Niemieckie Eurofightery znikną z radarów. Z Arexis będą jak czarna dziura na niebie

Niemieckie Eurofightery znikną z radarów. Z Arexis będą jak czarna dziura na niebie

Niemiecki samolot Eurofighter Typhoon
Niemiecki samolot Eurofighter Typhoon
Źródło zdjęć: © USAF | Airman 1st Class Jessi Monte
Łukasz Michalik
31.03.2024 15:29

Niemieckie samoloty Eurofighter Typhoon zostaną zmodernizowane. Dzięki opracowanemu przez Saaba zasobnikowi Arexis 15 maszyn zyska zupełnie nowe możliwości w zakresie walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej.

Modernizacja niemieckich Eurofighterów ma związek z wycofaniem samolotów Panavia Tornado. To dwuosobowe maszyny o zmiennej geometrii skrzydeł, które w wersji Tornado ECR pełnią w Luftwaffe rolę maszyn walki radioelektronicznej.

Po wycofaniu samolotów Panavia Tornado ich rolę przejmie część Eurofighterów. Maszyny te zostaną zintegrowane m.in. z pociskami przeciwradiolokacyjnymi AGM-88 HARM, a także z zasobnikami Arexis, opracowanymi przez koncern Saab.

Rolą zasobników Arexis jest walka radioelektroniczna (WRE), a także - zgodnie z aktualnymi trendami – zapewnienie samolotom cech stealth. W przeciwieństwie do maszyn takich jak F-22 Raptor czy F-35, gdzie trudnowykrywalność jest osiągana m.in. przez specjalne ukształtowanie i pokrycie płatowca, w przypadku Eurofighterów cechy stealth będą osiągane dzięki pracy systemów WRE.

Dzięki zasobnikom Arexis, 15 niemieckich samolotów zostanie przebudowanych do wariantu o nazwie Eurofighter EK (Elektronischer Kampf, niem. walka elektroniczna) - z myślą o tej roli Niemcy rozważali także samolot EA-18G Growler, jednak wybór padł ostatecznie na wyspecjalizowaną wersję Eurofighterów.

Zasobnik WRE Arexis

Arexis to zasobnik zapewniający ofensywne i defensywne możliwości WRE. W obudowie znajdują się systemy zakłócania korzystające z aktywnej anteny ze skanowaniem elektronicznym (AESA), zapewniające pełne pokrycie przestrzeni wokół samolotu, niezależnie od jego położenia czy wykonywanych manewrów.

System gromadzi informacje o docierających do samolotu emisjach elektromagnetycznych, rozpoznaje i klasyfikuje je pod kątem zagrożenia, a następnie - dzięki algorytmom wykorzystującym mechanizmy sztucznej inteligencji – generuje własne, ukierunkowane sygnały, zakłócające działanie systemów przeciwnika.

Ważną zaletą systemu Arexis jest jego modułowość i skalowalność. Może być zabudowany bezpośrednio w płatowcu, jak w przypadku samolotu JAS-39 Gripen E, ale także podwieszony w postaci dodatkowego zasobnika, co nie wymaga ingerencji w konstrukcję przenoszącego go samolotu czy drona.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)