F-15EX dla Polski. Choć konstrukcja ma 50 lat, Eagle II zmiata z nieba konkurencję

F-15 to bezkompromisowa konstrukcja, opracowana w apogeum zimnej wojny. Choć ma już ponad 50 lat, nadal jest produkowana, a jej najnowsza wersja – F-15EX – została niedawno zaproponowana Polsce. Dlaczego F-15 jest tak wyjątkowym samolotem?

F-15EX Eagle IIF-15EX Eagle II
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

Stary lotniczy żart głosi, że są dwa rodzaje samolotów: F-15 i cele. Nie ma w nim wiele przesady, bo udokumentowany bilans walk powietrznych toczonych przez lata przez te maszyny w różnych częściach świata to co najmniej 104:0.

Ikoniczny myśliwiec – bo do takiej roli projektowano F-15 – a zarazem jedna z pierwszych maszyn 4. generacji na świecie wydaje się odporna na działanie czasu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Choć pierwszy egzemplarz wzniósł się w powietrze w 1972 roku, samolot nie tylko nadal pozostaje w służbie, ale wciąż jest produkowany i zamawiany. Został także niedawno zaoferowany Polsce. Jak to możliwe?

Warianty F-15

F-15 Eagle powstał jako wyspecjalizowany samolot przewagi powietrznej: bezkompromisowa maszyna, której zadaniem było wyczyszczenie nieba z sowieckich MiG-ów i Su. Jego projektowanie odbywało się pod presją, jaką narzucili Sowieci swoimi nowymi maszynami, w szczególności MiG-iem 25.

Choć analiza porwanego do Japonii MiG-a 25 wskazała, że obawy przed nim były mocno przesadzone, projekt F-15 zakładał budowę bezkompromisowej maszyny, łączącej w jednym samolocie przeciwstawne cechy: wysoką prędkość, dobrą manewrowość, duży udźwig, pułap i promień działania.

F-15A Eagle - pierwsza wersja F-15
F-15A Eagle - pierwsza wersja F-15 © National Museum of the USAF

Wszystkie te cechy sprawiły, że F-15, budowany jako samolot do walki powietrznej, szybko doczekał się modernizacji. Po bazowej wersji F-15A/B powstała – także myśliwska – wersja F-15C/D.

Poza większym zapasem paliwa zastosowano w niej m.in. moduł radaru PSP (programmable signal procesor), pozwalający na integrację nowego uzbrojenia czy wprowadzenie nowych trybów pracy bez potrzeby przebudowy sprzętu, wyłącznie za pomocą aktualizacji oprogramowania.

F-15C
F-15C © Domena publiczna | Airman 1st Class Matthew Seefeld

W 1980 roku F-15 doczekał się bardziej wszechstronnej wersji – maszynę F-15E Strike Eagle dostosowano do zadań uderzeniowych niezależnie od pory doby i warunków pogodowych. Dysponując imponującym udźwigiem blisko 10 ton uzbrojenia, samolot nie utracił przy tym swoich walorów myśliwskich.

F-15E Strike Eagle
F-15E Strike Eagle © Domena publiczna | Staff Sgt. Sean Carnes

Na bazie F-15E w XXI wieku opracowano demonstracyjny wariant F-15SE - Silent Eagle, o zmniejszonej sygnaturze radarowej (m.in. za sprawą ukrytego w komorach uzbrojenia), a także mocno zmodernizowane pod względem wyposażenia elektronicznego wersje F-15 Advanced Eagle, na której oparto warianty zamówione przez Arabię Saudyjską i Katar.

F-15SE Silent Eagle - widoczne komory uzbrojenia
F-15SE Silent Eagle - widoczne komory uzbrojenia © Boeing

To właśnie one stały się bazą do opracowania kolejnej, najnowszej wersji F-15, czyli F-15EX.

Ten właśnie wariant dał F-15 drugą młodość. Ponad 50-letnia konstrukcja zyskała tak duże możliwości, że stała się atrakcyjnym uzupełnieniem dla samolotów 5. generacji, pod niektórymi względami przewyższając zarówno maszyny F-22 Raptor (pamiętajmy, że to już wiekowy, 30-letni samolot!) jak i F-35. 

F-15EX Eagle II
F-15EX Eagle II © Defense.gov

F-15EX – cechy i zalety

F-15EX wyglądem przypomina poprzedników, ale pod względem możliwości to zupełnie nowa maszyna. Jest to wariant z 2-osobową załogą – taki wybór wynika częściowo z chęci ograniczenia kosztów, bo w produkcji pozostały obecnie 2-osobowe wersje F-15.

Jednocześnie założono, że drugi członek załogi będzie w przyszłości konieczny do obsługi powstającego uzbrojenia dalekiego zasięgu, a także współpracy z bezzałogowcami. W przypadku wykonywania zadań myśliwca przewagi powietrznej, maszyna może być obsługiwana tylko przez pilota.

F-15EX Eagle II - kabina pilota
F-15EX Eagle II - kabina pilota - widoczny centralny, duży wyświetlacz © Domena publiczna

F-15EX nie ma rozwiniętych cech stealth, bo w przeciwieństwie do wariantu Silent Eagle nie projektowano go tak, aby kosztem różnych kompromisów utrudnić wykrycie przez radar. Dlatego samolot ma pionowe usterzenie (w Silent Eagle, F-22 czy F-35 jest ono pochylone), a uzbrojenie jest przenoszone na podskrzydłowych i podkadłubowych zaczepach, a nie wewnątrz kadłuba.

Częściowo kompensuje to zaawansowana awionika. Przykładem jest radar AESA AN/APG-82, który – poza swoją bazową funkcją wykrywania celów i naprowadzania uzbrojenia – może w tym samym czasie pracować także w trybie ofensywnym, zakłócając działanie radiolokatorów przeciwnika.

Ze względu na planowaną rolę brak cech stealth nie jest jednak dyskwalifikujący – zadaniem F-15EX jest przede wszystkim obrona własnej przestrzeni powietrznej, a w działaniach ofensywnych stosowanie broni dalekiego zasięgu i np. niszczenie celów wykrytych przez działające bliżej nieprzyjaciela F-35.

Warto przy tym zauważyć, że – według części ekspertów – cechy stealth już w niedalekiej przyszłości nie będą osiągane kształtem czy pokryciem płatowca, ale poprzez działanie systemów radioelektronicznych.

Samolot został zarazem przygotowany do pełnienia roli "ciężarówki z rakietami". Dzięki nowym, wielozamkowym belkom podwieszeń AMBER F-15EX może przenosić jednorazowo aż 22 pociski AIM-120 AMRAAM albo 28 bomb kierowanych GBU-39/B SDB. Pod tym względem nie ma sobie równych, oferując udźwig przekraczający nawet - według niektórych źródeł - 14 ton.

Co więcej, przeprowadzone przez amerykańskie lotnictwo testy wykazały, że F-15EX ma największy zasięg prowadzenia ognia pociskami AMRAAM (zasięg pocisków zależy m.in. od pułapu i prędkości samolotu, z którego zostały wystrzelone). 

F-15EX dla Polski?

Nowy wariant F-15 ma zastąpić w amerykańskim lotnictwie starsze maszyny F-15C/D i uzupełnić lukę, powstałą w wyniku stopniowego zmniejszania się liczebności dostępnych samolotów. Liczba maszyn, które mają trafić do służby zmienia się w czasie – obecnie będą to prawdopodobnie co najmniej 104 egzemplarze.

Kolejnych 25 maszyn tego typu zamawia także Izrael, który ma zamiar zmodernizować do standardu EX także część swoich, eksploatowanych od lat F-15. Ten wariant F-15 zamówiła także Tajlandia. Podczas MSPO 2023 samolot został także zaproponowany Polsce.

"Nie ma żadnych negocjacji i rozmów kontraktowych, są tylko rozmowy z polskimi siłami powietrznymi" – zastrzegł przedstawiciel Boeinga, Rob Novotny. Fundamentem tych rozmów wydaje się jednak plan – przedstawiony m.in. przez Inspektora Sił Powietrznych, gen. dyw. Ireneusza Nowaka – aby Polska dysponowała docelowo 160 samolotami bojowymi.

Zsumowanie aktualnie użytkowanych i zamówionych maszyn (48 F-16, 48 FA-50 i 32 F-35) i wykluczenie tych wycofywanych (Su-22 i MiG-29) daje 128 egzemplarzy. Oznacza to – teoretycznie – zapotrzebowanie na kolejne 32 samoloty.

Czy będą to nowe F-15? Czas pokaże, choć w deklaracjach polityków od początku wojny w Ukrainie przewija się wątek potencjalnego zakupu przez Polskę samolotów przewagi powietrznej. Biorąc pod uwagę lotniczy rynek i uwarunkowania polityczne, za liczących się konkurentów można w takim kontekście uznać tylko dwie konstrukcje: samolot Eurofighter Typhoon i właśnie F-15EX.

Wybrane dla Ciebie

Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej