Polak za sterami KF-21 Boramae. Korea chce nam sprzedać nowy myśliwiec

Podczas wizyty polskiej delegacji w Korei Południowej za sterami samolotu KF-21 Boramae zasiadł inspektor Sił Powietrznych gen. Ireneusz Nowak. Samoloty te są oferowane Polsce, a MON deklarował już zainteresowanie tymi maszynami. Czym jest KF-21 Boramae i jakie są jego możliwości?

Polski generał w kabinie KF-21 BoramaePolski generał w kabinie KF-21 Boramae
Źródło zdjęć: © KAI
Łukasz Michalik

Koncern KAI (Korea Aerospace Industries) opublikował zdjęcie, na którym widać polskiego inspektora Sił Powietrznych gen. Ireneusza Nowaka podczas lotu w dwuosobowej kabinie samolotu KF-21 Boramae. Możliwość bliższego poznania tej maszyny była częścią programu, przygotowanego przez Koreańczyków dla gości z Polski.

To część strategii, której celem jest przyszły, spodziewany sukces eksportowy nowego koreańskiego samolotu, klasyfikowanego obecnie jako maszyna generacji 4,5. Producent zakłada, że wraz z postępującym rozwojem KF-21 stanie się z czasem pełnoprawnym samolotem generacji 5., który - wraz z amerykańskim F-35 - będzie w przyszłości stanowił dwa filary południowokoreańskiego lotnictwa wojskowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co Sławosz Uznański-Wiśniewski będzie robił na ISS?

Polska może odegrać w tych planach poważną rolę jako sprawdzony partner zamawiający od lat południowokoreańskie uzbrojenie, w tym samoloty FA-50/FA-50PL, a zarazem brama do europejskiego rynku. Co więcej, przedstawiciele MON-u w ostatnich latach potwierdzali zainteresowanie nowym koreańskim samolotem.

Polska delegacja na tle pierwszego FA-50PL
Polska delegacja w Korei na tle pierwszego FA-50PL © KAI

Chęć udziału Polski w rozwoju tej maszyny deklarowali także przedstawiciele przemysłu, m.in. prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Według jego deklaracji Polska miałaby dołączyć do programu w 2026 r. po zakończeniu etapu rozwoju KF-21 Block 1 (samolot przewagi powietrznej), a przed rozpoczęciem prac nad KF-21 Block 2 (rozszerzenie możliwości maszyny o ataki na cele naziemne).

Deklaracje te mają znaczenie zwłaszcza w kontekście możliwego zakupu przez Polskę nieokreślonych - na razie – 32 samolotów bojowych. W grę wchodzi kilka maszyn różnych typów: od zwiększenia zamówienia na F-35A po kontrowersyjny zakup kolejnego typu samolotu, jak F-15EX, Eurofighter Typhoon czy KF-21 Boramae.

Koreański samolot, amerykański silnik

KF-21 Boramae to przyszłościowy, południowokoreański samolot. Wstępne, koncepcyjne prace nad nową maszyną zaczęły się już na początku XXI wieku, jednak program nabrał konkretnych kształtów dopiero w 2010 r.

Korea Południowa nawiązała wówczas współpracę z Indonezją, która zdecydowała się partycypować w kosztach rozwoju nowego samolotu w zamian za transfer technologii i późniejszy udział w dostawach podzespołów do produkcji samolotów seryjnych.

Prezentacja trzeciego prototypu KF-21
Prezentacja trzeciego prototypu KF-21 © Lic. CC BY 3.0, Wikimedia Commons, 음악 듣기용

Choć KF-21 to dzieło koreańskiego przemysłu, samolot powstaje z udziałem zagranicznych komponentów, jak m.in. część awioniki czy – przede wszystkim – silnik, którym jest produkowany w Korei na licencji General Electric F414-GE-400, napędzający m.in. samoloty Gripen czy Super Hornet.

Korea Południowa pracuje wprawdzie nad własnym silnikiem lotniczym, jednak jego opracowanie może zająć więcej niż dekadę. Oznacza to, że pierwsze serie KF-21 będą wyposażone w amerykański silnik, co – przynajmniej w pierwszych latach produkcji - może ograniczyć swobodę Seulu w użyciu i eksporcie samolotów.

Samolot pomiędzy generacjami

Prototyp nowej maszyny zaprezentowano w 2021 r., a rok później pierwszy egzemplarz wzniósł się w powietrze. Rozpoczęcie służby przez pierwsze egzemplarze seryjne jest planowane na 2026 r. Maszyna powstaje w wariantach jedno- i dwuosobowym, a samolot okazał się przy tym - co jest wyjątkiem na tle niemal wszystkich programów lotniczych na całym świecie - tańszy niż zakładano.

Dwa KF-21 w locie z samolotami F-4 Phantom II, w czasie uroczyst
Dwa KF-21 w locie z samolotami F-4 Phantom II © KAI

Warto przy tym podkreślić, że - w przeciwieństwie do np. F-35 - koreański KF-21 mimo swojej nowoczesności i rozwiązań typowych dla generacji 5., jest nazywany nawet przez producenta maszyną generacji 4,5.

Wynika to z faktu, że choć KF-21 został zaprojektowany z myślą o maksymalizacji cech stealth (trudnowykrywalności), to w aktualnej konfiguracji jest rozwijany bez wewnętrznej komory uzbrojenia. Dlatego, choć sam samolot może być trudnowykrywalny, to z podwieszonym uzbrojeniem będzie równie łatwy do wykrycia jak samoloty 4. generacji.

KF-21 z czterema pociskami Meteor pod kadłubem
KF-21 z czterema pociskami Meteor pod kadłubem © KAI

Właściwość ta ma jednak ulec zmianie wraz z rozwojem konstrukcji, która z czasem ma zyskać możliwość przenoszenia uzbrojenia w wewnętrznej komorze. Zapewni to KF-21 pełnię cech stealth i awans do elitarnej grupy zaawansowanych samolotów 5. generacji.

Etap ten jest zaplanowany na ok. 2028 r., gdy - wraz z opracowaniem wersji KF-21 Block 3 - samolot zyska cechy stealth (KF-21EX), powstanie wariant walki radioelektronicznej (KF-21EA), łatwa w modyfikowaniu wersja eksportowa (KF-21SA), a także - opcjonalnie - wariant pokładowy, przeznaczony do służby na lotniskowcach (KF-21N).

Samolot jako część systemu

Korea Południowa podeszła do rozwoju samolotu w sposób kompleksowy - równolegle z programem opracowania i budowy KF-21 rozwija własne uzbrojenie lotnicze. Na wczesnym etapie rozwoju, gdy KF-21 jest przede wszystkim samolotem przewagi powietrznej, może przenosić zachodnie pociski powietrze-powietrze, jak IRIS-T czy Meteor, a także amerykańskie AIM-9X Sidewinder czy AIM-120 AMRAAM.

Próby tankowania w powietrzu KF-21 z KC-30
Próby tankowania w powietrzu KF-21 z KC-30 © KAI

Wraz z testami, zakupami i wdrażaniem zachodniego uzbrojenia (jak pociski manewrujące Taurus) Korea, korzystając m.in. z wynegocjowanego wraz z zakupami transferu technologii, prowadzi jednak własne prace badawczo-rozwojowe nad rodzimymi odpowiednikami lotniczej broni.

Dzięki temu z czasem będzie dysponować nie tylko własnym, nowoczesnym samolotem bojowym, ale także suwerennymi zdolnościami w zakresie uzbrojenia tej maszyny.

W rezultacie Seul będzie mógł zaoferować zagranicznym klientom atrakcyjny pakiet: zarówno sam samolot, jak i kompletny zestaw uzbrojenia do niego w postaci pocisków powietrze-powietrze różnych klas czy broni powietrze-ziemia, w tym pocisków manewrujących o cechach stealth czy pocisków hipersonicznych.

Wybrane dla Ciebie
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟