Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
27 listopada, w 7 Dywizjonie Lotniczym 25 Brygady Kawalerii Powietrznej doszło do przekazania Lotnictwu Wojsk Lądowych pierwszego śmigłowca AW 149 z polskiej linii produkcyjnej.
To efekt umowy z 2022 r. (o wartości 8,25 mld zł brutto) dotyczącej dostawy 32 śmigłowców AW-149 wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowo-symulatorowym. W jej ramach PZL- Świdnik, będący częścią włoskiego koncernu Leonardo, został zobowiązany do ustanowienia linii produkcyjnej śmigłowców AW149 w zakładzie w Świdniku.
Pierwszy śmigłowiec AW 149 z polskiej linii produkcyjnej
Pierwsza maszyna, która zeszła z tej linii produkcyjnej to jednocześnie 11 śmigłowiec AW-149 wyprodukowany w ramach realizacji wspomnianej umowy. W Świdniku powstanie jeszcze 21 takich śmigłowców dla Lotnictwa Wojsk Lądowych.
- To zawsze jest wielki moment, kiedy kolejny sprzęt trafia do polskiej armii. Dziś do 25 Brygady Kawalerii Powietrznej trafia pierwszy wyprodukowany w Polsce, w PZL Świdnik, śmigłowiec AW-149. To bardzo dobry, dobrze wyposażony i produkowany w Polsce śmigłowiec. To pokazuje, że wojsko potrzebuje ciągłości prowadzenia działań - modyfikacji sprzętu i transformacji - powiedział wicepremier i szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
Ile plastiku mamy w ciele? Odpowiedź zaskakuje
AW149 to średni (pod względem masy startowej wynoszącej w tym przypadku do 8300 kg), wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy. W Polsce ma służyć głównie do realizowania zadań transportowych, bezpośredniego wsparcia lotniczego, a także ratownictwa bojowego i morskiego.
Maksymalna prędkość śmigłowca AW149 wynosi 313 km/h, a przelotowa 287 km/h. Maszyna może operować w zasięgu ok. 950 km, przy długotrwałość lotu sięgającej 4 godz. i 55 minut. Na pokładzie mieści się (poza dwuosobową załogą) także do 19 pasażerów. Maszynę tę można uzbroić w karabiny maszynowe, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych i ppk AGM-114 Hellfire.