WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie myśliwce nad Bałtykiem. NATO poderwało samoloty

F-15EX strzela najdalej. Stary samolot ma przewagę nad F-22 i F-35

F-15 to prawdziwa legenda lotnictwa. Choć konstrukcja ma już ponad 40 lat, dzięki modernizacjom nadal stanowi groźną broń, a samolot w najnowszej wersji F-15EX ciągle jest zamawiany i produkowany. Co więcej, testy amerykańskich sił powietrznych wykazały, że ma pewną przewagę nad maszynami 5. generacji, jak F-22 czy F-35.

F-15EX strzela najdalej z amerykańskich samolotówF-15EX strzela najdalej z amerykańskich samolotów
Źródło zdjęć: © Boeing
Łukasz Michalik

F-15EX Eagle II może zwalczać cele powietrzne na dystansie większym, niż jakikolwiek inny samolot, służący w amerykańskim lotnictwie. Konstrukcja, nad którą prace rozpoczęto niemal pół wieku temu, może strzelać dalej, niż F-22 Raptor czy najnowocześniejsze F-35.

Wnioski te są wynikiem testów, prowadzonych od stycznia 2022 roku z udziałem najnowszych F-15EX.

Samolot, wywodzący się od uderzeniowego wariantu F-15E Strike Eagle, ma zmodyfikowaną awionikę, dodatkowy sensor IRST do pasywnego wykrywania i obserwacji celów w podczerwieni, a także nowe, wielozamkowe belki podwieszeń AMBER, pozwalające – w teorii – podwiesić nawet do 22 sztuk różnego rodzaju uzbrojenia. W przypadku pocisków powietrze-powietrze samolot może być uzbrojony nawet w 12 pocisków AMRAAM.

Latająca ciężarówka z rakietami

Przy udźwigu uzbrojenia, sięgającym 10,5 tony, F-15EX staje się powietrzną "ciężarówką z rakietami". Współdziałając z innymi samolotami kompensuje w ten sposób niedostatki maszyn 5. generacji, gdzie ze względu na cechy stealth uzbrojenie jest ukryte w komorach wewnątrz kadłuba, co ogranicza ilość przenoszonych pocisków.

F-15X z podwieszonymi pociskami, zasobnikami celowniczymi i dodatkowymi zbiornikami paliwa
F-15X z podwieszonymi pociskami, zasobnikami celowniczymi i dodatkowymi zbiornikami paliwa © Boeing

Wyjątkowo dużą ładowność F-15EX wykorzystuje jedna z koncepcji użycia tych maszyn, które mają tworzyć w powietrzu "drugą linię". Poprzedzone samolotami stealth, które zapewnią osłonę i dane o celach, F-15EX z bezpiecznej odległości mają eliminować przeciwników. Nowe dane pokazują, jak dobrze nadają się do tej roli.

F-15EX strzela najdalej

Testy z użyciem pocisków AIM-120D i AIM-120C3 AMRAAM wykazały, że F-15EX ma największy zasięg ognia do celów powietrznych spośród wszystkich amerykańskich maszyn. Do publicznej wiadomości nie podano dokładnej wartości, ale zdaniem ekspertów jest to ponad 100 km.

W praktyce oznacza to – częściowo – uzyskanie przez te samoloty możliwości, jakimi w XXI wieku dysponowały jedynie morskie F-14 Tomcat, uzbrojone w potężne pociski dalekiego zasięgu AIM-54 Phoenix. Służące w marynarce wojennej F-14 zostały jednak wycofane ze służby w 2006 roku.

W kontekście drugiej młodości F-15 warto przypomnieć imponującą statystykę tych samolotów: na różnych wersjach tej maszyny odniesiono co najmniej 104 zwycięstwa powietrzne. Liczba zestrzelonych przez samoloty przeciwnika F-15 ciągle wynosi 0.

Z czego wynika przewaga F-15EX?

Przewaga F-15EX nad samolotami 5. generacji może jednak dziwić z uwagi na fakt, że samoloty te wykorzystują takie same pociski powietrze-powietrze, jak inne typy amerykańskich maszyn.

Różnice w zasięgu ognia wynikają m.in. z faktu, że ten sam pocisk wystrzelony z różnych samolotów będzie miał różne możliwości. AIM-120 AMRAAM wystrzelony z F-15EX lecącego na maksymalnym pułapie z największą możliwą prędkością będzie miał większy zasięg i energię od takiego samego pocisku, wystrzelonego np. z koreańskiego FA-50 Fighting Eagle (kiedy w końcu maszyna ta zostanie zintegrowana z pociskami AIM-120).

Rola F-15EX w roli samolotów, niszczących maszyny przeciwnika z dużej odległości może w najbliższych latach jeszcze bardziej wzrosnąć. Budżet amerykańskich sił powietrznych na rok 2022 zawiera m.in. pozycje, dotyczące badań "powiększonej broni powietrze-powietrze".

Rozmiar pocisków, jakie mogą przenosić F-22 czy F-35 jest limitowany pojemnością komór uzbrojenia. F-15EX, który może przenosić uzbrojenie po prostu pod skrzydłami czy kadłubem, nie ma takich ograniczeń. Cecha ta będzie istotna co najmniej do czasu opracowania następcy AMRAAM-a, czyli pocisku AIM-260, który - przy porównywalnej wielkości - ma zapewnić zasięg przekraczający 200 km.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie

Czym zatrzymać czołgi Putina? Wielkie zakupy broni przeciwpancernej
Czym zatrzymać czołgi Putina? Wielkie zakupy broni przeciwpancernej
Tajemniczy dron z dodatkowymi kamerami. Rosjanie mają w tym swój cel
Tajemniczy dron z dodatkowymi kamerami. Rosjanie mają w tym swój cel
Nowe informacje o systemie kaucyjnym. Na razie bez pojemników po mleku
Nowe informacje o systemie kaucyjnym. Na razie bez pojemników po mleku
Pierwszy taki przypadek w Rosji. Z początku myśleli, że to ptak
Pierwszy taki przypadek w Rosji. Z początku myśleli, że to ptak
Rekiny wielorybie w Indonezji zagrożone przez działalność człowieka
Rekiny wielorybie w Indonezji zagrożone przez działalność człowieka
Złoty pociąg. Pierwsze prace pod znakiem warunków nadleśnictwa
Złoty pociąg. Pierwsze prace pod znakiem warunków nadleśnictwa
Setki czołgów T-72A. Rosjanie już wiedzą, co z nimi zrobią
Setki czołgów T-72A. Rosjanie już wiedzą, co z nimi zrobią
Ukraiński MiG-29 bombardujący Rosjan. Liczba misji budzi uznanie
Ukraiński MiG-29 bombardujący Rosjan. Liczba misji budzi uznanie
Pierwszy raz w pobliżu Japonii. Dostrzegli tam rosyjskie okręty
Pierwszy raz w pobliżu Japonii. Dostrzegli tam rosyjskie okręty
Kolejna duża umowa. Ponad 1200 wozów dla polskiej armii
Kolejna duża umowa. Ponad 1200 wozów dla polskiej armii
Kosmiczna ekologia. Napęd plazmowy kontra śmieci na orbicie
Kosmiczna ekologia. Napęd plazmowy kontra śmieci na orbicie
Są największe na świecie. Chiny testują nową broń
Są największe na świecie. Chiny testują nową broń