WAŻNE
TERAZ

Władze Poczty Polskiej nie odpowiedzą za wybory kopertowe. Śledztwo umorzone

Rosyjski AWACS A-100 Premier. Stał się przestarzały, zanim wszedł do służby

Rosja anulowała prowadzony przez wiele lat program rozwoju nowego samolotu wczesnego ostrzegania A-100 Premier – twierdzą nieoficjalnie rosyjskojęzyczne źródła. Miał być AWACS-em nowej generacji, ale stał się przestarzały, zanim zdołano go dopracować. Jedną z przyczyn porażki mają być zachodnie sankcje.

A-100 Premier - to będą oczy rosysjkiej armii Berijew A-100 Premier
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Berijew
Łukasz Michalik

O anulowaniu programu rozwoju samolotu A-100 donosi serwis EurAsian Times, powołujący się na publikujący na Telegramie profil Fighterbomber. To źródło wielu informacji dotyczących lotnictwa Rosji, które – choć zostały ujawnione przez nieoficjalny kanał – z czasem znajdowały potwierdzenie.

A-100 to zaprojektowany przez Berijewa samolot wczesnego ostrzegania. Maszyna korzysta z płatowca czterosilnikowego samolotu Ił-76, na którym umieszczono charakterystyczną owiewkę w kształcie dysku, kryjącą w sobie obrotową antenę radaru.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tydzień z Huawei Watch Fit 4 oraz Watch Fit 4 Pro

Samolot A-100 został zaprojektowany z myślą o zastąpienia starszego rosyjskiego AWACS-a, oblatanej na początku lat 80. XX wieku maszyny A-50.

Dlaczego anulowano program A-100?

Potrzeba opracowania i wdrożenia nowej konstrukcji tego typu jest pilna, ponieważ Rosja – po stratach poniesionych w wyniku wojny w Ukrainie – dysponuje obecnie zaledwie kilkoma (prawdopodobnie sześcioma) samolotami wczesnego ostrzegania.

Te nieliczne samoloty są bardzo przydatne - jednym z ich zadań jest rola "oczu" maszyn uderzeniowych, wykonujących zadania nad Ukrainą. Samoloty takie jak Su-34 mogą lecieć nisko, co utrudnia ich wykrycie, właśnie dzięki współpracy z AWACS-em, który kontrolując przestrzeń przed nimi zapewnia im bezpieczny przelot.

Według rosyjskojęzycznych źródeł anulowanie rozwoju A-100 jest wynikiem zachodnich sankcji, ale przyczyny mogą być bardziej złożone.

Rosyjski AWACS A-50
Rosyjski AWACS A-50 © Cantiana, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Obok trudności będących następstwem zachodnich sankcji gospodarczych, problemem A-100 jest fakt, że – choć maszyna nie weszła jeszcze do służby – jest już przestarzała pod względem koncepcyjnym. Co więcej, wzrost zasięgu pocisków przeciwlotniczych stawia pod znakiem zapytania zdolność takiej konstrukcji do wykonywania powierzonych jej zadań.

Rosyjski AWACS A-100

Prace nad nowym rosyjskim samolotem wczesnego ostrzegania zaczęły się na początku XXI wieku, jako efekt wcześniejszych, porzuconych prób zbudowania AWACS-a dla Chin i Indii.

Prototyp rosyjskiego AWACS-a A-100
Prototyp rosyjskiego AWACS-a A-100 © Вооруженные силы России

Samolot miał powstać na bazie najnowszego wariantu transportowego Iła-76, do którego radar miała dostarczyć firma Wega (obecnie Koncern Radioelektroniczny Wega), specjalizująca się w systemach radarowych montowanych m.in. w sowieckich statkach kosmicznych. Wykonanie całości powierzono – podobnie jak w przypadku wcześniejszego A-50 – firmie Berijew.

Założenia towarzyszące projektowaniu A-100 były bardzo ambitne. Samolot nie miał być udoskonaleniem czy rozwinięciem poprzedniego modelu, ale – za sprawą całkowicie nowej stacji radiolokacyjnej Premier – miał zaoferować znacznie większe możliwości wykrywania i śledzenia celów.

Owiewka radaru Premier
Owiewka radaru Premier © Defence Blog

Samolot miał wykrywać setki celów powietrznych na dystansie do 600 km, wykrywać cele morskie, a także naprowadzać na wykryte cele kilkadziesiąt własnych samolotów i pocisków. Aby zwiększyć aktualność danych, dwukrotnie zwiększono szybkość obrotu anteny radaru, która obracała się 12 razy na minutę. Samolot został wyposażony w zaawansowane systemy komunikacji – także satelitarnej – i samoobrony.

Opóźniony i przestarzały

Problem polega na tym, że – mimo ponad 20 lat rozwoju – A-100 wciąż nie doczekał się wdrożenia do służby. Co prawda prototyp wzniósł się w powietrze jeszcze w 2017 roku, z powodzeniem – według oficjalnych komunikatów – przetestowano także działanie systemu Premier. Mimo tego oficjalnie ogłaszany termin rozpoczęcia dostaw seryjnych maszyn przekładano już pięć razy, a ostatnie doniesienia na temat samolotu pochodzą z 2023 roku (w roku 2024 maszynę sfotografowano w locie).

Prototyp rosyjskiego AWACS-a A-100
Prototyp rosyjskiego AWACS-a A-100 © Lic. CC BY-SA 4.0, Trolyambus, Wikimedia Commons

Zdaniem rosyjskich źródeł cisza w temacie wdrożenia A-100 może oznaczać anulowanie całego programu, od lat borykającego się z problemami technicznymi i opóźnieniami. Problemy te mają być wynikiem zachodnich sankcji wprowadzonych po pierwszym ataku na Ukrainę w 2014 roku.

Rezygnacja z A-100 jest tym bardziej prawdopodobna, że nowy rosyjski AWACS – jeszcze przed wejściem do służby – jest już przestarzały. Jak zauważa m.in. serwis Defence Express, w czasie, gdy na Zachodzie stopniowo wycofywane są ikoniczne AWACS-y E-3 Sentry, Rosja nie może dokończyć budowy samolotu, który – 50 lat po wejściu Sentry do służby – zaoferuje porównywalne z nim możliwości.

Samolot E-3 Sentry należący do NATO - zdjęcie ilustracyjne
Samolot E-3 Sentry należący do NATO - zdjęcie ilustracyjne © NATO

Nowoczesny AWACS nie musi być wielki

Rozwój techniczny sprawił, że nowe AWACS-y nie muszą już – jak maszyny poprzedniej generacji – być wielkimi samolotami, przenoszącymi na kadłubie charakterystyczne dyski z obrotowymi antenami.

Są one zastępowane płaskimi antenami panelowymi, wkomponowanymi w obrys kadłuba albo mieszczącymi się w podłużnych, aerodynamicznych owiewkach.

AVALON, AUSTRALIA - FEBRUARY 28: An RAAF E-7A Wedgetail flies on February 28, 2023 in Avalon, Australia. The 2023 Australian International Airshow & Aerospace and Defence Exposition (AVALON 2023) opened today. Organizers say there is a 14 percent increase over the 2019 event in exhibitors, and nearly 50 percent more industry, government, defence and scientific delegations. The show comes at a time of increasing military tension in both the Asia-Pacific and North Asia. (Photo by Asanka Ratnayake/Getty Images)
Australijski E-7 Wedgetail © GETTY | Asanka Ratnayake

Wszystko to sprawia, że rolę wielkich AWACS-ów przejmują dziś mniejsze samoloty, jak Boeing 737 AEW&C (E-7A Wedgetail), kupione przez Polskę Saab 340 AEW&C, ich następcy Saab GlobalEye, czy inne maszyny budowane na bazie niewielkich, komercyjnych odrzutowców, jak Embraer czy Gulfstream.

Saab 340 AEW&C
Saab 340 AEW&C © CC BY-SA 3.0, Gnolam, Wikimedia Commons

Nowoczesne AWACS-y to samoloty z mniejszą liczbą silników, tańsze, prostsze w eksploatacji i mniej wymagające pod względem infrastruktury lotniskowej, a zarazem obsługiwane przez mniej liczne załogi.

Klasyczny AWACS coraz łatwiejszy do zniszczenia

Komentując doniesienia z Rosji, serwis EurAsia Times zwraca także uwagę na fakt, że coraz bardziej maleje różnica pomiędzy zasięgiem radarów AWACS-ów, a zasięgiem pocisków przeciwlotniczych. Zasięg nowych pocisków – jak AMRAAM-ER, AIM-260 JATM, Meteor czy PL-15 – przekracza już 150, a nawet 200 km i wraz z ich rozwojem rośnie.

Rosyjskie samoloty A-50 i Su-27
Rosyjskie samoloty A-50 i Su-27 © Dmitry Terekhov, Flickr, Lic. CC BY-SA 2.0

Rośnie także mobilność naziemnych systemów przeciwlotniczych, co ułatwia – jak dowiodła wojna w Ukrainie – zastawienie na AWACS-y pułapki przeciwlotniczej (Ukraińcy zniszczyli w ten sposób co najmniej dwa rosyjskie A-50). W rezultacie rośnie ryzyko, że duże, łatwe do wykrycia, a jednocześnie nieliczne i bardzo drogie maszyny wczesnego ostrzegania mogą zostać zniszczone.

Za mało AWACS-ów

Nie wiadomo, który z tych argumentów zaważył na losie A-100, ale – o ile faktycznie rozwój tej konstrukcji został zatrzymany – Rosja znalazła się w trudnej sytuacji. Flotę AWACS-ów największego kraju świata, którego przestrzeń powietrzna rozciąga się na tysiące kilometrów, można policzyć na palcach dwóch rąk (prawdopodobnie zdolnych do lotu jest tylko sześć).

Choć serwis Defence Express zwraca uwagę, że – teoretycznie – ze zdekompletowanych kadłubów być może da się jeszcze złożyć kilka (do sześciu) następnych A-50, rosyjskie siły powietrzne mogą z czasem zacząć coraz bardziej odczuwać brak samolotów wczesnego ostrzegania.

Wybrane dla Ciebie

Starship eksplodował. Elon Musk o prawdopodobnej przyczynie katastrofy
Starship eksplodował. Elon Musk o prawdopodobnej przyczynie katastrofy
Tajemniczy dron lata nad Libanem i Izraelem. Przypomina wyglądem B-2
Tajemniczy dron lata nad Libanem i Izraelem. Przypomina wyglądem B-2
Geniusz Mossadu w akcji. Zautomatyzowane wyrzutnie w Iranie
Geniusz Mossadu w akcji. Zautomatyzowane wyrzutnie w Iranie
Ogromny wzrost zainteresowania. Europejski gigant zwiększy produkcję
Ogromny wzrost zainteresowania. Europejski gigant zwiększy produkcję
Tajemniczy kształt w chińskiej bazie. Maszyna "może zmienić układ sił" w regionie
Tajemniczy kształt w chińskiej bazie. Maszyna "może zmienić układ sił" w regionie
USA prężą muskuły. Potężna siła zmierza na Bliski Wschód
USA prężą muskuły. Potężna siła zmierza na Bliski Wschód
Stany Zjednoczone kontra Iran. Ameryka nie zawsze zwyciężała
Stany Zjednoczone kontra Iran. Ameryka nie zawsze zwyciężała
Co dalej z misją kosmiczną Polaka? Czarne chmury nad ISS
Co dalej z misją kosmiczną Polaka? Czarne chmury nad ISS
To zdjęcie mówi wszystko. Izrael "złomuje bojem" starą broń w Iranie
To zdjęcie mówi wszystko. Izrael "złomuje bojem" starą broń w Iranie
Wyjątkowa technologia. Chiny prezentują nowy lotniskowiec Fujian
Wyjątkowa technologia. Chiny prezentują nowy lotniskowiec Fujian
Izrael lata jak u siebie. Iran traci kultowe śmigłowce z USA
Izrael lata jak u siebie. Iran traci kultowe śmigłowce z USA
Jak wywabić wirusa HIV z komórek? Naukowcy znaleźli sposób
Jak wywabić wirusa HIV z komórek? Naukowcy znaleźli sposób
Wyłączono komentarze
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech