Japonia kupuje ciężkie śmigłowce morskie. Wybrała ten sam model, co Polska
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas tegorocznego salonu Paris Airshow japońska firma Kawasaki Heavy Industries poinformowała o umowie na produkcję ciężkich śmigłowców morskich. Japońskie Morskie Siły Samoobrony dostaną kolejną transzę maszyn MCH-101. To japońska wersja śmigłowców, które zamówiła także Polska.
MCH-101 to japońska wersja śmigłowca AW101, opracowanego przez koncern Leonardo. Pierwsze maszyny tego typu zostały zamówione przez Japonię w 2003 roku.
Zamówienie dotyczyło wówczas 14 egzemplarzy, montowanych początkowo z dostarczonych części, a następnie produkowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni. Japonia kupiła także licencję na produkcję silników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Japoński wariant AW101 wyróżnia się m.in. automatycznie składanymi łopatami wirników, a także doposażenia maszyn w sprzęt służący do wykrywania i neutralizacji min morskich, jak trał AN/AQS-24A. Obecnie Japonia eksploatuje 13 śmigłowców tego typu, z czego 10 w wersji przeciwminowej, a 3 jako śmigłowce transportowe.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
Liczba zamówionych dodatkowo maszyn nie została podana do publicznej wiadomości. Obok pozyskania nowych śmigłowców, japońska umowa z koncernem Leonardo przewiduje także modernizację starszych maszyn, przeprowadzaną w połowie ich oczekiwanego cyklu życia (MLU - mid-life update).
Śmigłowiec AW101 - charakterystyka
AW101 to duży śmigłowiec, opracowany początkowo z myślą o zastąpieniu starszych śmigłowców typu Sea King. Jego "morski" rodowód jest widoczny m.in. w budowie układu napędowego, złożonego z aż trzech silników, co ma ograniczyć ryzyko związane z koniecznością awaryjnego wodowania.
Śmigłowiec ma prawie 23 metry długości, wirnik główny o średnicy przekraczającej 18 metrów i masę startową, sięgającą 14,6 tony. Nieco ponad 10 ton przypada na sam śmigłowiec, który – w zależności od konfiguracji – może przenosić nawet 38 pasażerów lub ponad trzy tony ładunku wewnątrz ładowni. W przypadku zawieszenia ładunku na zewnątrz maszyny, jego dopuszczalna masą sięga pięciu ton.
AW101 dla Polski
Polska zamówiła śmigłowce AW101 w dwóch transzach. W 2019 roku zamówiono cztery maszyny dla Marynarki Wojennej, a 25 maja 2023 roku Inspektor Sił Powietrznych gen. Ireneusz Nowak ujawnił kolejne zamówienie, przeznaczone dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. W drugiej transzy Polska zamówiła aż 22 śmigłowce AW101.
Oznacza to, że polska Kawaleria Powietrzna będzie korzystać ze sprzętu jednego producenta, bo poza AW101 zamówiono wcześniej 32 lżejsze śmigłowce AW139. W służbie pozostają także śmigłowce Sokół , modernizowane do wariantu W-3PL Głuszec w zakładach PZL Świdnik, należących do koncernu Leonardo.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski