Śmigłowce AW149 dla Wojska Polskiego. Kupujemy 32 maszyny w różnych wersjach

Śmigłowce AW149 dla Wojska Polskiego. Kupujemy 32 maszyny w różnych wersjach

Śmigłowiec AW149
Śmigłowiec AW149
Źródło zdjęć: © Gian Marco Anzellotti, Lic. CC BY 2.0, Wikimedia Commons
Łukasz Michalik
30.06.2022 17:56, aktualizacja: 30.06.2022 18:33

MON podjął decyzję o zakupie nowoczesnych śmigłowców wielozadaniowych. 1 lipca 2022 roku zostanie podpisana umowa, dotycząca dostaw tego sprzętu do polskiego wojska. Czym śmigłowce AW149 różnią się od konkurencyjnych konstrukcji?

Rezygnacja z zakupu śmigłowców Caracal sprawiła, że polskie wojsko na kilka lat zostało bez nowoczesnego śmigłowca wielozadaniowego. Sytuację próbowano ratować doraźnymi zakupami kilku egzemplarzy S-70i Black Hawk dla wojsk specjalnych (a także dla policji) i zamówieniem czterech egzemplarzy AW101, pełniących rolę śmigłowców morskich.

Systemowym rozwiązaniem jest jednak realizacja programu Perkoz, czyli zakup dużej partii nowoczesnych maszyn wielozadaniowych dla wojsk lądowych. W czerwcu 2022 r. zapadła decyzja, że będą to AW149. W ostatnim dniu czerwca MON podał informację na temat finalizowania zapowiedzianego zakupu: umowa na 32 maszyny ma zostać podpisana 1 lipca.

AW149 - wersje śmigłowca

Do polskich żołnierzy trafią śmigłowce wyposażone, jak podaje MON, w "w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony". Serwis Defence 24 wskazuje na zakup trzech wersji tych maszyn:

  • wsparcia bojowego;
  • dowodzenia;
  • rozpoznania i walki elektronicznej.

Warto podkreślić, że maszyny AW149 będą - podobnie jak AW139 - produkowane w Polsce, w należących do koncernu Leonardo zakładach PZL Świdnik.

Zakup obejmuje nie tylko same śmigłowce, ale także pakiet logistyczny: naziemne symulatory, szkolenie pilotów i obsługi naziemnej, dostawy części zamiennych i eksploatacyjnych, a także sprzęt, potrzebny do bieżącej obsługi i eksploatacji.

AW149 - dane techniczne i charakterystyka

AgustaWestland AW149 to oblatany w 2009 r. śmigłowiec wielozadaniowy, bazujący na rozwiązaniach ze starszej i mniejszej maszyny – AW139, produkowanej w Świdniku. Śmigłowiec ma dwuosobową załogę, może zabrać na pokład do 19 pasażerów, a także ładunek 2,7 tony na zewnętrznym zaczepie.

Zaletą maszyny są duże, przesuwane drzwi z obu stron kadłuba, z możliwością montażu uzbrojenia strzeleckiego. Uzbrojenie można zamontować także na opcjonalnych, zewnętrznych punktach podwieszeń.

Śmigłowiec AW149
Śmigłowiec AW149© Oren Rozen, Wikimedia Commons | Oren Rozen

Zastosowanie mocniejszych – w porównaniu do AW139 – silników, dopracowana aerodynamika i chowane podwozie przełożyły się na wysoką prędkość maksymalną tej maszyny, sięgającą 320 km/h. Prędkość przelotowa jest niższa – wynosi 278 km/h.

Podkreślaną przez producenta cechą jest bezpieczeństwo, wynikające nie tylko z zastosowania nowoczesnego, kompozytowego kadłuba, ale także z wzmocnionego podwozia, które jest w stanie zamortyzować przyziemienie z prędkością nawet 9,5 m/s, co zestawiane jest z możliwościami maszyn cywilnych, gdzie wartość ta jest ograniczona do 2 m/s.

AW149 dla Polski - harmonogram

Nowe śmigłowce mają zostać dostarczone odbiorcy w latach 2023-2029. Obecnie AW149 są użytkowane przez Egipt (24 maszyny) i Tajlandię (sześć egzemplarzy). Realizacja polskiego zamówienia sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem AW149 na świecie.

Warto zauważyć, że AW149 – podobnie jak H225M Caracal – nie ma tylnej rampy, co przed laty w kontekście Caracali było przedstawiane jako istotna wada, ograniczająca funkcjonalność maszyn tej klasy.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (161)