Kolejna bolesna strata Rosjan. Ale tego Su-30 SM nie strącili Ukraińcy
Rosjanie stracili samolot Su-30SM, który rozbił się 13 listopada w Republice Karelii niedaleko granicy z Finlandią. Przestawiamy kulisy utraty maszyny oraz jej możliwości.
Do katastrofy najprawdopodobniej doszło podczas lotu treningowego, ponieważ utracona maszyna była szkoleniową wersją dwumiejscową, na co wskazuje wzmianka o śmierci dwóch pilotów na - mającym powiązania z rosyjskim lotnictwem wojskowym - kanale Fighterbomber na Telegramie.
Jest to znacząca strata dla Rosji, mającej na stanie około stu samolotów Su-30SM w różnych wersjach, wliczając w to dostawy z okresu wojennego. Jednakże biorąc pod uwagę dostępność maszyn wymagających dostaw komponentów z Zachodu szmuglowanych przez Kazachstan oraz poniesione straty przynajmniej 15 egzemplarzy, zdolna do lotu może być 1/3 lub nawet mniejsza część wspomnianej floty.
Su-30SM - jedna z najgroźniejszych maszyn Rosji
Wielozadaniowe samoloty Su-30SM, będące ewolucją myśliwca Su-27, są jedną z najważniejszych maszyn współczesnej Rosji. Dzięki ulepszeniom w awionice, aerodynamice i samych sensorów, Su-30SM pełni zarówno funkcję myśliwca przewagi powietrznej, jak i maszyny uderzeniowej na cele naziemne i nawodne.
Konstrukcyjnie Su-30 SM to duża maszyna dwusilnikowa o masie około 18 ton, której długość wynosi 21,9 m, a rozpiętość skrzydeł to 14,7 metrów. Z tego względu samolot jest zdolny do realizowania misji na dystansie do 3 tys. km oraz ma możliwość przenoszenia uzbrojenia o masie do 8 ton.
Może być ono przenoszone na 12 pylonach, a arsenał obejmuje: pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu R-37, średniego zasięgu Wympieł R-77, krótkiego zasięgu Wympieł R-73, a także uzbrojenie powietrze-ziemia typu zasobniki rakiet niekierowanych S-8, pociski Ch-25, bomby kierowane FAB-1500 z modułem UMPK lub pociski Raduga Ch-59 o zasięgu ponad 200 km.
Są to drugie po Su-34 maszyny będące trzonem rosyjskiego lotnictwa niezbędnego do osiągania jakichkolwiek sukcesów na froncie poprzez wykorzystanie bomb kierowanych. Stanowią one główne zagrożenie dla ukraińskiego lotnictwa wzbogaconego w ostatnich latach o stare francuskie Mirage 2000 i amerykańskie F-16.