Sankcje bolą Rosjan. Pięć rosyjskich samolotów Ił‑76 uziemionych
Rosjanie prowadzą śledztwo związane z dostarczeniem wadliwych łożysk kulkowych do produkcji elementów stosowanych w samolotach transportowych Ił-76 będących głównym wołem roboczym Rosjan. Oto co potrafi ta maszyna oraz co je uziemiło.
20.07.2024 | aktual.: 20.07.2024 12:04
Jak podaje portal Militarnyj, komitet śledczy Federacji Rosyjskiej ma prowadzić dochodzenie przeciwko niezidentyfikowanym osobom znajdującym się zarządzie zakładu odlewniczo-mechanicznego BLMZ w Moskwie.
Przedsiębiorcy mieli w latach 2017-2022 pozyskiwać łożyska kulkowe nieznanego pochodzenia i po sfałszowaniu dokumentacji dostarczać je do zakładów Awiastar w Uljanowsku produkujących samoloty Ił-76. Wadliwe łożyska spowodowały serię awarii oraz uziemienie pięciu samolotów Ił-76, co zostało uznane za działanie na szkodę interesów państwa przez Ministerstwo Obrony Rosji, a także za uszczerbek w obronie i bezpieczeństwa Rosji.
Pięć samolotów to duża strata dla floty obejmującej około 120 samolotów (z tego może około 70 proc. było lotnych) po dodaniu przynajmniej sześciu utraconych sztuk w Ukrainie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto zaznaczyć, ze łożyska kulkowe są kluczowym elementem wielu części, a przed 2022 rokiem wedle raportu Center for Strategic and International Studies (CSIS) Rosja importowała z Europy i USA 55 proc. tego, czego potrzebowała. Były to zazwyczaj łożyska najwyższej jakości, do których dostęp w wyniku sankcji został odcięty i Rosjanom zostały w zasadzie tylko źródła chińskie oferujące znacznie niższą jakość.
Samoloty Ił-76 - wół roboczy rosyjskiego lotnictwa transportowego
Ił-76 to czterosilnikowy samolot transportowy o długości 47 metrów i rozpiętości skrzydeł wynoszącej 50 metrów produkcji radzieckiej, zaprojektowany i zbudowany przez biuro konstrukcyjne Iljuszyn w latach 70. XX wieku. Pierwszy prototyp Ił-76 wzniósł się w powietrze w 1971 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1974 roku. Maszyna zyskała popularność wśród państw byłego Układu Warszawskiego oraz w wielu krajach Trzeciego Świata, ceniących jej wytrzymałość i wszechstronność.
Samolot Ił-76 charakteryzuje się dużym zasięgiem około 3600 km i zdolnością do operowania z nieprzygotowanych lotnisk, co przy możliwości przewożenia 50 ton ładunku czyniło go idealnym do zadań logistycznych w różnych warunkach terenowych. Ił-76 poza wersją transportową doczekał się też m.in. wersji samolotu gaśniczego, tankowca (Ił-78) oraz samolotu wczesnego ostrzegania, czyli A-50 Berijew.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski