ZIŁ‑2906 radziecki wszędołaz do zadań specjalnych
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli maszyna wygląda jak pomysł szalonego naukowca lub złoczyńcy ze starych filmów o Bondzie, to najprawdopodobniej jest to twór radzieckich inżynierów. Idealnym tego przykładem jest ZIŁ-2906, pojazd wykorzystujący do poruszania się dwie śruby Archimedesa.
ZIŁ-2906 został stworzony do podjęcia radzieckich kosmonautów
Przeznaczeniem pojazdu ZIŁ-2906 było podjęcie radzieckich kosmonautów, jeśli lądownik Sojuza wylądowałby w terenie niedostępnym dla innych pojazdów. W tym celu zamiast kół lub gąsienic wykorzystano dwie śruby Archimedesa. Kręcąc się w przeciwnych kierunkach, pchały pojazd do przodu niezależnie od terenu. ZIŁ-2906 mógł poruszać się po bagnach, głębokim śniegu, lodzie, gęstym lesie i pływać po wodzie.
Dojeżdżał tam, gdzie inne pojazdy nie dawały rady
ZIŁ-2906 stanowił część całego zestawu ratowniczego wraz z 6-kołową amfibią ZIŁ-4906 Blue Bird („Błękitny Ptak”). W przypadku misji podjęcia kosmonautów ZIŁ-4906 dojeżdżał tak daleko, jak pozwalały na to warunki, a następnie wyładowywał, transportowany na pace ZIŁ-2906, który kontynuował misję.
Palił 36 litrów paliwa na godzinę
Dla ograniczenia wagi śruby wykonane były ze stopu aluminium, a kabina z włókna szklanego. Pojazd ważył prawie 1900 kilogramów i był napędzany dwoma 77-konnymi silnikami. W takiej kombinacji mógł rozwijać 13 km/h na wodzie, 12 km/h na bagnie i 25 km/h na śniegu. Spalał 36 litrów paliwa na godzinę.