Rosja zapowiada produkcję. Eksperci: projekty wciąż nie latają
Władze obwodu uljanowskiego mówią o uruchomieniu produkcji samolotów Ił-100 „Słoń” i Ił-276 w zakładach "Awiastar". Projekty nie zaliczyły jednak nawet pierwszego lotu.
Zakłady lotnicze "Awiastar" w Uljanowsku chcą zwiększyć zatrudnienie do 20 tys. osób. Powodem ma być rozpoczęcie produkcji samolotów Ił-100 "Słoń" i Ił-276. Loty testowe tych maszyn jednak jeszcze się nie odbyły. Pierwsze dokumenty regulujące rolę Rosji i Indii w projekcie rozwoju pojawiły się już w 2001 r.
Zakład "Awiastar" dziś koncentruje się na transporcie Il-76MD-90A oraz tankowcach Il-78M-90A. Według dostępnych informacji roczne plany nie są realizowane, co pokazuje ograniczenia mocy i problemy z harmonogramami.
Ił-100 "Słoń” tylko na wczesnych szkicach
Ił-100 ma zastąpić produkowanego przez "Awiastar" an-124 "Rusłan". Projekt jest jednak na etapie "wstępnych szkiców". O produkcji zatem, jak zauważają analitycy Defense Express, można mówić tylko w celach propagandowych.
Rozwój Ił-276 rozpoczął się w 2001 r., przy współpracy Rosji i Indii. Samolot ten miał być następcą An-12, An-26 i An-72. Indie jednak wycofały się z programu w 2015 r.
Terminy, które nie nadeszły
Pierwszy lot Ił-276 został zaplanowany na 2023 r. Według dostępnych informacji, do lotu testowego jednak nie doszło. Maszyna ma zaś teoretycznie wejść do służby w 2026 r. Analitycy jednak powątpiewają, czy będzie to możliwe. Samolot nie został jeszcze nigdy wyprodukowany.
Jak zauważają analitycy, deklaracje produkcyjne dotyczą maszyn, które jeszcze nie istnieją. Rozbudowa kadr i nowych hal może zostać wykorzystane do zwiększenia produkcji istniejących projektów.