Włochy zbroją się po zęby. Zamówią nie tylko setki czołgów

Według agencji Reutera, włoskie ministerstwo obrony w ciągu najbliższych 11 lat planuje wydać niemal 7,5 mld euro na zakup 24 myśliwców Eurofighter Typhoon. Rzym planuje ponadto zamówić ponad 200 czołgów Panther z Niemiec oraz 350 bojowych wozów Lynx.

Eurofighter Typhoon
Eurofighter Typhoon
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Norbert Garbarek

Jak informuje portal Defense Romania, który powołuje się na agencję Reutera, plany Włochów znajdują się obecnie na początkowym etapie w procesie zakupu. Tamtejsze ministerstwo obrony zwróciło się dopiero do rządu o wydanie zgody na zakup nowoczesnych myśliwców Typhoon. Wniosek musi teraz zostać rozpatrzony przez odpowiednie komisje. Ministerstwo spodziewa się, że decyzja pojawi się najpóźniej 13 sierpnia.

Włosi planują duże zakupy

Przypomnijmy, że w kontekście zwiększania zdolności defensywnych i ofensywnych Włoch, w ostatnich dniach niemiecki portal Handelsblatt donosił, że Rzym planuje złożyć największe w swojej historii zamówienie u niemieckiego producenta Rheinmetall. Miałoby ono obejmować ponad 200 czołgów Panther oraz 350 bojowych wozów piechoty Lynx. Szacunkowy koszt tego przedsięwzięcia określa się na ok. 20 mld euro, natomiast realizacja miałaby potrwać 15 lat.

Natomiast w kontekście zakupu wspomnianych myśliwców Eurofighter Typhoon, odpowiednie ministerstwo przekazało dopiero władzom wniosek o zgodę na zakup samolotów – to pierwszy krok w procesie zakupowym, który poprzedza rozpoczęcie prac nad umową. Agencja Reutera wyjaśnia, że więcej szczegółów ma wkrótce zostać przekazane opinii publicznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowe Typhoony zastąpią starsze konstrukcje

Rzeczone 24 samoloty Typhoon miałyby zastąpić starsze konstrukcje znajdujące się obecnie w arsenale Włoch. Te mają być z kolei wycofywane od 2028 r. Nie wiadomo, jakie konkretnie maszyny mają zostać wymienione, jednak Defense Romania kieruje podejrzenia w stronę starszych włoskich Eurofighterów.

Przypomnijmy, że samoloty Eurofighter Typhoon to konstrukcje, których historia sięga jeszcze lat 70. ubiegłego wieku. Wtedy bowiem w Europie pojawiła się konieczność wymiany starszych maszyn, które nie były już konkurencyjne z sowieckimi MiG-ami-29 i Su-27. Brytyjski RAF postanowił więc ogłosić konieczność zbudowania samolotu, który od początku określany był jako AST-396. Wkrótce jednak ewoluował do dzisiejszego Typhoona. Pierwszy jego oblot miał miejsce w marcu 1994 r.

Ten myśliwiec wielozadaniowy zbudowany w układzie kaczki jest napędzany dwoma silnikami dwuprzepływowymi EuroJet EJ200, które generują ciąg na pziomie 60 kN każdy (90 kN z dopaleniem). Rozpiętość skrzydeł Typhoona to niespełna 11 m, zaś jego długość sięga niemal 16 m przy masie własnej 11 ton. To parametry nieco zbliżone do amerykańskich F-16, jednak nieznacznie większe.

Eurofighter Typhoon rozpędza się do prędkości 2 Ma, czyli ok. 2100 km/h, natomiast jego prędkość przelotowa z pełnym uzbrojeniem sięga 1,3 Ma (ok. 1600 km/h). Maszyna może pracować na pułapie 18,3 km, zaś jej zasięg wynosi ok. 3700 km. Podstawowym elementem uzbrojenia Typhoona jest działko Mauser BK-27 kal. 27 mm, jednak na podwieszanych węzłach mogą się znaleźć różnego rodzaju pociski rakietowe (m.in. AGM-84, AIM-9 Sidewinder, AIM-120, Storm Shadow), ale też inteligentne bomby typu Paveway i JDAM.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Redakcja Wirtualnej Polski