Niemcy się zbroją. Wydadzą miliardy na nowe myśliwce Eurofighter
Federalne Ministerstwo Obrony (Bundesministerium der Verteidigung, BMVg) zatwierdziło zakup 20 nowoczesnych myśliwców Eurofighter Typhoon wraz z pakietem logistyczno-szkoleniowym za 3,75 miliarda euro. Nowe samoloty mają zastąpić wysłużone Panavia Tornado Electronic Combat and Reconnaissance (ECR) w misjach elektronicznych i rozpoznawczych.
Nowe samoloty Tranche 5 będą dostarczane w latach 2031-2034 i zostaną wyposażone w radary E-scan. Będą się też różnic od dotychczasowych, ponieważ w celu wykonywania misji tłumienia obrony przeciwlotniczej przeciwnika (SEAD) zostaną wyposażone w system samoobrony Arexis od szwedzkiego SAAB-a, a także dostosowane do przenoszenia pocisków skrzydlatych SPEAR w tym wersji SPEAR-EW koncepcyjnie zbliżonej do amerykańskich wabików ADM‑160B MALD.
Zatwierdzone wydatki oprócz myśliwców obejmują symulatory Eurofighter, które wspomogą szkolenie pilotów. Ponadto kontrakt o wartości 412 mln euro ma też zapewnić, że nowoczesne radary E-scan mają być mapowane w symulatorach. Środki na zakup Eurofighterów wraz z pakietem wsparcia mają pochodzić ze specjalnych aktywów Bundeswehry i budżetu obronnego.
Eurofighter Typhoon — strażnik europejskiego nieba
Oblatany w latach 90. XX wieku Eurofighter Typhoon jest efektem dekad pracy inżynierów z Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii i Niemiec. Jest to dwusilnikowa maszyna średniej wielkości oparta o dość rzadki układ skrzydła delta z dodatkowym usterzeniem kaczki.
Taki design pozwala na osiągnięcie bardzo dobrej manewrowości zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach osiągalnych nawet beż użycia dopalacza (1,2 Ma, czyli ok. 1470 km/h). Z dopalaczem możliwe jest osiągnięcie prędkości 2 Ma (ok. 2450 km/h).
Eurofighter Typhoon to samolot wielozadaniowy wykonany w większości z kompozytów najeżony sensorami zaawansowanego systemu samoobrony i zapewniającymi wykrywanie celów w każdych warunkach. Myśliwiec poza radarem dysponuje także głowicą optoelektroniczną systemu IRST z kamerą dzienną i termowizyjną zdolną pasywnie wykryć samolot przeciwnika z kilkudziesięciu kilometrów.
Eurofighter może wypełniać prawie wszystkie rodzaje misji, począwszy od wywalczenia przewagi w powietrzu po atakowanie celów naziemnych czy nawodnych, a skończywszy na przeprowadzaniu ataków w głąb terytorium przeciwnika za pomocą broni dalekiego zasięgu. Wyjątkiem jest tylko brak możliwości wykonywania uderzeń nuklearnych dostępnych np. dla konkurencyjnego Rafale.
Tak szeroki zakres zadań jest możliwy dzięki bogatemu arsenałowi środków przenoszonych na 13 pylonach o łącznym udźwigu ponad 9 ton. Eurofighter może przenosić m.in. pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, rewolucyjne pociski MBDA Meteor, pociski krótkiego zasięgu IRIS-T, pociski przeciwpancerne Brimstone, bomby kierowane z rodziny Paveway lub JDAM/ER czy pociski manewrujące TAURUS KEPD 350 lub Storm Shadow.