Samoloty M-346 Bielik. Koniec dostaw, Polska otrzymała wszystkie zamówione egzemplarze

Polskie Siły Powietrzne otrzymały wszystkie zamówione Bieliki. To polska nazwa samolotów M-346 Master, czyli dwusilnikowych odrzutowców produkowanych przez koncern Leonardo. Co oferuje ta konstrukcja i w jakim celu została kupiona przez Polskę?

M-346 BielikM-346 Bielik
Źródło zdjęć: © Leonardo
Łukasz Michalik

Polska ma już wszystkie z 16 zamówionych samolotów M-346. Pierwsze osiem maszyn tego typu zostało zamówionych w 2014 roku, jednak umowa przewidywała możliwość domówienia przez Polskę kolejnych egzemplarzy. Ostatecznie zamówienie zwiększano dwa razy (za każdym razem po cztery dodatkowe samoloty).

W rezultacie Polska jest obecnie pod względem liczby posiadanych egzemplarzy drugim, po Włoszech, europejskim użytkownikiem tych maszyn. M-346 Bielik to samolot przeznaczony do zaawansowanego szkolenia, choć producent oferuje także wersję szkolno-bojową M-346FT i bojową M-346FA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bielik został certyfikowany przez Amerykanów jako maszyna szkoleniowa dla pilotów F-16. Dzięki temu szkolenie realizowane w Polsce jest równoważne szkoleniu, prowadzonemu w USA na samolotach T-38 Talon. Poza Polską, samoloty M-346 są użytkowane przez 10 państw, w tym Włochy, Izrael i Grecję.

M-346 Master – samolot z rosyjską przeszłością

M-346 Master ma ciekawą historię, bo początkowo – jeszcze w XX wieku - powstawał jako efekt współpracy Włoch i Rosji. Ostatecznie drogi kooperantów rozeszły się w 1999 roku, jednak efektem dawnej współpracy jest powstanie dwóch wizualnie bardzo podobnych maszyn – włoskiego M-346 i rosyjskiego samolotu Jak-130 o podobnym przeznaczeniu.

M-346 to dwusilnikowa maszyna, produkowana seryjnie od 2015 roku. Samolot ma dwuosobową załogę, 11,5 m długości, 9,7 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa przekracza nieco 9600 kg. Master może rozpędzić się do prędkości 1090 km/h (ok. Mach 0,95), a zasięg lotu to 1900 km.

Samolot może być wyposażony w 7 węzłów do podwieszania uzbrojenia, jednak w przypadku polskich Bielików nie przewiduje się takiej możliwości. Zamówione przez Polskę maszyny zostały skonfigurowane jako samoloty szkolne, a węzły podwieszeń mogą służyć do montażu ćwiczebnych zasobników SUU-20.

Wybrane dla Ciebie

Brytyjczycy chcą zrobić z Eurofightera pogromcę dronów. Biorą przykład z USA
Brytyjczycy chcą zrobić z Eurofightera pogromcę dronów. Biorą przykład z USA
Ultratanie ukraińskie kontrdrony w akcji. Powstały dzięki darczyńcom
Ultratanie ukraińskie kontrdrony w akcji. Powstały dzięki darczyńcom
Są poplecznikiem Rosji. Mają nieznaną wcześniej broń
Są poplecznikiem Rosji. Mają nieznaną wcześniej broń
Pokazali to w rosyjskich mediach. Zdradzili tajemnicę wojskową Moskwy
Pokazali to w rosyjskich mediach. Zdradzili tajemnicę wojskową Moskwy
18. Dywizja Zmechanizowana. Jednostka TIER 1 na straży przesmyku suwalskiego
18. Dywizja Zmechanizowana. Jednostka TIER 1 na straży przesmyku suwalskiego
Hekatomba rosyjskich motocyklistów szturmowych. Ukraińcy użyli broni z USA
Hekatomba rosyjskich motocyklistów szturmowych. Ukraińcy użyli broni z USA
Fizyk z Harvardu mówi o statku obcych. NASA stanowczo zaprzecza
Fizyk z Harvardu mówi o statku obcych. NASA stanowczo zaprzecza
Zagraża ekosystemom. Naukowcy próbują usprawnić recykling plastiku
Zagraża ekosystemom. Naukowcy próbują usprawnić recykling plastiku
Przełom dla Pjongjangu. Rosyjskie moduły do atomowych okrętów podwodnych
Przełom dla Pjongjangu. Rosyjskie moduły do atomowych okrętów podwodnych
Wypadek w Chinach. Zderzyły się latające samochody
Wypadek w Chinach. Zderzyły się latające samochody
Mogą przestać istnieć. Czy rafy koralowe przetrwają XXI wiek?
Mogą przestać istnieć. Czy rafy koralowe przetrwają XXI wiek?
Ryś iberyjski pokonał 1000 km i dotarł do Pirenejów. Pierwszy raz
Ryś iberyjski pokonał 1000 km i dotarł do Pirenejów. Pierwszy raz