Francuzi rozbiją bank? Arabia Saudyjska chce kupić dziesiątki samolotów Rafale

Francuzi mogą niedługo świętować pozyskanie nowego, bardzo zamożnego klienta w dziedzinie zbrojeniowej, jakim jest Arabia Saudyjska. Jeśli rozmowy zakończą się sukcesem, Francuzi będą w stanie konkurować z takimi gigantami jak USA oraz duet brytyjsko-niemiecki.

Myśliwiec Dassault Rafale podczas tankowania w powietrzu.
Myśliwiec Dassault Rafale podczas tankowania w powietrzu.
Źródło zdjęć: © USAF
Przemysław Juraszek

24.10.2023 | aktual.: 24.10.2023 11:32

Jak podaje portal France24, powołując się na La Tribune Dimanche, Arabia Saudyjska jest bardzo blisko zawarcia kontraktu na 54 wielozadaniowe samoloty Rafale. Warto jednak zaznaczyć, że ta liczba może się z czasem zwiększyć, ponieważ jeszcze pod koniec 2022 roku pojawiały się informacje o zainteresowaniu Arabii Saudyjskiej nawet 100-200 samolotami.

Powodem zainteresowania Arabii Saudyjskiej francuskimi maszynami są kwestie polityczne oraz dążenie do interoperacyjności z innymi państwami w regionie. Warto wspomnieć, że Rafale jest już wykorzystywany przez m.in. lotnictwo Kataru, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Egiptu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z kolei, jeśli chodzi o kwestie polityczne, warto wspomnieć, że np. USA czy Niemcy nie wykazują chęci zwiększenia sprzedaży samolotów Arabii Saudyjskiej lub stwarzają trudności w kwestiach serwisowych. Obecnie Arabia Saudyjska korzysta z floty samolotów F-15 oraz Eurofighter Typhoon. W przypadku pierwszego rozważenia, Amerykanie są znani z ograniczania dostępu do części zamiennych, jeśli dane państwo nie prowadzi polityki zgodnej z interesami USA.

W drugim przypadku, mimo iż formalnym dostawcą Eurofighterów do Arabii Saudyjskiej byli Brytyjczycy to Niemcy, będący jednym z państw programu Eurofighter produkującym część samolotów, wystosowały weto w sprawie możliwości sprzedaży dalszych maszyn. Powodem blokady jest łamanie praw człowieka przez Arabię Saudyjską i zaangażowanie w wojnę w Jemenie.

Z tego względu Arabia Saudyjska poszukiwała ambiwalentnego dostawcy samolotów wielozadaniowych i w zasadzie wybór sprowadzał się do Francji bądź Rosji. Ta druga wskutek wojny w Ukrainie została międzynarodowym pariasem, a sama wojna jest bardziej antyreklamą niż reklamą rosyjskiej jakości i myśli technicznej.

Rafale — hit eksportowy z Francji

Rafale to wielozadaniowa konstrukcja wywodząca się z projektu myśliwca przyszłości, który miał swoje korzenie w europejskim programie z lat 70. XX wieku. Ten program dał początek m.in. samolotowi Eurofighter Typhoon. Niemniej jednak, Francuzi ze względu na różnice w wymaganiach konstrukcyjnych wycofali się z europejskiego programu i zdecydowali się na samodzielne zaprojektowanie nowego samolotu.

Dziewiczy lot nowej konstrukcji odbył się 4 czerwca 1986, a do służby w Aéronavale (lotnictwo marynarki wojennej) wszedł dopiero w 2001 roku, gdzie zastępował przestarzałe F-8 Crusader i Dassault Super Étendard. Dopiero parę lat później nowość trafiła do Armée de l'Air et de l'Espace gdzie zastępowała samoloty Mirage 2000.

Rafale to wielozadaniowy samolot średniej wielkości napędzany przez dwa silniki, którego konstrukcja jest oparta na wykorzystaniu skrzydła typu delta z usterzeniem kaczki zapewniającego wyśmienite właściwości manewrowe zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach.

Rafale w zależności od potrzeby może wywalczyć przewagę w powietrzu, czy przeprowadzić ataki na cele lądowe bądź morskie. Istnieje nawet możliwość przeprowadzania ataku nuklearnego, aczkolwiek ta jest zarezerwowana wyłącznie dla Paryża.

Rafale Solo Display : Captain Bertrand Butin "Bubu" o Rafale

Uzbrojenie samolotu obejmuje potężne działko rewolwerowe NEXTER 30M791 kal. 30 mm, o szybkostrzelności do 2500 strzałów na minutę, oraz aż 14 pylonów (13 w wersji morskiej) przystosowanych do przenoszenia różnorakiego uzbrojenia. Rafale jest w stanie unieść ponad 9 ton uzbrojenia, w tym pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor, pociski powietrze-powietrze krótkiego/średniego zasięgu MICA (warianty naprowadzane radarem RF lub na źródło ciepła typu IIR - imaging infrared seeker), przeciwokrętowe AM 39-Exocet, pociski manewrujące Storm Shadow/SCALP-EG, kierowane bomby BANG (zestawy konwertujące na wzór JDAM) oraz ASMP-A z głowicą termojądrową.

Należy również dodać, że samolot wyposażony jest w nowoczesny zestaw sensorów, w tym nowoczesny radar typu AESA, pasywny system IRST (Infrared Search and Track System) pozwalający na wykrywanie nawet samolotów o technologii stealth, zaawansowane systemy samoobrony. Wśród tych systemów można wymienić pokładowy system SPECTRA, zdolny do zagłuszania radarów przeciwnika lub aktywnego kamuflażu poprzez technikę DRFM (Digital Radio Frequency Memory). Proces ten polega na przechwyceniu sygnału radaru przeciwnika, jego analizie i przetworzeniu, a następnie retransmisji zmienionego sygnału, który jest przez radar przeciwnika uważany za własny.

Rafale jest ponadto wyposażony w system DDM-NG, który ostrzega przed nadlatującymi pociskami w pełnym zakresie 360 stopni i działa w podczerwieni, a nie w ultrafiolecie. System ten jest zdolny śledzić nadlatujące pociski nawet po zgaszeniu ich silnika rakietowego.

Wszystkie te cechy sprawiają, że Rafale jest uważany za jeden z najlepszych samolotów na świecie. Ostatnimi laty zdobył większą popularność na rynku eksportowym, znajdując nabywców m.in. w Indiach, na ZEA, w Grecji, Indonezji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Chorwacji.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie