Niesamowite zdjęcie brytyjskich Eurofighterów. Te samoloty są w Polsce

Niesamowite zdjęcie brytyjskich Eurofighterów. Te samoloty są w Polsce

Para brytyjskich Eurofighterów podczas "mijanki".
Para brytyjskich Eurofighterów podczas "mijanki".
Źródło zdjęć: © The Telegraph | Anthony Helcoop, SWNS
Przemysław Juraszek
04.10.2023 13:13, aktualizacja: 04.10.2023 14:46

Podczas ćwiczeń Royal Air Force (RAF) nad West Pinchbeck w Lincs fotograf Anthony Helcoop zdołał zrobić fantastyczne zdjęcie, gdzie dwa Eurofightery podczas symulowanej walki manewrowej na bliskim dystansie mijają się z bardzo bliskiej odległości. Przedstawiamy osiągi tych potężnych maszyn.

Jak podaje brytyjski The Telegraph, powołując się na tamtejsze ministerstwo obrony, Eurofightery nie mogły być bliżej niż 300 metrów od siebie, ponieważ tyle wynosi minimalna dozwolona odległość podczas symulowanych walk manewrowych na bliskim dystansie. Ze względu na pułap wynoszący 5 km oraz kąt aparatu dystans wydaje się na zdjęciu znacznie mniejszy, niż miało to miejsce w rzeczywistości.

Eurofighter Typhoon — strażnik europejskiego nieba

Samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon stacjonujące także w Polsce jako wsparcie dla polskich F-16 to jeden z najliczniejszych samolotów europejskich członków NATO. Niedawno Londyn wysłał do naszego kraju cztery egzemplarze tych maszyn, o czym pisał dziennikarz Wirtualnej Polski Mateusz Tomczak. Jest to wielonarodowa konstrukcja oblatana w 1994 r., ale jej korzenie sięgają lat 70. XX wieku. Samolot jest wspólnym dziełem Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch oraz Hiszpanii, który należy do trójki nowoczesnych myśliwców z Europy (konkurencja to francuski Rafale i szwedzki Gripen).

Najnowsze Eurofightery z III transzy produkcyjnej to w pełni wielozadaniowe maszyny zdolne do wywalczenia przewagi w powietrzu bądź atakowania celów naziemnych w tym znajdujących się nawet setki km za liniami przeciwnika za pomocą pocisków manewrujących TAURUS KEPD-350 lub Storm Shadow.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Eurofighter jest wyposażony w parę potężnych silników Eurojet EJ200 mocy 90 kN każdy zapewniających maksymalną prędkość lotu 2 Ma bądź 1,2 Ma bez użycia dopalacza i udźwig ponad 9 ton uzbrojenia. To obejmuje pokładowe działko BK-27 kal. 27 mm o szybkostrzelności do 1700 strz./min i aż 13 pylonów wspierających bardzo szeroki asortyment uzbrojenia.

Mowa tutaj m.in. o najpowszechniejszych w państwach NATO pociskach powietrze-powietrze średniego zasięgu z rodziny AIM-120 AMRAAM, nowocześniejszych Meteor, czy pociskach krótkiego zasięgu AIM-132 ASRAAM. Ponadto mamy tutaj pociski manewrujące i bomby kierowane JDAM lub podobne.

Do tego dochodzi bardzo zaawansowany system sensorów obejmujący radar CAPTOR-E o zasięgu 200 km dla celów z RCS 1m2 oraz pasywny system mogący wykryć nawet samoloty wykonane w technologii stealth, czyli IRST PIRATE (Passive Infra-Red Airborne Track Equipment). System ten działa w pasmach 3-5 um oraz 8-11 um i umożliwia wykrycie celów na dystansie nawet 100 km w sprzyjających warunkach, takich jak brak chmur lub mgły.

Te wszystkie dane są prezentowane na wielofunkcyjnych ekranach (Head down display systems - MHDD) lub bezpośrednio przed oczami pilota na hełmowym wyświetlaczu (Helmet mounted symbology system - HMSS), który może być zastąpiony nowszym modelem.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie