Samoloty B‑1B przebazowane do Szwecji. Ameryka wysłała bombowce strategiczne
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Amerykanie przebazowali do Szwecji dwa bombowce strategiczne B-1B Lancer. Potężne maszyny wylądowały w bazie Luleå/Kallax na północy kraju. Co wiemy o tych samolotach i w jaki sposób Amerykanie tłumaczą ich obecność nad Bałtykiem?
Informacje o pojawieniu się w Europie amerykańskich bombowców strategicznych przekazało, poprzez swój oficjalny serwis internetowy, dowództwo USAFE-AFAFRICA. To amerykańskie dowództwo odpowiedzialne za siły lotnicze tego kraju w Afryce i Europie.
Jak informują Amerykanie, w szwedzkiej bazie lotniczej Luleå/Kallax wylądowały dwa bombowce B-1B. Obie maszyny należą do 28. Skrzydła Bombowego i zostały przesunięte do Europy z bazy Ellsworth w Dakocie Północnej.
Jak wynika z udostępnionych informacji, samoloty zostały przesunięte do Europy w ramach ćwiczeń, których celem jest demonstracja amerykańskiego zaangażowania w Europie, wsparcie dla sojuszników i wzmocnienie potencjału odstraszania NATO.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Bombowiec, który miał atakować Rosję
Samoloty B-1B należą do największych samolotów eksploatowanych przez amerykańskie lotnictwo wojskowe. Pierwotnie projektowano je z myślą o penetracji sowieckiej przestrzeni powietrznej, jednak analizy z przełomu lat 70. i 80. wykazały, że tak użyte bombowce mają znikome szanse na przetrwanie.
Ich rozwój porzucono na rzecz pocisków manewrujących, które miały być odpalane przez samoloty B-52 spoza zasięgu sowieckiej obrony przeciwlotniczej.
Sytuację zmieniło pojawienie się w ZSRR szybkich myśliwców dalekiego zasięgu, jak MiG-31. Wymusiło to na Amerykanach powrót do rozwoju szybkiego (prędkość Mach 2) bombowca strategicznego. Według tej koncepcji B-1B miał być maszyną pomostową, dającą czas na opracowanie i przyjęcie do służby trudnowykrywalnych samolotów B-2 Spirit.
B-1B otrzymał w tym celu nowoczesny system kierowania ogniem i walki radioelektronicznej. Jego szansę na przetrwanie zwiększała możliwość szybkiego lotu na bardzo małej wysokości. Ważną cechą samolotu są skrzydła o zmiennej geometrii, poprawiające charakterystykę lotu zarówno przy dużej (skrzydła złożone), jak i małej (skrzydła rozłożone) prędkości.
B-1B – bombowiec o zmiennej geometrii skrzydeł
B-1B jest potężną maszyną o masie startowej sięgającej 215 ton, z czego ponad 34 tony przypadają na uzbrojenie (może być przenoszone w wewnątrzkadłubowych komorach albo podwieszone na zewnętrznych zaczepach).
Samolot ma 45 metrów długości i rozpiętość skrzydeł zależną od ich położenia – od 24 do 42 metrów. Zasięg B-1B sięga 12 tys. km.
Samolot wyróżnia się także nietypowym systemem ewakuacji 4-osobowej załogi. Zamiast zastosowania powszechnych w lotnictwie foteli wyrzucanych, samolot zbudowano tak, że jego kabina stanowi kapsułę ewakuacyjną. W razie katastrofy cała kapsuła jest oddzielana od reszty samolotu i wraz z załogą ląduje na spadochronach.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski