Katastrofa amerykańskiego F-35A. Do sieci trafiło nagranie

Myśliwiec F-35A należący do Sił Powietrznych USA rozbił się na terenie bazy lotniczej Eielson na Alasce. Pilot maszyny zdążył się katapultować, a nagranie z tego zdarzenia trafiło do sieci. W rozmowie z WP Tech ppłk Łukasz Treder z zespołu ds. wdrożenia do Sił Zbrojnych RP samolotu F-35 wyjaśnia, co mogło się zdarzyć.

Myśliwiec F-35A Lightning II, fot. US Air ForceMyśliwiec F-35A Lightning II, fot. US Air Force
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Karolina Modzelewska

Przedstawiciele bazy lotniczej Eielson na Alasce potwierdzili, że do zdarzenia doszło o godzinie 12:49 czasu lokalnego w pobliżu ogrodzenia bazy. Przekazali również, że pilot jest bezpieczny i został przetransportowany do szpitala wojskowego Bassett w celu dalszej oceny jego zdrowia.

Wypadek amerykańskiego F-35A

— Nasi ludzie są naszym najważniejszym zasobem i jesteśmy zobowiązani do zapewnienia im bezpieczeństwa — powiedział pułkownik Paul Townsend, dowódca 354. Skrzydła Myśliwskiego. — Mogę zapewnić, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przeprowadzą dokładne dochodzenie w sprawie tego incydentu, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości — dodał.

Zdarzenie zostało zarejestrowane, a na nagraniu, które trafiło do mediów społecznościowych, można zauważyć moment spadania i uderzenia F-35A o płytę lotniska, a także pilota, który katapultował się z pokładu maszyny. Ppłk Łukasz Treder w rozmowie z WP Tech zwrócił jednak uwagę, że widoczny w sieci materiał tak naprawdę niewiele zdradza.

— Nie mamy informacji, w którym momencie katapultował się pilot i co zawiniło. Wiemy, że pilot w czasie lotu zgłaszał sytuację awaryjną, jednak nie ma informacji, o jaki system chodziło. Na nagraniu można dostrzec wysunięte podwozie, co wskazuje, że najprawdopodobniej samolot podchodził do lądowania. Na razie jednak nic bym nie sugerował i poczekał na ostateczne ustalenia Amerykanów — podkreślił.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlikało 2024: Co Nas Zaskoczyło w Tech w 2024?

Wojskowy odniósł się również do pojawiających się pytań, dotyczących położenia pilota względem myśliwca po katapultowaniu się z jego pokładu. — Wiele osób zwraca uwagę na położenie pilota względem myśliwca, ale nie można wykluczyć, że nagranie jest zrobione z innej perspektywy, przez co mamy wrażenie, że znajdował się on w takim, a nie innym położeniu. Jest też możliwość, że pilot katapultował się na wznoszeniu, samolot poszedł do góry, stracił prędkość i siłę nośną, a następnie wszedł w płaski korkociąg — wyjaśnił.

Myśliwce F-35 produkowane przez tak duży koncern jak Lockheed Martin przechodzą liczne testy i rygorystyczne, wieloetapowe kontrole, zanim zostaną wcielone do służby. Statystycznie patrząc na liczbę zdarzeń lotniczych z ich udziałem, to wskaźnik wypadkowości nie odbiega od normy w stosunku do innych myśliwców. Dlatego nie warto spekulować o jakości samolotu przy braku wiedzy, czy zawinił błąd ludzki, doszło do usterki technicznej, czy pojawienia się jeszcze innych komplikacji — podsumował ekspert.

F-35A Sił Powietrznych USA

Serwis Air&Space Forces Magazine donosi, że w 2023 r. amerykańskie siły powietrzne posiadały 419 myśliwców F-35A, w 2024 r. było ich już ponad 460, a w 2025 r. ich liczba ma wzrosnąć do 522. W tym okresie — od początku 2023 r. do stycznia 2025 r. doszło do łącznie trzech wypadków z udziałem amerykańskich myśliwców F-35. Dwa z nich dotyczyły myśliwców w wersji F-35B, a jeden F-35A. Wcześniej również zdarzały się tego typu incydenty.

Warto przypomnieć, że F-35A Lightning II to jednomiejscowy myśliwiec piątej generacji, opracowany przez koncern Lockheed Martin. Maszyna ma długość blisko 16 m, wysokość 4,38 m, rozpiętość skrzydeł 10,7 m i została wyposażona w technologię stealth (trudnowykrywalności). Samolot może przenosić różnorodne, nowoczesne uzbrojenie.

F-35A stanowi kluczowy element nowoczesnych sił powietrznych wielu państw, łącząc w sobie zaawansowaną technologię, wszechstronność i zdolność do działania w najbardziej wymagających warunkach bojowych. Do grona ich posiadaczy niedługo dołączy również Polska, która w 2020 r. podpisała umowę o wartości 4,6 mld dolarów na zakup 32 takich maszyn. Ich dostawy rozpoczną się w 2026 r. Polscy piloci już rozpoczęli szkolenia z obsługi tych maszyn, a na 29 stycznia 2025 r. zaplanowany został pierwszy lot polskiego pilota za sterami myśliwca 5. generacji F-35A Husarz.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?