Polska odebrała komplet samolotów FA‑50GF
Wszystkie z zamówionych przez Polskę maszyn FA-50GF dotarły do kraju i doczekały się oficjalnego odbioru przez użytkownika. Z tej okazji w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim odbyła się uroczysta prezentacja sprzętu. Czym wariant FA-50GF różni się od docelowego?
W połowie 2022 roku Polska zamówiła w Korei Południowej 48 samolotów FA-50. Harmonogram dostaw przewidywał, że najpierw dotrze do Polski transza 12 maszyn w wariancie FA-50 Block 10, nazywanym w Polsce FA-50GF (gap filler).
Następnie, w latach 2025-2028 będą dostarczane samoloty w nieistniejącej jeszcze wersji FA-50PL, bazującej na wariancie FA-50 Block 20. Do standardu FA-50PL będzie także zmodernizowana pierwsza transza, czyli obecne samoloty FA-50GF.
Taki harmonogram dostaw pozwolił na szybkie dostarczenie do Polski pierwszych maszyn i wypełnianie przez nie części zadań bez długotrwałego oczekiwania na opracowanie docelowej wersji samolotu.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
12 samolotów z pierwszej transzy zostało już dostarczonych do Polski – przybywały partiami od lipca do końca listopada 2023 roku.
Obecnie, po miesiącu od dostawy ostatnich maszyn, polskie lotnictwo oficjalnie odebrało wszystkie samoloty i podczas uroczystego pokazu mogło zaprezentować całą dwunastkę. Czym wariant FA-50GF różni się od FA-50PL?
FA-50GF i FA-50PL - różnice
FA-50GF to wersja FA-50, bazująca na wariancie Block 10. To samolot o dość ograniczonych możliwościach – bez zaawansowanego radiolokatora i zintegrowany z niewielką liczbą typów uzbrojenia lotniczego. Przykładem jest tu m.in. integracja wyłącznie z pociskami AIM-9N Sidewinder, czyli starszą wersją pocisków o mniejszych możliwościach.
Ważną zaletą w porównaniu do bazowej wersji FA-50 jest jednak w wariancie Block 10 integracja z zasobnikiem celowniczym AN/AAQ-33 Sniper. To rozwiązanie doposaża FA-50 w kamerę termowizyjną, kamerę telewizyjną o wysokiej rozdzielczości i laserowy wskaźnik celów, co pozwala na stosowanie m.in. bomb kierowanych. Polska zamówiła 34 takie zasobniki.
Docelowy wariant, czyli FA-50PL, zostanie dodatkowo wyposażony w nowoczesny radiolokator AESA, instalację do tankowania paliwa w locie, a także zintegrowany z szerszym wachlarzem uzbrojenia, obejmującym m.in. nową wersję pocisku przeciwlotniczego AIM-9X Sidewinder, a także pociski przeciwlotnicze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski