Bolesna strata Rosjan. Żelazny ptak runął na ziemię

Rosyjskie kanały na Telegramie informują, że armia Federacji Rosyjskie straciła kolejny samolot A-50 – podaje portal Bełsat. Wcześniej bliźniacza maszyna, której możliwości przypominamy, została zniszczona w basenie Morza Azowskiego w styczniu.

Samolot wczesnego ostrzegania A-50Samolot wczesnego ostrzegania A-50
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
Norbert Garbarek

"To bardzo rzadka maszyna" – czytamy. O zestrzeleniu rosyjskiej maszyny przeznaczonej do rozpoznania i kontroli radarowej dalekiego zasięgu informuje m.in. rosyjski korespondent wojenny Władimir Romanow, na którego powołuje się Bielsat.

Znowu A-50, znowu ten sam sektor. Ukraińcy nie mieli z tym nic wspólnego. Rakiety zostały wystrzelone z okolic Mariupola – napisał Romanow, sugerując, że za zestrzelenie maszyny odpowiada rosyjska obrona przeciwlotnicza. W sieci pojawiają się jednak doniesienia, jakoby za eliminację kolejnego A-50 odpowiadały w istocie siły zbrojne Ukrainy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cenny samolot Rosjan – A-50 Beriew

Wspomniany A-50 Beriew to następca Tupolewa Tu-126. Maszyna powstała z myślą o wykrywaniu i śledzeniu wszelkich obiektów, które znajdują się w powietrzu i poruszają się w odległości do 650 km od radaru Liana zainstalowanego na kadłubie samolotu. A-50 może też wykrywać cele naziemne, jednak wówczas zasięg wykrywania jest ograniczony do 300 km. Pozwala to jednak prowadzić misje obserwacyjne, przechwytywanie wrogich jednostek, ale też umożliwia Rosjanom wspieranie ataków naziemnych.

Historia A-50 w rosyjskiej armii sięga lat 80. ubiegłego, bowiem maszyna została wcielona do służby w 1984 r. Samolot mierzy niemal 50 m długości, 15 m wysokości oraz ok. 50,5 m rozpiętości skrzydeł. Jego maksymalna prędkość sięga z kolei 900 km/h, a pułap, na którym A-50 może operować, to ok. 13 km. Zasięg szacuje się z kolei na 7,5 tys. km.

Jak informowała wcześniej dziennikarka Wirtualnej Polski Karolina Modzelewska, koszt produkcji jednego egzemplarza A-50 to ok. 330 mln dolarów. Strata kolejnego samolotu tego typu jest więc ciosem dla Rosji nie tylko z uwagi na koszty produkcji, ale też fakt, iż Federacja Rosyjska dysponuje obecnie ośmioma samolotami A-50 (zgodnie z wyliczeniami Forbes).

Wybrane dla Ciebie
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie