Historyczny moment. Polski pilot za sterami F‑35A
Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o pierwszym locie polskiego pilota na F-35 Husarz. Polska dołączyła tym samym do skromnego grona natowskiej elity certyfikowanej do lotu na tych maszynach. Przedstawiamy osiągi tych maszyn i wyjaśniamy, co dadzą Polsce.
Polski MON poinformował o udanym locie polskiego pilota na samolocie F-35A, co jest otwarciem nowego etapu w procesie modernizacji polskich Sił Powietrznych. Pierwsze maszyny F-35A, w Polsce znane też jako Husarz, mają do Polski trafić w 2026 r., a ich dostawy zakończą się w 2030 r.
Polska zakupiła w styczniu 2020 r. 32 samoloty za 4,6 mld dolarów wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Pierwszy wyprodukowany przez zakłady Lockheed Martin w Forth Worth w Teksasie egzemplarz Husarza dla Polski został zaprezentowany oficjalnie po koniec sierpnia 2024 roku, o czym pisała dziennikarka Wirtualnej Polski Karolina Modzelewska.
F-35A Lightning II — trudnowykrywalny następca samolotów F-16
F-35A Lightning II to nowoczesny samolot wielozadaniowy, który został stworzony z wykorzystaniem technologii stealth. Wstępne założenia zakładały stworzenie samolotu uderzeniowego, który miałby stanowić uzupełnienie dla myśliwca F-22 Raptor, skoncentrowanego na wywalczeniu przewagi powietrznej. Z czasem jednak projekt F-35A został przekształcony w maszynę o bardziej uniwersalnym zastosowaniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jedną z kluczowych zalet F-35A, poza jego niską widocznością dla radarów, jest zaawansowany zestaw sensorów. Zawiera on radar AN/APG-81 lub jego nowszą wersję AN/APG-85 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Dodatkowo samolot korzysta z systemu AN/AAQ-37 EODAS, składającego się z sześciu sensorów podczerwieni, które zapewniają pole wykrycia w 360 stopniach wokół samolotu. System ten umożliwia wykrywanie obiektów oraz precyzyjne namierzanie celów, które znajdują się nawet za samolotem.
F-35 wszechstronna maszyna z pewnymi ograniczeniami
Chociaż F-35A posiada wiele zaawansowanych funkcji, ma także pewne ograniczenia. Należy do nich ograniczona pojemność wewnętrznych komór uzbrojenia. Są one zdolne pomieścić maksymalnie sześć kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze typu AIM-120 AMRAAM lub dwie bomby B61-12 bądź JDAM-ER. Co prawda istnieje też możliwość przenoszenia dodatkowego uzbrojenia na sześciu pylonach pod skrzydłami, ale negatywnie wpływa to na cechy stealth.
Kolejną ograniczoną cechą jest maksymalna prędkość lotu wynosząca Mach 1,6 oraz brak zdolności do osiągania prędkości naddźwiękowej bez wykorzystania dopalacza, znanej jako supercruise. Prędkość tej klasy uniemożliwia zwiększenie zasięgu skutecznego np. pocisków powietrze-powietrze.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski