Katastrofa amerykańskiego F-35A. Do sieci trafiło nagranie

Myśliwiec F-35A należący do Sił Powietrznych USA rozbił się na terenie bazy lotniczej Eielson na Alasce. Pilot maszyny zdążył się katapultować, a nagranie z tego zdarzenia trafiło do sieci. W rozmowie z WP Tech ppłk Łukasz Treder z zespołu ds. wdrożenia do Sił Zbrojnych RP samolotu F-35 wyjaśnia, co mogło się zdarzyć.

Myśliwiec F-35A Lightning II, fot. US Air ForceMyśliwiec F-35A Lightning II, fot. US Air Force
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Karolina Modzelewska

Przedstawiciele bazy lotniczej Eielson na Alasce potwierdzili, że do zdarzenia doszło o godzinie 12:49 czasu lokalnego w pobliżu ogrodzenia bazy. Przekazali również, że pilot jest bezpieczny i został przetransportowany do szpitala wojskowego Bassett w celu dalszej oceny jego zdrowia.

Wypadek amerykańskiego F-35A

— Nasi ludzie są naszym najważniejszym zasobem i jesteśmy zobowiązani do zapewnienia im bezpieczeństwa — powiedział pułkownik Paul Townsend, dowódca 354. Skrzydła Myśliwskiego. — Mogę zapewnić, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przeprowadzą dokładne dochodzenie w sprawie tego incydentu, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości — dodał.

Zdarzenie zostało zarejestrowane, a na nagraniu, które trafiło do mediów społecznościowych, można zauważyć moment spadania i uderzenia F-35A o płytę lotniska, a także pilota, który katapultował się z pokładu maszyny. Ppłk Łukasz Treder w rozmowie z WP Tech zwrócił jednak uwagę, że widoczny w sieci materiał tak naprawdę niewiele zdradza.

— Nie mamy informacji, w którym momencie katapultował się pilot i co zawiniło. Wiemy, że pilot w czasie lotu zgłaszał sytuację awaryjną, jednak nie ma informacji, o jaki system chodziło. Na nagraniu można dostrzec wysunięte podwozie, co wskazuje, że najprawdopodobniej samolot podchodził do lądowania. Na razie jednak nic bym nie sugerował i poczekał na ostateczne ustalenia Amerykanów — podkreślił.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlikało 2024: Co Nas Zaskoczyło w Tech w 2024?

Wojskowy odniósł się również do pojawiających się pytań, dotyczących położenia pilota względem myśliwca po katapultowaniu się z jego pokładu. — Wiele osób zwraca uwagę na położenie pilota względem myśliwca, ale nie można wykluczyć, że nagranie jest zrobione z innej perspektywy, przez co mamy wrażenie, że znajdował się on w takim, a nie innym położeniu. Jest też możliwość, że pilot katapultował się na wznoszeniu, samolot poszedł do góry, stracił prędkość i siłę nośną, a następnie wszedł w płaski korkociąg — wyjaśnił.

Myśliwce F-35 produkowane przez tak duży koncern jak Lockheed Martin przechodzą liczne testy i rygorystyczne, wieloetapowe kontrole, zanim zostaną wcielone do służby. Statystycznie patrząc na liczbę zdarzeń lotniczych z ich udziałem, to wskaźnik wypadkowości nie odbiega od normy w stosunku do innych myśliwców. Dlatego nie warto spekulować o jakości samolotu przy braku wiedzy, czy zawinił błąd ludzki, doszło do usterki technicznej, czy pojawienia się jeszcze innych komplikacji — podsumował ekspert.

F-35A Sił Powietrznych USA

Serwis Air&Space Forces Magazine donosi, że w 2023 r. amerykańskie siły powietrzne posiadały 419 myśliwców F-35A, w 2024 r. było ich już ponad 460, a w 2025 r. ich liczba ma wzrosnąć do 522. W tym okresie — od początku 2023 r. do stycznia 2025 r. doszło do łącznie trzech wypadków z udziałem amerykańskich myśliwców F-35. Dwa z nich dotyczyły myśliwców w wersji F-35B, a jeden F-35A. Wcześniej również zdarzały się tego typu incydenty.

Warto przypomnieć, że F-35A Lightning II to jednomiejscowy myśliwiec piątej generacji, opracowany przez koncern Lockheed Martin. Maszyna ma długość blisko 16 m, wysokość 4,38 m, rozpiętość skrzydeł 10,7 m i została wyposażona w technologię stealth (trudnowykrywalności). Samolot może przenosić różnorodne, nowoczesne uzbrojenie.

F-35A stanowi kluczowy element nowoczesnych sił powietrznych wielu państw, łącząc w sobie zaawansowaną technologię, wszechstronność i zdolność do działania w najbardziej wymagających warunkach bojowych. Do grona ich posiadaczy niedługo dołączy również Polska, która w 2020 r. podpisała umowę o wartości 4,6 mld dolarów na zakup 32 takich maszyn. Ich dostawy rozpoczną się w 2026 r. Polscy piloci już rozpoczęli szkolenia z obsługi tych maszyn, a na 29 stycznia 2025 r. zaplanowany został pierwszy lot polskiego pilota za sterami myśliwca 5. generacji F-35A Husarz.

Wybrane dla Ciebie
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯