.
Z drugiej strony, transportery opancerzone M113 są konstrukcjami znacznie mniej zaawansowanymi pod względem konstrukcji. Ukraińscy szybko dostrzegli, że mają one wiele wspólnego z popularnymi w Ukrainie kombajnami zbożowymi i w efekcie otrzymały łatkę "kombajnów zbożowych koszących wrogów".
W najpopularniejszym wariancie, transporter opancerzony M113 waży ok. 10 ton i pozwala przewozić maksymalnie 11 osób. Ma gąsienicową trakcja, która sprawia, że poruszanie się po trudnym terenie jest łatwiejsze niż w przypadku konstrukcji kołowych. Maksymalna prędkość tego transportera opancerzonego to ok. 65 km/h (i 7 km/h w wodzie).