Włochy się zbroją. Zamawiają więcej Eurofighterów
Pod koniec grudnia zeszłego roku Włochy zamówiły 24 wielozadaniowe samoloty bojowe Eurofighter. Umowa została podpisana przez przedstawicieli konsorcjum Eurofighter produkującego samolot, a z drugiej strony przez przedstawicieli NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency) – NATO-wskiej agencji zarządzającej flotami samolotów Tornado i Eurofighter będących w uzbrojeniu kilku państw sojuszu.
Włochy są jednym z państw uczestniczących w programie budowy myśliwców Eurofighter i jednym z jego głównych użytkowników. Do tej pory włoskim siłom powietrznym dostarczono 96 myśliwców tego typu w trzech wariantach: Tranche 1 (28 szt.), Tranche 2 (47 szt.) i Tranche 3A (21 szt.). Trzy maszyny utracono w wyniku wypadków. Nowe myśliwce zastąpią w służbie najstarsze egzemplarze w wersji Tranche 1, które mają bardzo ograniczone zdolności do atakowania celów naziemnych i pod wieloma względami konstrukcyjnymi są niekompatybilne z nowszymi wersjami co czyni je drogimi w eksploatacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Ta umowa jest kamieniem milowym dla programu Eurofighter we Włoszech. Od początku odgrywał on kluczową rolę dla obrony narodowej i bezpieczeństwa, a także w rozwoju zaawansowanych technologii i zatrudnianiu tysięcy wykwalifikowanych specjalistów. Dzięki temu najnowszemu zamówieniu program zapewni jeszcze większe zdolności i korzyści ekonomiczne na wiele lat – powiedział współdyrektor generalny Leonardo, Lorenzo Mariani.
Nie wiadomo w jakiej specyfikacji zostaną dostarczone zamówione samoloty. W tej chwili w produkcji znajduje się wersja Tranche 4 łącząca w sobie usprawnienia wszystkich poprzednich i dokładająca do tego nowszy radar ECRS Mk1 z elektronicznym skanowaniem fazowym. W związku z opóźnieniami w opracowywaniu wersji Tranche 5 można się spodziewać, że Włosi otrzymają pewnego rodzaju wersję przejściową Tranche 4+. Świadczyć o tym może komunikat prasowy koncernu Leonardo, w którym napisano, że włoskie samoloty uzyskają nowe możliwości w kwestii uzbrojenia, sensorów i łączności. Poszerzony pakiet uzbrojenia obejmuje m.in. pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor i pociski powietrze-ziemia Brimstone III.
– Poziom technologii programu Eurofighter na przestrzeni lat jest niepodważalny. Sukces tego programu dowodzi również wyjątkowej synergii pomiędzy przemysłem a instytucjami. Jesteśmy dumni z tego, co wspólnie zbudowaliśmy i zobowiązujemy się do wnoszenia naszego wkładu, aby zapewnić, że Włochy i wszystkie inne kraje partnerskie nadal będą pozyskiwać poziom zdolności, na jaki zasługują – powiedział prezes Leonardo, Stefano Pontecorvo.
Niejasna pozostaje kwestia radaru. Obecne samoloty są produkowane z radarami ECRS Mk1, jednak Włochy wspólnie z Wielką Brytanią pracują wspólnie nad radarem ECRS Mk2 o większych możliwościach w sferze walki elektronicznej. Jednak testy tego radaru dopiero się rozpoczęły. Pierwszy lot prototypu został wykonany w 2024 roku. Nie wiadomo kiedy prace nad nowym radarem się zakończą i czy testy zdążą się zakończyć przed uruchomieniem produkcji myśliwców zamówionych przez włoskie siły powietrzne.
Zamawiając nowe myśliwce Włochy dołączają do innych uczestników programu Eurofighter, którzy również zamówili samoloty w wariancie Tranche 4. W 2020 r. Niemcy zamówiły 38 samolotów tego typu dla zastąpienia części samolotów uderzeniowych Tornado IDS. Z kolei Hiszpania w 2023 r. zamówiła 20 egzemplarzy, a w 2024 r. dołożyła do tego kolejnych 25 sztuk Eurofighterów Tranche 4, które zastąpią myśliwce F/A-18 Hornet. Spośród państw partnerskich programu Eurofighter, samolotów w tej konfiguracji nie zamówiła jedynie Wielka Brytania, która jednak zainwestowała duże środki w rozwój radaru ECRS Mk2, który ma zapewnić brytyjskim Typhoonom wiodącą na świecie zdolność do prowadzenia walki elektronicznej.
Poza wzmocnieniem potencjału włoskich sił powietrznych nowe zamówienie przyniesie korzyści również włoskiej gospodarce. Wszystkie samoloty zostaną zmontowane przez Leonardo w fabryce w Caselle. Ta sama firma wyprodukuje również tylną część kadłuba, lewe skrzydło, termonamiernik PIRATE, radar ECRS Mk2. Pozostałe elementy będą pochodziły z innych państw uczestniczących w produkcji myśliwca.
Autor: Maciej Hypś