Niemiecki gigant wejdzie do Ukrainy? Chce produkować transportery opancerzone

Niemiecki gigant wejdzie do Ukrainy? Chce produkować transportery opancerzone

Transporter opancerzony Fuchs 2.
Transporter opancerzony Fuchs 2.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV)
Przemysław Juraszek
21.05.2023 12:26, aktualizacja: 21.05.2023 16:21

Europejskie koncerny zbrojeniowe już myślą, jak wejść na ukraiński rynek, a jednym z najbardziej aktywnych "graczy na rynku" jest niemiecki Rheinmetall. W ramach współpracy na początku produkowane byłyby transportery opancerzone Fuchs bardzo potrzebne ukraińskim siłom zbrojnym.

W niemieckich mediach pojawił się wywiad dyrektora generalnego koncernu Rheinmetall Armina Pappergera mówiący o planach powstania fabryki koncernu w Ukrainie przy współpracy z tamtejszym przemysłem obronnym. Nie jest to nowością, ponieważ o tych planach wiadomo już od paru miesięcy.

Docelowo fabryka koncernu miałaby produkować czołgi KF51 Panther i/lub bojowe wozy piechoty KF41 Lynx w tempie kilkuset rocznie, ale na początku ruszyłaby produkcja kołowych transporterów opancerzonych Fuchs. Dyrektor Rheinmetalla przyznał, że postawienie fabryki w Ukrainie jest jak najbardziej wykonalne, biorąc pod uwagę ochronę zapewnianą przez dostarczone z Zachodu systemy przeciwlotnicze i antyrakietowe typu Patriot czy SAMP/T.

Charakterystyka wojny w Ukrainie obfitująca w masowe wykorzystanie artylerii przez obydwie strony koordynowanej za pomocą dronów sprawia, że głównym zagrożeniem są odłamki artyleryjskie, przed którymi wykorzystywane do transportu cywilne samochody z dołożoną blachą nie zapewniają wystarczającej ochrony. Z tego powodu nawet stosunkowo lekko opancerzone transportery typu M113, Stryker, Sisu XA-180/185, VAB są bardzo istotnym wparciem dla Sił Zbrojnych Ukrainy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Transportery opancerzone Fuchs — "opancerzona taksówka" Bundeswehry

Transportery opancerzone Fuchs zostały wprowadzone do służby Bundeswehry w 1979 roku i były opracowywane od lat 60. XX wieku przez koncern Daimler-Benz. Celem było powstanie szybkiego kołowego transportera opancerzonego zapewniającego ochronę przed ręczną bronią strzelecką i odłamkami artyleryjskimi zdolnego do jazdy w trudnym terenie.

Efektem prac była sześciokołowa konstrukcja o masie własnej 17 ton, która w warunkach bojowych może maksymalnie wzrosnąć do 23 ton. Transporter Fuchs został wyposażony w system regulacji ciśnienia w oponach z wewnątrz pojazdu oraz mógł pokonywać przeszkody wodne. Jego zasięg to ponad 800 km w najnowszych wariantach, a jego prędkość maksymalna to około 100 km/h.

Poza standardowym wariantem transportowym uzbrojonym najczęściej w uniwersalny karabin maszynowy MG3 jest też wóz dowodzenia, ambulans, wóź inżynieryjny czy najbardziej eksportowany wariant rozpoznania skażeń tzw. Spürfuchs będący w zasadzie mobilnym laboratorium.

W Ukrainie byłby produkowany najnowszy wariant transportera, czyli Fuchs Evolution oferujący poza ucyfrowieniem systemów komunikacji także m.in. mocniejszy silnik o mocy 455 KM względem starszej jednostki 320-konnej, wzmocnioną ochronę przeciwminową i balistyczną i aż 9 ton ładowności (progres o trzy tony względem starej wersji).

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie