Niemieckie Eurofightery znikną z radarów. Z Arexis będą jak czarna dziura na niebie

Niemieckie samoloty Eurofighter Typhoon zostaną zmodernizowane. Dzięki opracowanemu przez Saaba zasobnikowi Arexis 15 maszyn zyska zupełnie nowe możliwości w zakresie walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej.

Niemiecki samolot Eurofighter TyphoonNiemiecki samolot Eurofighter Typhoon
Źródło zdjęć: © USAF | Airman 1st Class Jessi Monte
Łukasz Michalik

Modernizacja niemieckich Eurofighterów ma związek z wycofaniem samolotów Panavia Tornado. To dwuosobowe maszyny o zmiennej geometrii skrzydeł, które w wersji Tornado ECR pełnią w Luftwaffe rolę maszyn walki radioelektronicznej.

Po wycofaniu samolotów Panavia Tornado ich rolę przejmie część Eurofighterów. Maszyny te zostaną zintegrowane m.in. z pociskami przeciwradiolokacyjnymi AGM-88 HARM, a także z zasobnikami Arexis, opracowanymi przez koncern Saab.

Rolą zasobników Arexis jest walka radioelektroniczna (WRE), a także - zgodnie z aktualnymi trendami – zapewnienie samolotom cech stealth. W przeciwieństwie do maszyn takich jak F-22 Raptor czy F-35, gdzie trudnowykrywalność jest osiągana m.in. przez specjalne ukształtowanie i pokrycie płatowca, w przypadku Eurofighterów cechy stealth będą osiągane dzięki pracy systemów WRE.

Dzięki zasobnikom Arexis, 15 niemieckich samolotów zostanie przebudowanych do wariantu o nazwie Eurofighter EK (Elektronischer Kampf, niem. walka elektroniczna) - z myślą o tej roli Niemcy rozważali także samolot EA-18G Growler, jednak wybór padł ostatecznie na wyspecjalizowaną wersję Eurofighterów.

Zasobnik WRE Arexis

Arexis to zasobnik zapewniający ofensywne i defensywne możliwości WRE. W obudowie znajdują się systemy zakłócania korzystające z aktywnej anteny ze skanowaniem elektronicznym (AESA), zapewniające pełne pokrycie przestrzeni wokół samolotu, niezależnie od jego położenia czy wykonywanych manewrów.

System gromadzi informacje o docierających do samolotu emisjach elektromagnetycznych, rozpoznaje i klasyfikuje je pod kątem zagrożenia, a następnie - dzięki algorytmom wykorzystującym mechanizmy sztucznej inteligencji – generuje własne, ukierunkowane sygnały, zakłócające działanie systemów przeciwnika.

Ważną zaletą systemu Arexis jest jego modułowość i skalowalność. Może być zabudowany bezpośrednio w płatowcu, jak w przypadku samolotu JAS-39 Gripen E, ale także podwieszony w postaci dodatkowego zasobnika, co nie wymaga ingerencji w konstrukcję przenoszącego go samolotu czy drona.

Wybrane dla Ciebie
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu