Seul zamawia nowe samoloty. To seryjne KF‑21 Boramae
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Testy prowadzone na sześciu prototypowych egzemplarzach samolotu KF-21 Boramae przebiegają zgodnie z planem. W rezultacie – choć do zakończenia prób zostało jeszcze półtora roku – Korea Południowa zdecydowała o zamówieniu pierwszych seryjnych egzemplarzy nowego samolotu.
Podpisanie umowy ma nastąpić w pierwszej połowie 2024 roku. Decyzja o zamówieniu na tak wczesnym etapie, bez doświadczeń wynikających z eksploatacji egzemplarzy przedseryjnych wskazuje, że wyniki testów muszą być bardzo obiecujące, a Koreańczycy są pewni jakości i możliwości swojego samolotu.
KF-21 Boramae powstał w bardzo krótkim czasie. Prace nad nim w ramach programu KF-X rozpoczęły się w 2015 roku. Już w 2022 roku oblatano pierwszy z sześciu zaplanowanych prototypów, a zaledwie 11 lat po rozpoczęciu prac nad samolotem ma ruszyć produkcja seryjna.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Do tego czasu powinna zostać zbudowana linia produkcyjna i zorganizowana sieć poddostawców.
Samolot generacji 4,5
Mimo wizualnego podobieństwa do samolotów 5. generacji, KF-21 jest obecnie klasyfikowany jako maszyna generacji 4,5. Wynika to z faktu, że koreańska konstrukcja ta nie dysponuje obecnie rozwiniętymi cechami stealth (trudnowykrywalnością).
Zgodnie z planami Koreańczyków, ma je pozyskać w przyszłości, gdy będą zapewniane głównie poprzez pracę nowoczesnych systemów WRE, a w mniejszej części przez kształt czy pokrycie płatowca.
KF-21 ma stać się jednym z filarów lotnictwa Korei Południowej, obok zamówionych w Stanach Zjednoczonych samolotów F-35 i lekkich FA-50, kupionych także przez Polskę. W koreańskim lotnictwie nowy typ samolotu ma zastąpić wycofywane i obecnie przestarzałe samoloty F-5 i F-4.
Deklarację dotyczącą zainteresowania udziałem w dalszym rozwoju tej maszyny złożyła w 2023 roku Polska, jednak ogólna informacja nie doczekała się na razie żadnego doprecyzowania.
Korea stawia na własne zdolności
Równolegle z programem rozwoju własnego, nowoczesnego samolotu bojowego Korea Południowa realizuje program budowy rodzimego uzbrojenia lotniczego, rzucając tym samym wyzwanie tradycyjnym, dysponującym dziesiątkami lat doświadczeń producentom takiej broni z USA i Europy.
Wstępem do niego było opracowanie – we współpracy z Rosją i Francją – kilku rodzajów pocisków przeciwlotniczych, jak KM-SAM Cheongung, KP-SAM Chiron czy KP-SAM Pegasus.
Kolejnym etapem są samodzielne prace nad uzbrojeniem lotniczym, przewidziane na lata 2025-2035. Dzięki nim Seul chce w latach 40. dysponować nie tylko nowoczesnym samolotem bojowym, ale także pełnym wachlarzem własnego uzbrojenia dla niego, w postaci pocisków powietrze-powietrze kilku klas, a także pociskami powietrze-ziemia i przeciwokrętowymi.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski