Luftwaffe z nową bronią. Pocisk powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor certyfikowany

Niemieckie siły powietrzne niedawno zakończyły testy w locie najnowszego kierowanego pocisku powietrze-powietrze Meteor, i uznały za gotowy do użycia na myśliwcach Eurofighter Typhoon.

Luftwaffe z nową bronią. Pocisk powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor certyfikowany
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | MDBA
Przemysław Juraszek

Już w czerwcu zeszłego roku 74 Taktyczne Skrzydło Powietrzne Luftwaffe z bazy lotniczej Neuberg w Bawarii zakończyło wstępne testy w locie samolotów Eurofighter z podwieszonymi pociskami Meteor. Ostatecznym testem będzie strzelanie do celów ćwiczebnych, aczkolwiek dokładna data nie jest znana.

MDBA Meteor to europejski pocisk powietrze-powietrze dalekiego zasięgu powstały w wyniku współpracy: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii i Szwecji. Jego produkcja seryjna ruszyła w 2003 roku i od tego czasu jest certyfikowany na coraz dłuższej liczbie samolotów obejmującej np. szwedzkie Gripeny, brytyjskie Eurofightery czy francuskie Rafale.

Obraz
© Materiały prasowe | bernhard huber munich, MBDA

MBDA Meteor ma zasięg wynoszący około 200 km, ale w przeciwieństwie do konkurentów wyposażonych w standardowy silnik rakietowy ma znacznie lepsze możliwości manewrowania w końcowej fazie lotu. W przypadku np. pocisków typu AIM-120 AMRAAM mamy silnik rakietowy na paliwo stałe, który po paru sekundach się wypala, a pocisk leci w stronę celu już krzywą balistyczną. W przypadku Meteora też mamy rakietowy silnik startowy, ale marszowym jest już silnik strumieniowy z regulowanym ciągiem. Sinik strumieniowy pozyskuje tlen z atmosfery, a nie jak to jest w przypadku klasycznego silnika rakietowego, gdzie tlen jest częścią paliwa rakietowego. W ten sposób uzyskano więcej miejsca na paliwo, co w połączeniu z regulowanym ciągiem pozwala zachować manewrowe możliwości pocisku na dłużej.

Obraz
© Materiały prasowe | MBDA

Naprowadzanie odbywa się dzięki aktywnej głowicy radiolokacyjnej, a w razie potrzeby możliwe jest naprowadzanie z myśliwca dzięki dwustronnemu łączu komunikacyjnemu. MBDA Meteor ma długość 3,7 m i waży 190 kg.

MBDA Meteor zostanie zintegrowany ze wszystkimi niemieckimi samolotami Eurofighter Typhoon, z wyjątkiem ich najstarszych modeli Tranche-1. Te Luftwaffe planuje zastąpić nowymi samolotami Tranche-4. W tym celu jest planowane pozyskanie 93 nowych myśliwców Typhoon oraz 40 Boeing F/A-18F Super Hornet i E-A18G Growler, które zastąpią pozostające w służbie myśliwe uderzeniowe Panavia Tornado.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (57)