Szwedzkie siły zbrojne. Militarna potęga na straży neutralności

Szwecja - przed ogłoszeniem zamiaru dołączenia do NATO - deklarowała się jako państwo neutralne. Poza deklaracją, dysponuje środkami, aby swojej neutralności bronić. Szwecja ma silną armię, a do tego rozwinięty przemysł zbrojeniowy, produkujący nowoczesną broń, dostosowaną do lokalnych potrzeb i specyfiki. Które modele są szczególnie warte naszej uwagi?

Korweta typu VisbyKorweta typu Visby
Źródło zdjęć: © SAAB
Łukasz Michalik

Szwecja, choć liczy zaledwie 10 mln mieszkańców, jest jednym z niewielu krajów świata, zdolnym do wyprodukowania niemal każdego rodzaju współczesnego uzbrojenia. W tym tekście przedstawiamy ciężki sprzęt, a po informacje o szwedzkiej broni strzeleckiej i wyposażeniu piechoty odsyłamy do artykułu Przemysława Juraszka.

Szwedzki przemysł zbrojeniowy dostarcza własnym siłom zbrojnym i odbiorcom zagranicznym samoloty, radary, okręty – również podwodne, artylerię, pociski kierowane o różnym przeznaczeniu, a nawet czołgi – część szwedzkich Leopardów 2 (Strv 122) została wyprodukowana ze znacznym udziałem lokalnego przemysłu.

Co więcej, niemal w każdej dziedzinie Szwedzi mogą pochwalić się zarówno długimi tradycjami, przekładającymi się na wiedzę i doświadczenie projektantów i wykonawców broni, jak i na opracowanie przez dziesiątki lat wielu przełomowych, innowacyjnych konstrukcji.

Warte wspomnienia są choćby wycofane już z eksploatacji samoloty Draken, "niesłyszalne" okręty podwodne A-19, nowatorskie w czasie debiutu pociski przeciwpancerne Bill, trudnowykrywalne korwety Visby czy eksperymentalny, przegubowy czołg UDES XX-20.

Saab J 35 Draken (tu w barwach Austrii)
Saab J 35 Draken (tu w barwach Austrii) © HoHun, Lic. CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons,

Część z tych modeli broni nadal pozostaje w eksploatacji, a niektóre zostały zastąpione nowszymi konstrukcjami.

Szwedzkie rozwiązania są jednak ciekawym przykładem tego, jak niewielkie państwo – dysponujące budżetem obronnym o połowę mniejszym niż Polska – jest w stanie własnymi siłami (z rozsądnym dopuszczeniem zagranicznych kooperantów) zapewnić sobie samowystarczalność w dziedzinie dostaw broni. W większości przypadków będącej, pod względem możliwości, ścisłą światową czołówką. Jaką broń produkuje i eksploatuje Szwecja?

Visby – korweta rakietowa

Trudnowykrywalne korwety to wizytówka szwedzkiej marynarki wojennej. 5 jednostek typu Visby jest efektem długiego programu badawczego, rozpoczętego jeszcze w latach 90. od zbudowania eksperymentalnej jednostki Smyge, na której badano rozwiązania związane z cechami stealth.

Okręty typu Visby, ze względu na cięcia budżetowe, nie zostały uzbrojone w pełen wachlarz planowanego początkowo uzbrojenia – zrezygnowano m.in. z pocisków przeciwlotniczych i pokładowego śmigłowca. Obecnie korwety Visby są wyposażone w 8 pocisków przeciwokrętowych RBS-15.

Saab JAS 39 Gripen – samolot wielozadaniowy

JAS 39 Gripen to lekki samolot, którego możliwości ewoluują od – początkowo – lekkiego myśliwca do – obecnie – maszyny w pełni wielozadaniowej, zdolnej do przenoszenia szerokiego wachlarza uzbrojenia i wykorzystania broni precyzyjnej.

Jedną z kluczowych cech Gripena są niskie wymagania co do infrastruktury lotniskowej. Samolot może startować nie tylko z lotnisk czy specjalnie zaprojektowanych i zbudowanych DOL-i (drogowych odcinków lotniskowych), ale w zasadzie każdego fragmentu prostego asfaltu o wymiarach 16 na 800 metrów.

Bardzo łatwa jest także naziemna obsługa i szybkie przywracanie zdolności bojowej – mają do tego wystarczyć dwa kontenery wyposażenia i pięciu poborowych, kierowanych przez jednego zawodowego mechanika.

A-19 - okręt podwodny

Okręty podwodne A-19 (typ Gotland) zyskały światową renomę za sprawą problemów, jakie sprawiły Amerykanom. Marynarka wojenna USA wypożyczyła jeden ze szwedzkich okrętów, aby skorzystać z niego podczas manewrów.

Szwedzka jednostka została wyposażona w silnik Stirlinga, działający niezależnie od powietrza atmosferycznego. Okręt okazał się tak cichy, jego wykrycie było niemożliwe, a A-19 – pozostając niewykryty – w symulowanym starciu "zatopił" amerykański lotniskowiec.

Okręty typu A-19 mają już następców – typ A-26. Pierwsza z tech jednostek nowego typu ma trafić do szwedzkiej marynarki już w 2022 roku.

Archer – haubica samobieżna

System Archer powstawał początkowo w kooperacji z Norwegią, jednak – po rezygnacji tego kraju – wszystkie haubice trafiły ostatecznie do Szwecji. Archer to automatyczna haubica umieszczona na kołowym podwoziu. Może być transportowana drogą powietrzną, pokona ekstremalnie trudny teren pokryty nawet metrową warstwą śniegu, a jej kluczową cechą jest szybkość działania.

Przejście z położenia marszowego w bojowe następuje w zaledwie 30 sekund, oddanie trzech strzałów to kolejnych 15 sekund, a po następnych 30 sekundach haubica jest już w ruchu.

W praktyce oznacza to, że zestaw może zmienić miejsce zanim pierwszy z wystrzelonych pocisków spadnie na cel.

Saab 340 – samolot wczesnego ostrzegania

Saab 340 AEW&C
Saab 340 AEW&C © CC BY-SA 3.0, Gnolam, Wikimedia Commons

Rozpoznanie radioelektroniczne jest niezbędne do prowadzenia współczesnej wojny. Również i w tej dziedzinie Szwecja jest samowystarczalna za sprawą samolotów wczesnego ostrzegania rodzimej produkcji. Saaby 340 to produkowany od lat 80. Turbośmigłowy samolot pasażerki. W wersji Saab 340 AEW&C został dostosowany do zadań rozpoznawczych.

Na kadłubie samolotu umieszczono radar Erieye, który pozwala na prowadzenie rozpoznania w zakresie 300 stopni. Radar wykrywa cele powietrzne i morskie w odległości do 450 km.

Stridsfordon 90 (CV90) – bojowy wóz piechoty

Szwedzki przemysł zbrojeniowy ma na koncie kilka ciekawych konstrukcji pojazdów pancernych. Prawdopodobnie najbardziej charakterystycznym jest wycofany już z eksploatacji, bezwieżowy czołg Strv 103. Część z użytkowanych obecnie przez Szwecję Leopardów 2 to także w znacznej mierze dzieło rodzimego przemysłu.

Szwedzki projekt i wykonanie ma także bojowy wóz piechoty Stridsfordon 90, znany także pod nazwą CV90 (od Combat Vechicle) albo Strf 90. Nazwą tą określa się całą rodzinę pojazdów o zróżnicowanym przeznaczeniu. Obok typowego wozu piechoty, CV90 istnieje także w wersji zestawu przeciwlotniczego, pojazdu dowodzenia czy w wersjach wsparcia artyleryjskiego, z armatami kalibru 105 i 120 mm.

Szwedzkie siły zbrojne użytkują także 40 automatycznych, dwulufowych moździerzy 120-mm AMOS, korzystających z podwozia CV90.

RBS15 - przeciwokrętowy pocisk manewrujący

Szwedzka marynarka, lotnictwo i siły obrony wybrzeża użytkują przeciwokrętowy pocisk manewrujący RBS15 o zasięgu do 200 km. Pocisk ma 200-kg głowice bojową i rozwija prędkość około 0,8 Ma. Pociski RBS15 znajdują się także na wyposażeniu polskiej marynarki wojennej – przenoszą je okręty ORP Grom, Piorun i Orkan.

IRIS-T – pocisk klasy powietrze-powietrze

IRIS-T to międzynarodowy (z dominacją Niemiec) program budowy pocisku przeciwlotniczego, będącego alternatywą dla amerykańskiego AIM-9 Sidewinder. Szwecja ma 18-proc. udział w projekcie i jest – poza niemieckim lotnictwem – pierwszym użytkownikiem pocisków IRIS-T.

Pociski mają charakterystykę zbliżoną do amerykańskich Sidewinderów, ale mogą być odpalane z większej odległości, a ich głowica jest – zdaniem twórców – bardziej odporna na zakłócenia. Poza atakowaniem celów powietrznych, IRIS-T może być także wykorzystany do atakowania niewielkich celów morskich.

BvS 10 – przegubowy wszędołaz

BV 410 to najnowszy przedstawiciel rodziny szwedzkich, gąsienicowych wszędołazów. Pojazdy te są dostosowane do pokonywania ekstremalnie trudnego terenu, w czym pomaga nietypowa konstrukcja – pojazd składa się z dwóch zabudowanych, gąsienicowych podwozi, połączonych przegubem (podobnie jak w eksperymentalnym czołgu UDES).

Pierwotnie wszędołaz został zbudowanych dla brytyjskiej piechoty morskiej, ale z czasem trafił do szerszego grona użytkowników, w tym także armii szwedzkiej. Pojazdy tego typu są wykorzystywane m.in. do działań w Arktyce.

Wybrane dla Ciebie
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu
"Klucz do sukcesu". Według Ukraińca znajduje się w powietrzu