Pierwszy FA‑50PL już w 2025 roku. Samolot dla Polski z amerykańskim radarem

Dostarczone do Polski samoloty FA-50 to maszyny w tymczasowym wariancie FA-50GF. Docelowo Polska ma otrzymać 36 samolotów w wersji FA-50PL, oferującej znacząco większe możliwości, a już eksploatowanych 12 samolotów zostanie do tej wersji zmodernizowanych. Łącznie zamówiliśmy 48 samolotów tego typu, a oblot pierwszego zaplanowano na jesień 2025 r.

Samolot FA-50
Samolot FA-50
Źródło zdjęć: © wojsko-polskie
Łukasz Michalik

Pierwszy FA-50 w docelowym, przeznaczonym dla Polski wariancie FA-50PL, ma zostać oblatany w listopadzie 2025 r. – informuje serwis Milmag, powołując się na deklarację prezesa KAI Kanga Goo-younga. To kolejne po F-35 samoloty wyczekiwane przez nasz kraj.

Oblot samolotu w zamówionej przez Polskę konfiguracji wymaga nie tylko rozwiązania niezbędnych kwestii technicznych, ale także wypracowania porozumienia pomiędzy MON-em, koncernem KAI - koreańskim producentem samolotu a amerykańskim koncernem Lockheed Martin.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5

Choć FA-50 to samolot zaprojektowany i zbudowany przez KAI, porozumienie z Amerykanami jest niezbędne, bo w wybranej przez Polskę konfiguracji to amerykańskie firmy odpowiadają za kluczowe elementy samolotu.

FA-50PL będzie wyposażony m.in. w nowoczesny radar AESA PhantomStrike opracowany przez koncern RTX i zasobnik celowniczy AN/AAQ-33 Sniper, będący dziełem koncernu Lockheed Martin. Obecnie na linii montażowej znajduje się już sześć FA-50PL, a pierwsza kompletna sztuka wzbije się w powietrze za niecały rok.

FA-50PL to wariant samolotu FA-50 o najwyższej specyfikacji. Rozwój jego możliwości odbywa się w ścisłej współpracy inżynierów KAI z naszym amerykańskim partnerem, firmą Lockheed Martin. (…) Na obecnym etapie nie jest możliwe podanie dokładnego harmonogramu dostaw FA-50PL.

Logo Korea Aerospace IndustriesKAI (Korea Aerospace Industries)

Nowe możliwości samolotu FA-50PL

W porównaniu z wariantem FA-50GF, eksploatowanym obecnie przez Polskę, docelowe FA-50PL zaoferują znacznie większe możliwości. Samoloty będą dysponować znacznie doskonalszym radarem, możliwością tankowania w powietrzu, systemem wymiany danych Link16 czy nowym system identyfikacji swój-obcy (IFF). Piloci otrzymają także nowy hełm z wyświetlaczem przeziernym Scorpion HMD.

Nowe będzie także uzbrojenie polskich maszyn, które zostaną zintegrowane nie tylko z najnowszą wersją pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder, ale także z pociskami średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.

Nowa wersja FA-50 Block 20

Wraz z pracami nad wariantem FA-50 dla Polski Korea prowadzi prace nad własną, przeznaczoną na użytek wewnętrzny i oferowaną na eksport wersją samolotu – FA-50 Block 20.

Pod koniec grudnia 2024 roku południowokoreańska spółka LIG Nex1 we współpracy z Królewskim Niderlandzkim Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki NLR rozpoczęła testy nowego radaru ESR-500A, przeznaczonego dla samolotów FA-50 Block 20.

To rozwiązanie alternatywne względem wybranego przez Polskę. Radar ESR-500A został opracowany w Korei z wykorzystaniem technologii azotku galu (GaN), co pozwoliło na osiągnięcie pożądanego poziomu miniaturyzacji.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (43)