Sankcje bolą Rosjan. Pięć rosyjskich samolotów Ił‑76 uziemionych

Rosjanie prowadzą śledztwo związane z dostarczeniem wadliwych łożysk kulkowych do produkcji elementów stosowanych w samolotach transportowych Ił-76 będących głównym wołem roboczym Rosjan. Oto co potrafi ta maszyna oraz co je uziemiło.

Samolot transportowy Ił-76MD
Samolot transportowy Ił-76MD
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 4.0, Vitaly V. Kuzmin, Wikimedia Commons
Przemysław Juraszek

20.07.2024 | aktual.: 20.07.2024 12:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak podaje portal Militarnyj, komitet śledczy Federacji Rosyjskiej ma prowadzić dochodzenie przeciwko niezidentyfikowanym osobom znajdującym się zarządzie zakładu odlewniczo-mechanicznego BLMZ w Moskwie.

Przedsiębiorcy mieli w latach 2017-2022 pozyskiwać łożyska kulkowe nieznanego pochodzenia i po sfałszowaniu dokumentacji dostarczać je do zakładów Awiastar w Uljanowsku produkujących samoloty Ił-76. Wadliwe łożyska spowodowały serię awarii oraz uziemienie pięciu samolotów Ił-76, co zostało uznane za działanie na szkodę interesów państwa przez Ministerstwo Obrony Rosji, a także za uszczerbek w obronie i bezpieczeństwa Rosji.

Pięć samolotów to duża strata dla floty obejmującej około 120 samolotów (z tego może około 70 proc. było lotnych) po dodaniu przynajmniej sześciu utraconych sztuk w Ukrainie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Warto zaznaczyć, ze łożyska kulkowe są kluczowym elementem wielu części, a przed 2022 rokiem wedle raportu Center for Strategic and International Studies (CSIS) Rosja importowała z Europy i USA 55 proc. tego, czego potrzebowała. Były to zazwyczaj łożyska najwyższej jakości, do których dostęp w wyniku sankcji został odcięty i Rosjanom zostały w zasadzie tylko źródła chińskie oferujące znacznie niższą jakość.

Samoloty Ił-76 - wół roboczy rosyjskiego lotnictwa transportowego

Ił-76 to czterosilnikowy samolot transportowy o długości 47 metrów i rozpiętości skrzydeł wynoszącej 50 metrów produkcji radzieckiej, zaprojektowany i zbudowany przez biuro konstrukcyjne Iljuszyn w latach 70. XX wieku. Pierwszy prototyp Ił-76 wzniósł się w powietrze w 1971 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1974 roku. Maszyna zyskała popularność wśród państw byłego Układu Warszawskiego oraz w wielu krajach Trzeciego Świata, ceniących jej wytrzymałość i wszechstronność.

Samolot Ił-76 charakteryzuje się dużym zasięgiem około 3600 km i zdolnością do operowania z nieprzygotowanych lotnisk, co przy możliwości przewożenia 50 ton ładunku czyniło go idealnym do zadań logistycznych w różnych warunkach terenowych. Ił-76 poza wersją transportową doczekał się też m.in. wersji samolotu gaśniczego, tankowca (Ił-78) oraz samolotu wczesnego ostrzegania, czyli A-50 Berijew.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

militariałożyskasamoloty
Wyłączono komentarze

Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.

Redakcja Wirtualnej Polski