Niemcy zmieniają zdanie. Eurofightery jednak dla Arabii Saudyjskiej
Niemcy są skłonne odpuścić swoje weto w sprawie sprzedaży przez Brytyjczyków samolotów Eurofighter Typhoon Arabii Saudyjskiej. Wyjaśniamy dlaczego oraz przedstawiamy osiągi tej konstrukcji.
Arabia Saudyjska jest zadowolona ze swoich ponad 70 Eurofighterów i w związku z tym chciała pozyskać ich więcej. Brytyjczycy podpisali umowę na 48 dodatkowych maszyn, ale ta została zablokowana w 2018 r. przez Niemcy będące jednym z państw odpowiedzialnych za ten samolot.
Powodem było zaangażowanie Arabii Saudyjskiej w jemeńską wojnę domową oraz zabójstwo dziennikarza Dżamala Chaszukdżiego w 2018 r. Niemcy od lat potrafiły zablokować dostawy broni do państw, w których łamano prawa człowieka, co nieraz powodowało problemy w przypadku wspólnych projektów europejskich, ponieważ wiele innych państw podchodzi do tej kwestii bardziej liberalnie.
Teraz, jak podaje Reuters, niemieckie weto upadło, więc Brytyjczycy będą mogli zrealizować umowę. Warto zaznaczyć, że w ostatnich miesiącach bardzo aktywnie w miejsce Brytyjczyków chcieli wejść Francuzi ze swoimi samolotami Rafale.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Eurofighter Typhoon — strażnik europejskiego nieba
Wielozadaniowe samoloty Eurofighter Typhoon stanowią jedną z najliczniejszych flot lotniczych wśród europejskich członków NATO. Eurofighter Typhoon jest konstrukcją wielonarodową, której pierwszy lot odbył się w 1994 r., choć jej korzenie sięgają aż lat 70. XX w. Samolot jest wynikiem wspólnej pracy Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch oraz Hiszpanii, i jest jednym z trzech najnowocześniejszych myśliwców z Europy, obok francuskiego Rafale i szwedzkiego Gripena.
Najnowsze modele Eurofighterów z trzeciej transzy produkcyjnej są w pełni wielozadaniowymi maszynami, które są zdolne do zdobycia przewagi w powietrzu lub atakowania celów naziemnych, nawet tych znajdujących się setki kilometrów za liniami wroga, za pomocą pocisków manewrujących TAURUS KEPD-350 lub Storm Shadow.
Eurofighter Typhoon jest wyposażony w dwa potężne silniki Eurojet EJ200, każdy o mocy 90 kN, które umożliwiają osiągnięcie maksymalnej prędkości lotu Mach 2 lub Mach 1,2 bez użycia dopalacza. Samolot może przenosić ponad 9 ton uzbrojenia, w tym pokładowe działko BK-27 kal. 27 mm o szybkostrzelności do 1700 strz./min i aż 13 pylonów wspierających bardzo szeroki asortyment uzbrojenia.
Do wyboru są najpopularniejsze w państwach NATO pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu z rodziny AIM-120 AMRAAM, nowocześniejsze pociski Meteor, czy pociski krótkiego zasięgu AIM-132 ASRAAM. Dodatkowo samolot może przenosić pociski manewrujące i bomby kierowane JDAM lub podobne.
Samolot jest wyposażony w zaawansowany system sensorów, w tym radar CAPTOR-E o zasięgu 200 km dla celów z RCS 1m2 oraz pasywny system IRST PIRATE (Passive Infra-Red Airborne Track Equipment), który jest w stanie wykryć nawet samoloty wykonane w technologii stealth. System ten działa w pasmach 3-5 um oraz 8-11 um i umożliwia wykrycie celów na dystansie nawet 100 km w sprzyjających warunkach, takich jak brak chmur lub mgły.
Wszystkie te informacje są prezentowane na wielofunkcyjnych ekranach (Head down display systems - MHDD) lub bezpośrednio przed oczami pilota na hełmowym wyświetlaczu (Helmet mounted symbology system - HMSS), który może być zastąpiony nowszym modelem Striker II.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski