Polskie MiG‑i 29 dla Ukrainy. Zełenski: samoloty za gwarancje NATO
Ukraina regularnie domaga się od Polski przekazania pozostałych samolotów MiG-29. Choć prezydent Duda jasno określił warunki, na jakich może to nastąpić, Ukraina krytykuje decyzje Warszawy. Głos w tej sprawie zabrał m.in. ukraiński prezydent.
31.10.2024 20:12
Kilkadziesiąt godzin po deklaracji polskiego prezydenta, który na antenie Radia Zet ogłosił, że aktualnie nie ma możliwości, by Polska przekazała Ukrainie pozostałe samoloty MiG-29, do sprawy odniósł się Wołodymyr Zełenski.
Prezydent Ukrainy podczas spotkania z samorządowcami Zakarpacia stwierdził, że przekazanie MiG-ów 29 zostało uzgodnione z polskimi władzami. Warunkiem dostarczenia samolotów miało być wsparcie Polski przez natowską misję, podobną do programu Baltic Air Policing, w ramach którego NATO chroni przestrzeń powietrzną państw bałtyckich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2
Według Zełenskiego NATO miało zadeklarować dodatkowe wsparcie dla Polski, która jednak nadal nie przekazuje samolotów. Nie ma również zamiaru zestrzeliwać rosyjskich pocisków nad terytorium Ukrainy, o co od dawna zabiega Kijów.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
W kontekście deklaracji Zełenskiego dotyczących natowskiego wsparcia dla Polski warto przypomnieć, że niedawno o niesprecyzowanej, lotniczej pomocy ze strony "skandynawskich przyjaciół" wspominał szef MON-u.
Ostatnie MiG-i 29 polskiego lotnictwa
Przed wybuchem wojny w Ukrainie, w 2020 roku za zdolne do lotu uznawano 28 eksploatowanych w Polsce egzemplarzy myśliwców MiG-29 (z 44 pozyskanych). Inspektor Sił Powietrznych, gen. dyw. Jacek Pszczoła informował wówczas, że Polska dysponuje zapasem części na maksymalnie cztery lata dalszej eksploatacji MiG-ów.
Po rosyjskim ataku Polska przekazała Ukrainie nieujawnioną liczbę maszyn tego typu – w polskim lotnictwie służy obecnie prawdopodobnie 14 MiG-ów 29, o których transfer zabiega Ukraina.
Resurs polskich samolotów stopniowo się wyczerpuje, a brak dostępu do części zamiennych sprawia, że czas ostatnich MiG-ów w polskim lotnictwie wojskowym dobiega już końca. Maszyny te zostaną zastąpione kupionymi w Korei 32 samolotami FA-50 w docelowym wariancie FA-50PL. Wycofywane MiG-i zostaną najprawdopodobniej z czasem przekazane Ukrainie.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski