Japonia kupuje ciężkie śmigłowce morskie. Wybrała ten sam model, co Polska
Podczas tegorocznego salonu Paris Airshow japońska firma Kawasaki Heavy Industries poinformowała o umowie na produkcję ciężkich śmigłowców morskich. Japońskie Morskie Siły Samoobrony dostaną kolejną transzę maszyn MCH-101. To japońska wersja śmigłowców, które zamówiła także Polska.
24.06.2023 15:32
MCH-101 to japońska wersja śmigłowca AW101, opracowanego przez koncern Leonardo. Pierwsze maszyny tego typu zostały zamówione przez Japonię w 2003 roku.
Zamówienie dotyczyło wówczas 14 egzemplarzy, montowanych początkowo z dostarczonych części, a następnie produkowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni. Japonia kupiła także licencję na produkcję silników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Japoński wariant AW101 wyróżnia się m.in. automatycznie składanymi łopatami wirników, a także doposażenia maszyn w sprzęt służący do wykrywania i neutralizacji min morskich, jak trał AN/AQS-24A. Obecnie Japonia eksploatuje 13 śmigłowców tego typu, z czego 10 w wersji przeciwminowej, a 3 jako śmigłowce transportowe.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
Liczba zamówionych dodatkowo maszyn nie została podana do publicznej wiadomości. Obok pozyskania nowych śmigłowców, japońska umowa z koncernem Leonardo przewiduje także modernizację starszych maszyn, przeprowadzaną w połowie ich oczekiwanego cyklu życia (MLU - mid-life update).
Śmigłowiec AW101 - charakterystyka
AW101 to duży śmigłowiec, opracowany początkowo z myślą o zastąpieniu starszych śmigłowców typu Sea King. Jego "morski" rodowód jest widoczny m.in. w budowie układu napędowego, złożonego z aż trzech silników, co ma ograniczyć ryzyko związane z koniecznością awaryjnego wodowania.
Śmigłowiec ma prawie 23 metry długości, wirnik główny o średnicy przekraczającej 18 metrów i masę startową, sięgającą 14,6 tony. Nieco ponad 10 ton przypada na sam śmigłowiec, który – w zależności od konfiguracji – może przenosić nawet 38 pasażerów lub ponad trzy tony ładunku wewnątrz ładowni. W przypadku zawieszenia ładunku na zewnątrz maszyny, jego dopuszczalna masą sięga pięciu ton.
AW101 dla Polski
Polska zamówiła śmigłowce AW101 w dwóch transzach. W 2019 roku zamówiono cztery maszyny dla Marynarki Wojennej, a 25 maja 2023 roku Inspektor Sił Powietrznych gen. Ireneusz Nowak ujawnił kolejne zamówienie, przeznaczone dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. W drugiej transzy Polska zamówiła aż 22 śmigłowce AW101.
Oznacza to, że polska Kawaleria Powietrzna będzie korzystać ze sprzętu jednego producenta, bo poza AW101 zamówiono wcześniej 32 lżejsze śmigłowce AW139. W służbie pozostają także śmigłowce Sokół , modernizowane do wariantu W-3PL Głuszec w zakładach PZL Świdnik, należących do koncernu Leonardo.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski