Niezwykła broń. MBB Lampyridae - niemiecki myśliwiec stealth z 1981 r.
Prace nad samolotami o obniżonej wykrywalności przez długie lata pozostawały tajemnicą. Pierwszą oficjalnie ujawnioną maszyną tego typu był odtajniony w 1988 r. F-117. W cieniu amerykańskiego bombowca pozostaje inna awangardowa konstrukcja – niemiecki myśliwiec stealth MBB Lampyridae.
14.12.2021 | aktual.: 24.02.2022 15:51
Jako pierwszy samolot, wykonany w technologii stealth, często wskazywany jest niemiecki odrzutowiec Horten Ho 229, zaprojektowany podczas II wojny światowej. W przypadku tej awangardowej maszyny obniżona sygnatura radarowa najprawdopodobniej nie była jednak celem konstruktorów – wystąpiła jako efekt uboczny użytych materiałów i układu aerodynamicznego w postaci latającego skrzydła.
Niemal zupełnie nieznany pozostaje inny, niemiecki samolot stealth – projektowany w latach 80. przez zachodnioniemiecki koncern lotniczy Messerschmitt-Bölkow-Blohm myśliwiec MBB Lampyridae.
Niemiecki myśliwiec stealth
Prace nad nim były wynikiem przyjętej przez Niemców koncepcji, która zakładała, że przyszłościowy myśliwiec MRMF (Medium Range Missile Fighter) powinien rozstrzygać walki powietrzne na średnim dystansie.
Oznaczało to, że mniejsze znaczenie będzie miała jego manewrowość, a większe – niska sygnatura radarowa. Dzięki temu samolot miał mieć możliwość wykrycia i zwalczania maszyn przeciwnika, samemu pozostając niewykrytym.
Warto zauważyć, że koncepcja ta dość szybko uległa dezaktualizacji i w kolejnym samolocie, opracowywanym z udziałem koncernu MBB - Rockwell-MBB X-31 - postawiono na supermanewrowość.
Samolot lepszy od F-117?
W przypadku MBB Lampyridae niemieccy inżynierowie przyjęli założenia podobne, jak Amerykanie w bombowcu F-117: powierzchnie samolotu miały odbijać wiązkę radarową tak, aby nie trafiła do wysyłającego ją radaru.
Podczas prac rozwojowych zbudowano kilka modeli MBB Lampyridae w różnej skali – od wielokrotnie pomniejszonych, poprzez bezpilotowca mającego 2/3 wymiarów docelowego samolotu, po makietę w skali 1:1.
Obliczeniowa ocena sygnatury radarowej wskazywała, że – jak w późniejszym czasie komentował kierujący projektem dr Gerhard Lobert – niemiecki samolot miał mieć lepsze właściwości stealth od F-117. Opinia ta, choć warta przytoczenia, nie została jednak zweryfikowana.
Odtajniony program, poufne dane
W 1987 roku program został zakończony. Przyczyny przerwania prac nad niemieckim samolotem stealth nie zostały oficjalnie podane. Jedna z nieoficjalnych wersji wskazuje, że nastąpiło to po prezentacji makiety grupie amerykańskich oficerów. Efektem prezentacji miały być dyplomatyczne naciski ze strony Stanów Zjednoczonych, domagających się zakończenia programu. Trzeba jednak pamiętać, że informacja ta, poza doniesieniami prasowymi, nie została jednoznacznie potwierdzona.
Program został ujawniony w 1995 roku, ale wiele szczegółów związanych m.in. z sygnaturą radarową opracowywanego samolotu, nadal nie zostało upublicznionych. Zbudowany na potrzeby prób model MBB Lampyridae w 1999 roku trafił do berlińskiego Muzeum Wojskowo-Historycznego Bundeswehry.