Polskie lotnictwo wojskowe AD 2023. Czas przełomowych zmian

W polskim lotnictwie wojskowym zachodzą zmiany. Część z nich – jak choćby pospieszne pozyskanie samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW – to reakcja na wojnę w Ukrainie. Inne, jak zakup samolotów szkolno-treningowych M-346 Bielik, to rezultat długofalowego planu. Jak prezentuje się polskie lotnictwo wojskowe w 2023 r. i jaką transformację przeszło w ostatnich miesiącach?

Samoloty Su-22Samoloty Su-22
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | Tech. Sgt. Matthew Plew
Łukasz Michalik

7 grudnia rozpoczęła się siedemnasta Konferencja Lotnictwo Nowej Generacji 2023. To największa w Polsce konferencja poświęcona lotnictwu, zarówno cywilnemu, jak i wojskowemu. Jak – po niemal dwóch latach wojny za naszą wschodnią granicą – prezentuje się to drugie?

Działania, które obserwujemy w polskim lotnictwie wojskowym, to wypadkowa kilku czynników – wcześniejszych wieloletnich planów, działań wynikających z rozwoju sytuacji w Ukrainie, ale także ruchów doraźnych, będących efektem wypadków czy skandali.

Ich przykładem jest reakcja na ujawnienie losów rosyjskiej rakiety Ch-55, której upadek pod Bydgoszczą unaocznił luki w działaniu polskiej obrony powietrznej. Próbą ich pospiesznego łatania jest zakup dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW.

Pożegnanie z rosyjskimi maszynami

Polskie lotnictwo wojskowe znajduje się dziś na rozdrożu. Trwa generacyjna wymiana sprzętu – szkolne Iskry TS-11 zostały ostatecznie wycofane w 2022 r., a samoloty Su-22 – choć formalnie pozostają w służbie – w praktyce, ze względu na archaiczną awionikę, nie liczą się jako maszyny bojowe.

Nawet MiG-i 29, przez lata stanowiące filar polskiego lotnictwa wojskowego, obecnie są już u kresu służby z biało-czerwonymi szachownicami na skrzydłach. Choć nadal widujemy je przy okazji różnych manewrów, sojuszniczych ćwiczeń czy działań air policing, ich rolę najlepiej podsumowuje fakt, że – według deklaracji MON-u – co najmniej 10 maszyn tego typu zostało przekazanych walczącej z rosyjską agresją Ukrainie.

W praktyce jesteśmy świadkami ostatnich lat obecności postsowieckiego sprzętu w polskim lotnictwie wojskowym. Ostatnie MiG-i 29 mają zostać wycofane w 2027 r., a Su-22 – nieoficjalnie – jeszcze wcześniej, bo w 2025 r. Zmianie towarzyszy zarazem sporo niepewności co do ostatecznego kształtu polskiego lotnictwa wojskowego, które docelowo ma liczyć 160 maszyn bojowych.

Dwie brakujące eskadry

Gdy zsumujemy liczbę posiadanych F-16 (48 egzemplarzy), a także zamówionych FA-50 (48, dostawy w latach 2023-2028) i F-35 (32, dostawy w latach 2025-2030), okaże się, że Polska w nieodległej przyszłości będzie dysponować flotą 128 samolotów bojowych. To – w porównaniu z planami – o dwie eskadry (32 maszyny) za mało. Czym uzupełnimy te braki?

Spekulacji na ten temat nie brakuje, zwłaszcza że zainteresowanie potencjalnym zakupem podsycają producenci, wspominając przy różnych okazjach o proponowanych Polsce samolotach, jak F-15EX Eagle II czy Eurofighter Typhoon.

Alternatywą dla nich jest zwiększenie zamówienia na F-35 lub dokupienie F-16 w nowej wersji F-16C/D Block 72. Wśród możliwych rozwiązań wspominany jest także południowokoreański samolot wielozadaniowy 5. generacji, KF-21 Boramae.

Zakup kolejnych dwóch eskadr – o ile dojdzie do skutku – to jednak na razie trudna do przewidzenia przyszłość. Jak w takim kontekście prezentuje się polskie lotnictwo wojskowe pod koniec 2023 roku i jakim sprzętem faktycznie dysponuje? 

F-16

Filarem polskiego lotnictwa wojskowego od niemal dwóch dekad (pierwsze egzemplarze przekazano w 2006 r.) pozostają samoloty F-16. Polska ma do dyspozycji 48 maszyn tego typu. Są to samoloty w wariancie F-16 C/D Block 52+: ciągle nowoczesnym, ale odbiegającym już od najnowszych rozwiązań, oferowanych choćby przez produkowaną obecnie wersję Block 72.

Utrzymanie zdolności polskich F-16 wymaga przeprowadzenia w niedługim czasie MLU (Mid-Life-Upgrade), czyli modernizacji prowadzonej mniej więcej w połowie cyklu życia danego sprzętu.

Wśród postulowanych przez lotniczych ekspertów zmian znajduje się m.in. wymiana radaru, wyposażenie samolotów w nowe systemy WRE (walki radioelektronicznej) czy możliwość skrytej wymiany danych, podobna jak w przypadku F-35 dysponującymi systemem MADL

FA-50GF

W 2023 r. rozpoczęły się dostawy do Polski pierwszych spośród 48 zamówionych samolotów FA-50. Do kraju dotarło pierwszych 12 maszyn w wariancie GF (Gap Filler), czyli samoloty pomostowe, o niepełnych możliwościach, odbiegające pod względem wyposażenia i zdolności od docelowego wariantu FA-50PL.

Kolejnych 36 maszyn ma być dostarczonych m.in. z instalacjami do pobierania paliwa w locie, nowoczesnymi radarami AESA PhantomStrike, a także z możliwością stosowania pocisków powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM i nowszej niż obecnie wersji pocisków krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder (czyli wariantu AIM-9X). Do docelowego wariantu mają zostać przebudowane także dostarczone już do Polski samoloty.

MiG-29

Wiosną 2023 r. liczbę użytkowanych przez polskie lotnictwo wojskowe MiG-ów 29 szacowano na "około 30 egzemplarzy". Nieprecyzyjne dane to efekt pomocy, jaką Polska udzieliła Ukrainie, do której – według informacji MON-u – trafiło co najmniej 10 samolotów tego typu.

Su-22

Gdy w 1984 r. Su-22 wchodził do służby w polskim lotnictwie wojskowym, dysponował istotnym atutem w postaci uzbrojenia kierowanego, przeznaczonego do atakowania celów naziemnych.

Po niemal czterech dekadach służby jest to jednak samolot całkowicie przestarzały, którego użytkowanie służy obecnie głównie utrzymaniu wyszkolonego personelu lotniczego i naziemnego.

Teoretycznie – bo stan poszczególnych egzemplarzy nie jest znany - w służbie pozostaje dziś 18 maszyn tego typu.

M-346 Bielik

Uzupełnieniem bojowych odrzutowców są najbardziej zaawansowane samoloty szkolne, czyli 16 egzemplarzy M-346, których dostawy zakończyły się w 2023 r. To konstrukcja opracowana – początkowo w kooperacji z Rosją – przez włoski koncern Leonardo.

Choć powstała wersja bojowa (M-346FA, pozyskane przez Polskę M-346 to samoloty używane wyłącznie do szkolenia.

Wszystkie eksploatowane przez nas maszyny tego typu zostały 6 grudnia uziemione w wyniku incydentu, w czasie którego od lecącego samolotu odpadła owiewka kabiny. Do czasu wyjaśnienia okoliczności tego zdarzenia loty na polskich M-346 zostały zawieszone.

Wybrane dla Ciebie

ISS nad Polską 19 lipca. Wieczorem spójrz w niebo
ISS nad Polską 19 lipca. Wieczorem spójrz w niebo
Europejska infrastruktura "uzasadnionym celem". Rosja grozi zniszczeniem satelitów
Europejska infrastruktura "uzasadnionym celem". Rosja grozi zniszczeniem satelitów
Rosyjskie cmentarzysko z samolotami. Maszyny z II wojny
Rosyjskie cmentarzysko z samolotami. Maszyny z II wojny
Najszybsze haubice świata w Ukrainie. FH77BW Archer gromi rosyjskie czołgi
Najszybsze haubice świata w Ukrainie. FH77BW Archer gromi rosyjskie czołgi
Mają 100 tys. lat. "Odkrycia są znacznie starsze, niż przypuszczano"
Mają 100 tys. lat. "Odkrycia są znacznie starsze, niż przypuszczano"
Prawdziwa innowacja. Materiał budowlany, który pochłania dwutlenek węgla
Prawdziwa innowacja. Materiał budowlany, który pochłania dwutlenek węgla
Większe wsparcie dla Ukrainy. Jasna deklaracja mocarstwa
Większe wsparcie dla Ukrainy. Jasna deklaracja mocarstwa
"Latające statki" nad Bałtykiem. Niezwykłe zjawisko
"Latające statki" nad Bałtykiem. Niezwykłe zjawisko
Ukraina straci ważnego dostawcę amunicji? Polityczna burza w Czechach
Ukraina straci ważnego dostawcę amunicji? Polityczna burza w Czechach
Ziemia za 250 milionów lat. Powstanie kolejny superkontynent
Ziemia za 250 milionów lat. Powstanie kolejny superkontynent
Czarne chmury nad Admirałem Kuzniecowem. Rosja wstrzymuje remont
Czarne chmury nad Admirałem Kuzniecowem. Rosja wstrzymuje remont
Polski astronauta trenuje w Kolonii. Na "antygrawitacyjnej" bieżni
Polski astronauta trenuje w Kolonii. Na "antygrawitacyjnej" bieżni