F‑117A Nighthawk ciągle lata. Wycofano go w 2008 roku, ale jest niezastąpiony
Od wycofania samolotów F-177 ze służby w bojowych jednostkach amerykańskiego lotnictwa minęło już 15 lat. Mimo tego Nighthawk – jak nazywana jest ta charakterystyczna konstrukcja – wcale nie odszedł na emeryturę. Amerykańskie lotnictwo chce go eksploatować co najmniej do 2034 roku. W jakim celu?
F-117A został wycofany ze służby w 2008 roku. Mimo tego amerykańskie lotnictwo dopuszcza możliwość, że Nighthawk może ponownie być potrzebny. Świadczą dokumenty ujawnione przez serwis "The Drive".
Formalne wycofanie F-117A ze służby nie oznacza zniknięcia tego samolotu z nieba. Jak wynika z opublikowanych dokumentów, niektóre egzemplarze są ciągle eksploatowane, co potwierdzają relację obserwatorów, którzy widzieli F-117 w locie w pobliżu baz wojskowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aktualnym użytkownikiem F-117 jest baza doświadczalna AFTC (Air Force Test Center), a warunki upublicznionego przetargu zakładają, że Nighthawki pozostaną w użytku co najmniej do 2034 roku.
Przetarg zakłada, że samoloty będą zakonserwowane i utrzymywane w stanie, pozwalającym na przywrócenie pełnej sprawności w czasie 30-120 dni. Wymagania lotnictwa dotyczą także zachowania pełnych właściwości stealth, co oznacza m.in. określony sposób konserwacji powłok, jakimi pokryte są samoloty.
Druga młodość F-117A
W jakim celu Amerykanie wciąż użytkują i planują użytkować te ponad 40-letnie maszyny? Zadaniem F-117 jest obecnie odgrywanie roli "agresorów" podczas różnych ćwiczeń. Trudne do wykrycia samoloty mogą podczas nich symulować obecność najnowocześniejszych maszyn potencjalnych przeciwników, jak również trudnowykrywalnych pocisków manewrujących.
Co więcej, w ostatnich latach formalnie wycofane z użytku samoloty miały brać udział także w misjach bojowych, wykonywanych nad Syrią i Irakiem. Jak utrzymuje cytowana przez serwis Milmag rzeczniczka USAF, Ann Stefanek, obecnie amerykańskie lotnictwo ma do dyspozycji około 45 samolotów F-117A. 10 z nich zatwierdzono do przekazania różnym muzeom, a pozostałe egzemplarze nie są przewidziane do udziału w misjach bojowych.
F-117A – pierwszy samolot stealth
F-117 jest pierwszym, produkowanym seryjnie i wykorzystywanym operacyjnie samolotem, który zaprojektowano, za priorytet uznając cechy stealth. Choć nie był pierwszą maszyną o takich cechach, jego wprowadzenie do służby było przełomem ze względu na niezwykle małą skuteczną powierzchnie odbicia (SPO).
To wyrażany w metrach kwadratowych wskaźnik, określający jak bardzo samolot jest "widoczny" dla radarów, a zarazem jeden z parametrów, określający stopień trudnowykrywalności (istotna jest również np. sygnatura cieplna). Jak wygląda SPO współczesnych samolotów?
- F-117: 0,025
- F-22A: 0,05-0,1
- F-35: 0,1
- B-2: 0,1
- B-1B: 0,75
- Su-57: 1
- F-16: 1,7
- Rafale: 2
- Tu-160: 15
Pod względem SPO F-117A pozostaje – mimo wieku – liderem, nawet w porównaniu z najnowszymi maszynami 5. generacji.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski