Samolot bez ruchomych części. X-65 CRANE sterowany strumieniem powietrza

Realizowany przez Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony (DARPA) program CRANE wszedł w kolejną fazę. Jak podaje Agencja, rozpoczęła się już produkcja samolotu X-65 CRANE, który w 2025 roku ma wykonać swój pierwszy lot. Czym charakteryzuje się ta rewolucyjna maszyna?

Eksperymentalny samolot X-65 CRANE - wizualizacjaEksperymentalny samolot X-65 CRANE - wizualizacja
Źródło zdjęć: © DARPA
Łukasz Michalik

DARPA poinformowała o rozpoczęciu budowy samolotu X-65 CRANE. Na mocy podpisanej z agencją umowy, firma Aurora Flight Sciences ma wykonać prototypowy egzemplarz sterowany poprzez kontrolę opływających go strumieni powietrza.

Ta właśnie metoda ma zostać przetestowana przez maszynę o nazwie X-65 CRANE, która – co podkreśla DARPA – zrywa z obowiązującymi od czasów braci Wright (pierwszy lot odbyli w 1903 t.) metodami sterowania samolotami w locie.

X-65 CRANE - samolot bez ruchomych sterów

Samolot X-65 CRANE przypomina nieco wyglądem romb, ale jego najważniejszą cechą jest możliwość manewrowania bez używania ruchomych powierzchni sterowych, których wychylanie pozwala na sterowanie typowymi samolotami w powietrzu.

Zamiast ruchomych powierzchni aerodynamicznych, X-65 ma stosować rozwiązanie o nazwie AFC (Active Flow Control – aktywna kontrola przepływu), pozwalające na kontrolę strumieni opływającego samolot powietrza.

Dzięki temu rozwiązaniu maszyna ma poruszać się w powietrzu bez korzystania z tradycyjnych powierzchni sterowych, co w przyszłości ma pozwolić na budowę lżejszych i prostszych konstrukcyjnie samolotów.

AFC - nowy sposób sterowania samolotami

W pierwszej fazie testów ze względów bezpieczeństwa X-65 ma latać z normalnym zestawem sterów, które wraz z kolejnymi próbami będą kolejno blokowane, a ich rolę stopniowo będzie przejmować AFC. Docelowo X-65 ma manewrować bez stosowania ruchomych powierzchni aerodynamicznych.

Eksperymentalna maszyna będzie ważyć ok 3,2 tony i mieć rozpiętość 9 metrów. Samolot ma osiągać prędkość ok. Mach 0,7. Dzięki wyposażeniu samolotu w czujniki monitorujące wydajność AFC, DARPA ma uzyskać dane, dzięki którym chce w przyszłości zrewolucjonizować lotnictwo cywilne i wojskowe.

Wybrane dla Ciebie
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟