AW101 zamiast Caracali. Nowe śmigłowce dla polskiej kawalerii powietrznej
25. Brygada Kawalerii Powietrznej otrzyma nowe śmigłowce transportowe. Maszyny Mi-8 i Mi-17 zostaną zastąpione przez 22 nowe śmigłowce AW101. Dołączą one do lżejszych, wielozadaniowych śmigłowców AW149. Co wiemy o tym sprzęcie i jakie są jego możliwości?
25.05.2023 | aktual.: 25.05.2023 22:35
Śmigłowce AW101 zostały już wybrane jako sprzęt dla Marynarki Wojennej, mający zastąpić stare śmigłowce Mi-14. Cztery AW101 zamówiono w 2019 r. z myślą o zwalczaniu okrętów podwodnych, misjach poszukiwawczo-ratunkowych i patrolowych.
Zakup ten jest pozytywnie komentowany przez ekspertów – śmigłowce AW101 są oceniane jako drogie, ale oferujące bardzo duże możliwości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
25 maja 2023 r. okazało się, że Marynarka Wojenna nie będzie jedynym użytkownikiem tych maszyn. W czasie Defence24 DAY Inspektor Sił Powietrznych gen. Ireneusz Nowak ujawnił, że kolejne 22 AW101 zostaną zamówione dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Będą tam pełnić rolę śmigłowców transportowych, obok lżejszych śmigłowców wsparcia, czyli zamówionych już 32 egzemplarzy AW149.
Śmigłowiec AW101 - specyfikacja i możliwości
AgustaWestland AW101 to maszyna opracowana we współpracy włosko-brytyjskiej, z myślą o zastąpieniu śmigłowców SeaKing. Pierwsze egzemplarze weszły do służby w 1999 roku, a już na etapie projektu uwzględniono opracowanie kilku wariantów, przeznaczonych zarówno do działań nad morzem, zwalczania okrętów podwodnych czy misji patrolowych, jak również do zadań transportowych wykonywanych na potrzeby wojsk lądowych.
Śmigłowiec AW101 to duża maszyna z kadłubem o długości niemal 23 metrów i masą startową sięgającą 14,6 tony (dla porównania W-3 Sokół: 6,4 t., AW149: 8,6 t., EC725 Caracal: 11 t.). Gabaryty śmigłowca przekładają się na duże możliwości transportowe – maszyna może przewozić (w zależności od wersji) do 38 osób, a jej zasięg to prawie 1400 km.
Ważną zaletą AW101 jest otwierana tylna rampa, dzięki której do wnętrza śmigłowca można wjechać np. quadem czy innym niewielkim pojazdem. Rozwiązanie to ułatwia także załadunek maszyny.
Udźwig sięgający pięciu ton pozwala na zabudowę różnego rodzaju specjalistycznego wyposażenia. Poza wariantami transportowymi, śmigłowce AW101 są użytkowane w roli maszyn ZOP (zwalczania okrętów podwodnych), poszukiwawczych, wczesnego ostrzegania czy do transportu VIP-ów.
Powstała także wersja Lockheed Martin VH-71 Kestrel, przeznaczona dla amerykańskiego prezydenta (ostatecznie administracja Baracka Obamy zrezygnowała z tych maszyn ze względu na wysoki koszt wersji prezydenckiej).
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski