Pierwszy FA‑50PL już w 2025 roku. Samolot dla Polski z amerykańskim radarem
Dostarczone do Polski samoloty FA-50 to maszyny w tymczasowym wariancie FA-50GF. Docelowo Polska ma otrzymać 36 samolotów w wersji FA-50PL, oferującej znacząco większe możliwości, a już eksploatowanych 12 samolotów zostanie do tej wersji zmodernizowanych. Łącznie zamówiliśmy 48 samolotów tego typu, a oblot pierwszego zaplanowano na jesień 2025 r.
Pierwszy FA-50 w docelowym, przeznaczonym dla Polski wariancie FA-50PL, ma zostać oblatany w listopadzie 2025 r. – informuje serwis Milmag, powołując się na deklarację prezesa KAI Kanga Goo-younga. To kolejne po F-35 samoloty wyczekiwane przez nasz kraj.
Oblot samolotu w zamówionej przez Polskę konfiguracji wymaga nie tylko rozwiązania niezbędnych kwestii technicznych, ale także wypracowania porozumienia pomiędzy MON-em, koncernem KAI - koreańskim producentem samolotu a amerykańskim koncernem Lockheed Martin.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5
Choć FA-50 to samolot zaprojektowany i zbudowany przez KAI, porozumienie z Amerykanami jest niezbędne, bo w wybranej przez Polskę konfiguracji to amerykańskie firmy odpowiadają za kluczowe elementy samolotu.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
FA-50PL będzie wyposażony m.in. w nowoczesny radar AESA PhantomStrike opracowany przez koncern RTX i zasobnik celowniczy AN/AAQ-33 Sniper, będący dziełem koncernu Lockheed Martin. Obecnie na linii montażowej znajduje się już sześć FA-50PL, a pierwsza kompletna sztuka wzbije się w powietrze za niecały rok.
Nowe możliwości samolotu FA-50PL
W porównaniu z wariantem FA-50GF, eksploatowanym obecnie przez Polskę, docelowe FA-50PL zaoferują znacznie większe możliwości. Samoloty będą dysponować znacznie doskonalszym radarem, możliwością tankowania w powietrzu, systemem wymiany danych Link16 czy nowym system identyfikacji swój-obcy (IFF). Piloci otrzymają także nowy hełm z wyświetlaczem przeziernym Scorpion HMD.
Nowe będzie także uzbrojenie polskich maszyn, które zostaną zintegrowane nie tylko z najnowszą wersją pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder, ale także z pociskami średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.
Nowa wersja FA-50 Block 20
Wraz z pracami nad wariantem FA-50 dla Polski Korea prowadzi prace nad własną, przeznaczoną na użytek wewnętrzny i oferowaną na eksport wersją samolotu – FA-50 Block 20.
Pod koniec grudnia 2024 roku południowokoreańska spółka LIG Nex1 we współpracy z Królewskim Niderlandzkim Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki NLR rozpoczęła testy nowego radaru ESR-500A, przeznaczonego dla samolotów FA-50 Block 20.
To rozwiązanie alternatywne względem wybranego przez Polskę. Radar ESR-500A został opracowany w Korei z wykorzystaniem technologii azotku galu (GaN), co pozwoliło na osiągnięcie pożądanego poziomu miniaturyzacji.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski