Nie tylko Gripeny. Ukraina patrzy również na dwa mocarstwa
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski chwali plan pozyskania szwedzkich Gripenów, ale równocześnie informuje, że równolegle prowadzone są rozmowy dotyczące pozyskania większej liczby samolotów F-16 i francuskich Rafale.
Ukraina podpisała list intencyjny obejmujący zamiar pozyskania 100-150 samolotów JAS-39 Gripen E/F od Szwecji, ale prezydent Wołodymyr Zełenski ujawnił również, że Ukraina ma zamiar pozyskać flotę 250 samolotów. Warto zaznaczyć, że Ukraińcy bardzo chwalą system szkolenia da Gripeny, który ma zajmować tylko sześć miesięcy, a nie 1,5 roku jak ma to miejsce dla F-16.
Resztę tej liczby jak wynika w wypowiedzi dla Ukrinform mają stanowić amerykańskie F-16 i francuskie Rafale, w których sprawie trwają negocjacje. Pozwoli to na dywersyfikację floty oraz zapewnienie maszyn o różnych uzupełniających się wzajemnie możliwościach.
Rafale — wielozadaniowa maszyna z Francji
Rafale, zaprojektowany przez koncern Dassault Aviation, po raz pierwszy odbył lot testowy w latach 90. XX wieku, ale do służby wszedł dopiero w 2001 roku ze względu na cięcia budżetowe francuskiego budżetu obronnego po upadku ZSRR. Z czasem zdobył też duże uznanie na świecie, a sama maszyna występuje w lądowych wersjach jedno- i dwumiejscowych C i B oraz morskiej M.
Pierwotnie Rafale zostały zakupione przez Francję oraz po długotrwałych negocjacjach przez Indie i dopiero w ostatniej dekadzie można zaobserwować gwałtowny wzrost zainteresowania na międzynarodowym rynku. Do grona nowych użytkowników Rafale dołączyły Grecja, Chorwacja, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Indonezja i Serbia, co świadczy o poszukiwaniu alternatywy dla tradycyjnych amerykańskich maszyn. Jest to też pokłosie bardzo nastawionego na eksport francuskiego modelu sprzedaży uzbrojenia, który może także powodować problemy dla NATO.
Rafale to dwusilnikowy myśliwiec z unikalnym układem skrzydeł delta i usterzenia w konfiguracji kaczki. Taka konstrukcja zapewnia wyjątkowe właściwości manewrowe, zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach. Z kolei wyposażenie maszyny obejmuje najnowocześniejszy europejski radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA oraz pasywny system detekcji IRST.
Dodatkowo samolot jest wyposażony w zaawansowany system obrony elektronicznej SPECTRA i może przenosić ponad 9 ton uzbrojenia na 13 lub 14 pylonach, w zależności od wersji. Arsenał obejmuje między innymi pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor, pociski krótkiego-średniego zasięgu MICA, przeciwokrętowe AM 39-Exocet, pociski manewrujące Storm Shadow/SCALP-EG, kierowane bomby AASM Hammer oraz zarezerwowane wyłącznie dla Francji pociski ASMP-A z głowicą termojądrową.