Fabryka Eurofightera w Wielkiej Brytanii. Może zostać zamknięta z winy Niemiec
Fabryka BAE Systems w brytyjskim Warton może zostać zamknięta z powodu braku zamówień na samoloty Eurofighter Typhoon. Decyzja zależy od brytyjskiego rządu i eksportowych kontraktów związanych z Niemcami.
Brytyjski rząd stoi przed decyzją dotyczącą przyszłości fabryki BAE Systems w Warton, gdzie montowane są myśliwce Eurofighter Typhoon. Jak informuje UK Defence Journal, rozważane jest zamówienie dodatkowych maszyn lub poszukiwanie nowych kontraktów eksportowych. Minister ds. obrony Maria Eagle nie odpowiedziała na pytanie o nowe zamówienia, ale podkreśliła, że trwa strategiczny przegląd potrzeb obronnych oraz rozmowy z BAE Systems o możliwościach eksportu.
Zamknięcie fabryki w Warton nie tylko wpłynęłoby na produkcję Eurofightera, ale także na rozwój myśliwca szóstej generacji Tempest, tworzonego we współpracy z Włochami i Japonią. Utrata tej fabryki oznaczałaby również utratę kluczowych kompetencji. Warto jednak zaznaczyć, że zakład w Warton nie jest jedynym miejscem produkcji Eurofightera, ponieważ inne kraje konsorcjum, takie jak Niemcy, Włochy i Hiszpania, mają własne linie montażowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Problemy z kontraktami i konkurencja z F-35
Ostatnie zamówienie na Eurofightery dla brytyjskich sił powietrznych miało miejsce w 2009 r. i obejmowało 112 maszyn. BAE Systems dostarczało też samoloty do Kataru i Arabii Saudyjskiej, ale dodatkowa umowa na 48 maszyn z Saudami została zablokowana przez niemieckie embargo.
Podobnie, kontrakt na 40 Eurofighterów dla Turcji, z czego część miała być używana, jest blokowany przez Niemcy od dwóch lat ze względu na tamtejsze prawo zabraniające eksportu uzbrojenia do państw łamiących prawa człowieka. Berlin ma prawo weta jeśli w danym systemie znajdują się komponenty niemieckiej produkcji.
Z drugiej strony Wielka Brytania planuje zwiększyć swoją flotę F-35B do 138 maszyn, co może wpłynąć na decyzje dotyczące zakupu kolejnych Eurofighterów. Obecnie Royal Air Force posiadają 48 egzemplarzy F-35B. Decyzje te będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości brytyjskiego przemysłu lotniczego i jego zdolności produkcyjnych.
Eurofighter Typhoon — tarcza europejskiego nieba
Eurofighter Typhoon to wielozadaniowy myśliwiec produkowany przez konsorcjum firm Airbus, BAE Systems i Leonardo. Konstrukcyjnie to maszyna oparta o dość rzadko stosowane skrzydła w układzie delta z usterzeniem kaczki. Jest to rozwiązanie pozwalające na bardzo dobrą manewrowość zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach. Eurofighter Typhoon to maszyna dwusilnikowa mogąca osiągnąć prędkość maksymalną 2 Ma (ok. 2450 km/h), a także utrzymać lot z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalaczy (1,2 Ma, czyli ok. 1470 km/h).
Ponadto piloci Eurofightera mają do dyspozycji wielofunkcyjne ekrany (Head down display systems - MHDD) lub dane są wyświetlane bezpośrednio przed ich oczami na hełmowym wyświetlaczu (Helmet mounted symbology system - HMSS).
Zapewnia to optymalne możliwości wykorzystania szerokiego asortymentu uzbrojenia przenoszonego na 13 pylonach o łącznym udźwigu ponad 9 ton. Wybór uzbrojenia obejmuje m.in. pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, MBDA Meteor, pociski IRIS-T, pociski Brimstone, bomby kierowane z rodziny Paveway lub JDAM/ER czy pociski manewrujące TAURUS KEPD 350.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski