1,7 mld na F-16. Polskie samoloty zyskają nowe możliwości

Stany Zjednoczone zgodziły się na sprzedaż Polsce części, elementów eksploatacyjnych, a także aktualizacji oprogramowania dla samolotów F-16. Wartość zakupów może sięgać nawet 1,7 mld zł. Co zmieni się w polskich samolotach?

Polski F-16Polski F-16
Źródło zdjęć: © 31blt.wp.mil.pl
Łukasz Michalik

Amerykański Departament Stanu wyraził zgodę na zakup przez Polskę pakietu eksploatacyjnego dla samolotów F-16. Polska eksploatuje obecnie 48 maszyn tego typu, które zostały dostarczone w latach 2006-2008. Oznacza to, że najstarsze z polskich "Jastrzębi" są już prawie pełnoletnie.

Choć nadal pozostają nowoczesnymi, pełnowartościowymi maszynami bojowymi, nadchodzi czas by pomyśleć o MLU (Mid-Life Upgrade, czyli modernizacja w połowie cyklu życia).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Choć MON nie ogłasza takich zamiarów, potencjalny zakres nabywanego w USA pakietu eksploatacyjnego jest tak duży, że może oznaczać próbę modernizacji.

Co chce kupić Polska?

Amerykanie wyrazili zgodę na zakup przez Polskę nie tylko części eksploatacyjnych, ale także modyfikacji poprawiających parametry pracy silników, aktualizacje baz danych uzbrojenia czy oprogramowania systemów walki elektronicznej.

Zaakceptowana maksymalna kwota transakcji – 389 mln dol. to w przeliczeniu niemal 1,7 mld zł. Jak zauważa Maciej Szopa z Defence24, może to oznaczać próbę "ukrytej" modernizacji polskich samolotów, a także ich integracji z nowymi typami uzbrojenia lotniczego.

Ekspert zwraca także uwagę że – ze względu na kwotę transakcji – w grę może wchodzić również modernizacja przynajmniej części polskich F-16 (F-16 C/D Block 52+) o elementy najnowszego standardu Block 70/72.

Jak zauważa amerykańska Defence Security Cooperation Agency, Polska ma zdolność do wykorzystania kupowanych technologii, a zamawiany pakiet usług i części zwiększy nasze bezpieczeństwo m.in. poprzez wzrost poziomu gotowości naszych F-16.

Amerykańska decyzja następuje krótko po ważnym wydarzeniu w Polskich Zakładach Lotniczych Mielec – mielecka fabryka wyprodukowała bowiem pierwszą tylną część F-16, czyli największy element kadłuba tego samolotu. Docelowo Mielec ma produkować około 80 proc. kadłubów nowych F-16.

Wybrane dla Ciebie
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie