Ukraina zdecydowała o przyszłości swojego lotnictwa. Nie będą nią F-16
Ukraina zdecydowała się podpisać list intencyjny obejmujący wolę zakupu od 100 do 150 samolotów JAS-39 Gripen E/F. Przedstawiamy kulisy tej decyzji oraz osiągi maszyn, które mogą trafić do Ukrainy.
Podczas spotkania we szwedzkim Linköping, szwedzki premier Ulf Kristersson oraz prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski podpisali list intencyjny na zakup 100-150 maszyn Gripen E/F. Wstępne dostawy mają mieć miejsce w ciągu trzech lat, ale nie można wykluczać przekazania w tym okresie również starszych maszyn w wersji C/D.
Jeśli list intencyjny przekształci się w zamówienie w niezmienionej formie to Ukraina z czasem posiadałaby blisko dwukrotnie większą flotę Gripenów niż będąca jego producentem Szwecja. Byłby to też ogromny sukces Szwedów, którzy dotychczas nie licząc własnego lotnictwa sprzedali Gripena E/F tylko Brazylii.
JAS-39 Gripen E/F — ewolucja udanej, lecz niedocenianej konstrukcji
Ukraińcy jeśli już zdecydują się zrealizować podpisany list intencyjny zamówią najpewniej obecnie produkowany najnowszy wariant JAS-39 Gripen E/F dostarczany od 2020 roku do Brazylii (pierwsza sztuka).
Warto zaznaczyć, że wersja E/F (jednomiejscowa/dwumiejscowa) Gripena znacząco różni się od wersji C/D, która zadebiutowała w 1988 roku. Wersja E/F jest bowiem o 30 cm dłuższa mierząc 15,2 m długości oraz szersza o 20 cm, ponieważ rozpiętość skrzydła delta wynosi 8,6 m. Gripen E/F jest także cięższą maszyną, ponieważ jego masa startowa wzrosła z 14 ton do 16,5 tony.
Ponadto zmianie uległ też silnik na mocniejszy, wyświetlacz Wide Area Display (WAD) obejmuje funkcje oparte o AI mające zapewnić lepszą synergię pilota i maszyny bądź nawet autonomiczny lot. Ponadto samolot otrzymał nowoczesny radar wykonany w technologii AESA oraz system IRST Skyward-G umożliwiający wykrycie sygnatury termicznej samolotu z odległości do 100 km. Wszystko to przy zachowaniu niskich kosztów eksploatacji (taniej od F-16 czyF-35) i zdolności operowania ze zwykłych odcinków dróg.
Gripen E/F może przenosić bardzo bogaty arsenał uzbrojenia na dziesięciu pylonach o łącznym udźwigu 7200 kg. Arsenał Gripena poza działkiem Mauser BK-27 kalibru 27 mm niedostępnym dla wersji F obejmuje m.in.:
- bomby z rodziny JDAM,
- pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder,
- pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu IRIS-T,
- pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor,
- pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM,
- pociski manewrujące Taurus KEPD 350,
- pociski przeciwokrętowe RBS-15F,
- wabiki MALD.
Mimo wspomnianych zalet Gripen nie zdobył wielkiego uznania na rynku międzynarodowym, z wyjątkiem kilku kontrahentów takich jak Czechy, Węgry (które wynajmują te maszyny), Brazylia, Tajlandia czy RPA mająca ogromne problemy z utrzymaniem zakupionych maszyn z własnej winy.
Powodem porażek eksportowych w przypadku większych państw może być brak politycznych wpływów Szwecji odbiegających od tego co klientom uzbrojenia mogą dodatkowo oferować Stany Zjednoczone czy Francja.