Niemiecki gigant wejdzie do Ukrainy? Chce produkować transportery opancerzone
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Europejskie koncerny zbrojeniowe już myślą, jak wejść na ukraiński rynek, a jednym z najbardziej aktywnych "graczy na rynku" jest niemiecki Rheinmetall. W ramach współpracy na początku produkowane byłyby transportery opancerzone Fuchs bardzo potrzebne ukraińskim siłom zbrojnym.
W niemieckich mediach pojawił się wywiad dyrektora generalnego koncernu Rheinmetall Armina Pappergera mówiący o planach powstania fabryki koncernu w Ukrainie przy współpracy z tamtejszym przemysłem obronnym. Nie jest to nowością, ponieważ o tych planach wiadomo już od paru miesięcy.
Docelowo fabryka koncernu miałaby produkować czołgi KF51 Panther i/lub bojowe wozy piechoty KF41 Lynx w tempie kilkuset rocznie, ale na początku ruszyłaby produkcja kołowych transporterów opancerzonych Fuchs. Dyrektor Rheinmetalla przyznał, że postawienie fabryki w Ukrainie jest jak najbardziej wykonalne, biorąc pod uwagę ochronę zapewnianą przez dostarczone z Zachodu systemy przeciwlotnicze i antyrakietowe typu Patriot czy SAMP/T.
Charakterystyka wojny w Ukrainie obfitująca w masowe wykorzystanie artylerii przez obydwie strony koordynowanej za pomocą dronów sprawia, że głównym zagrożeniem są odłamki artyleryjskie, przed którymi wykorzystywane do transportu cywilne samochody z dołożoną blachą nie zapewniają wystarczającej ochrony. Z tego powodu nawet stosunkowo lekko opancerzone transportery typu M113, Stryker, Sisu XA-180/185, VAB są bardzo istotnym wparciem dla Sił Zbrojnych Ukrainy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Transportery opancerzone Fuchs — "opancerzona taksówka" Bundeswehry
Transportery opancerzone Fuchs zostały wprowadzone do służby Bundeswehry w 1979 roku i były opracowywane od lat 60. XX wieku przez koncern Daimler-Benz. Celem było powstanie szybkiego kołowego transportera opancerzonego zapewniającego ochronę przed ręczną bronią strzelecką i odłamkami artyleryjskimi zdolnego do jazdy w trudnym terenie.
Efektem prac była sześciokołowa konstrukcja o masie własnej 17 ton, która w warunkach bojowych może maksymalnie wzrosnąć do 23 ton. Transporter Fuchs został wyposażony w system regulacji ciśnienia w oponach z wewnątrz pojazdu oraz mógł pokonywać przeszkody wodne. Jego zasięg to ponad 800 km w najnowszych wariantach, a jego prędkość maksymalna to około 100 km/h.
Poza standardowym wariantem transportowym uzbrojonym najczęściej w uniwersalny karabin maszynowy MG3 jest też wóz dowodzenia, ambulans, wóź inżynieryjny czy najbardziej eksportowany wariant rozpoznania skażeń tzw. Spürfuchs będący w zasadzie mobilnym laboratorium.
W Ukrainie byłby produkowany najnowszy wariant transportera, czyli Fuchs Evolution oferujący poza ucyfrowieniem systemów komunikacji także m.in. mocniejszy silnik o mocy 455 KM względem starszej jednostki 320-konnej, wzmocnioną ochronę przeciwminową i balistyczną i aż 9 ton ładowności (progres o trzy tony względem starej wersji).
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski