Niemieckie Eurofightery będą bronić Łotwy. Mają to, czego brakuje Raptorom

Niemieckie Eurofightery będą bronić Łotwy. Mają to, czego brakuje Raptorom

Niemieckie myśliwce Eurofighter. Zdjęcie ilustracyjne
Niemieckie myśliwce Eurofighter. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © X | @Team_Luftwaffe
Przemysław Juraszek
29.02.2024 16:19, aktualizacja: 07.03.2024 09:49

Pięć niemieckich Eurofighterów wylądowało 26 lutego w bazie Lielvārde na Łotwie, skąd z pomocą belgijskich F-16 i francuskich Mirage 2000-5 będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich w ramach misji Baltic Air Policing. Przedstawiamy osiągi tego europejskiego myśliwca.

Co ciekawe, aktualna zmiana w ramach misji Baltic Air Policing nie operuje z estońskiego lotniska Ämari ze względu na prace remontowe tylko z łotewskiego Lielvārde. Niemieckie Eurofightery wraz z belgijskimi F-16 czy francuskimi Mirage 2000-5 będą odpowiadać na dość liczne w ostatnich latach naruszenia przestrzeni powietrznej przez rosyjskie lotnictwo.

Eurofighter Typhoon — strażnik europejskiego nieba

Eurofighter Typhoon, potężna maszyna będąca wynikiem międzynarodowej współpracy, której początki sięgają lat 70. XX wieku. Proces tworzenia tego myśliwca nie był łatwy — Francja, jedna z głównych zaangażowanych stron, odeszła z projektu w wyniku sporu o koncepcję maszyny, skupiając się na stworzeniu własnego samolotu wielozadaniowego Rafale. Mimo to pierwszy Eurofighter Typhoon wzbił się w powietrze w 1994 roku.

Co ciekawe, w 1998 roku kraje uczestniczące w programie podjęły decyzję o produkcji Eurofightera w trzech etapach, nazywanych transzami. Każda z nich miała wprowadzać nowe możliwości dla tej maszyny. Pierwsza transza (T1) skupiała się na stworzeniu samolotów przeznaczonych do zdobywania przewagi powietrznej. Natomiast maszyny z ostatniej, trzeciej transzy (T3), są już pełnoprawnymi konstrukcjami wielozadaniowymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Myśliwce Eurofighter Typhoon wykorzystują dość rzadko stosowany rodzaj skrzydła w układzie delta z usterzeniem kaczki. Ten mimo pewnych problemów pozwolił na stworzenie maszyny odznaczającej się doskonałą manewrowością, zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach. Dzięki parze nowoczesnych silników Eurojet EJ200, o mocy 90 kN każdy, Eurofighter jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 2 Ma, a także utrzymać lot z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalaczy (1,2 Ma).

Warto zauważyć, że konstrukcja Eurofightera jest nowoczesna i innowacyjna — większość jego płatowca składa się z kompozytów (82 proc.), co korzystnie wpływa na jego sygnaturę radiolokacyjną. Ponadto piloci Eurofightera mają do dyspozycji wielofunkcyjne ekrany (Head down display systems - MHDD) lub dane są wyświetlane bezpośrednio przed ich oczami na hełmowym wyświetlaczu (Helmet mounted symbology system - HMSS).

Pozwala to na bardzo efektywne wykorzystanie bogatego arsenału uzbrojenia przenoszonego na 13 pylonach o łącznym udźwigu ponad 9 ton. Dostępne opcje obejmują m.in. najpopularniejsze w lotnictwie NATO pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu z rodziny AIM-120 AMRAAM, najnowocześniejsze MBDA Meteor, pociski IRIS-T, bomby kierowane z rodziny Paveway lub JDAM/ER. Ponadto z Eurofighterem są integrowane pociski TAURUS KEPD 350 o zasięgu ponad 500 km.

Z kolei do naprowadzania wspomnianej broni na wykryte cele służy w najnowszej wersji Eurofightera potężny radar CAPTOR-E o zasięgu 200 km dla celów z RCS 1m2, a także pasywny system IRST PIRATE (Passive Infra-Red Airborne Track Equipment).

IRST PIRATE — unikatowe rozwiązanie, którego brakuje w F-22 Raptor

System IRST PIRATE to system umożliwiający wykrycie oraz śledzenie celu wyłącznie na podstawie jego sygnatury termicznej, co umożliwia zwalczanie nawet samolotów wykonanych w technologii stealth. Działa on na podstawie detektorów podczerwieni pracujących w pasmach 3-5 um oraz 8-11 um, co w sprzyjających warunkach (brak chmur lub mgły) pozwala na wykrycie celów na dystansie nawet 100 km.

Ponadto ten system w przeciwieństwie do radaru działa całkowicie pasywnie, ponieważ nie emituje fal radiolokacyjnych, które mogą zostać wychwycone przez systemy samoobrony celu. Te w zależności od stopnia zaawansowania mogą informować pilota samolotu przeciwnika, że jest obserwowany/namierzany lub nawet określić przybliżoną pozycję emitera fal radiolokacyjnych.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)