Rumunia kupi 150 transporterów opancerzonych Piranha V
Przed kilkoma dniami Bukareszt rozpoczął formalnie drugi etap pozyskiwania Forţele Terestre Române (rumuńskich wojsk lądowych) transporterów opancerzonych Piranha V w różnych odmianach. Ministerstwo obrony zwróciło się do parlamentu z wnioskiem o rozpoczęcie procedury udzielania zamówień na zakup 150 wozów za około 650 milionów dolarów. Podczas wspólnego posiedzenia stałego prezydium parlamentu podjęto decyzję o przekazaniu wniosku ministerstwa obrony do odpowiedniej komisji w celu przygotowania stosownej dokumentacji.
01.03.2023 15:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli zamówienie zostanie zrealizowane – do czego długa droga – tamtejsze siły zbrojne będą mieć łącznie 377 pojazdów z rodziny Piranha V. Bukareszt zakłada, że pozyskanie Piranhi V pozwoli na zastąpienie w linii zdecydowanej większości przestarzałych transporterów opancerzonych rodziny TAB-71/77. W 2018 r. Rumunia bowiem zakupiła 227 wozów w różnych konfiguracjach.
Przyszła umowa nie tylko poprawi kwestię sprzętową, ale też – zdaniem ministra obrony Angela Tilvara – zapewni wsparcie logistyczne i związany z tym specjalistyczny sprzęt szkoleniowy pozwalające na uzupełnienie jednostek podległych ministerstwu obrony. Zgodnie z porozumieniem pomiędzy CN ROMARM SA – oddziałem Societatea Uzina Mecanică Bucureşti SA – a amerykańskim producentem broni General Dynamics European Land Systems-Mowag GmbH transportery opancerzone będą produkowane w Rumunii.
Kontrakt na dostawę 227 transporterów Piranha V w sześciu odmianach – bazowej, moździerza samobieżnego Spear MK2 kalibru 120 milimetrów, wozu dowodzenia, rozpoznawczej, ewakuacji medycznej i zabezpieczenia technicznego – podpisano 12 stycznia 2018 roku. Zakup ten kosztował Rumunów ok. 895 milionów euro (3,73 miliarda złotych). Pierwsze sztuki zaczęły trafiać do odbiorcy w październiku 2020 r. Z 36 sztuk 26 wyprodukowano w zakładach producenta w szwajcarskim Kreuzlingen przekazano na terenie Zakładów Mechanicznych Bukareszt (Uzina Mecanică Bucureşti), dziesięć zaś powstało lokalnie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miesiąc później na poligonie Getica odbyły się pierwsze próby ogniowe trzech egzemplarzy uzbrojonych w wieże bezzałogowe UT30MK2. Wziął w nich również jeden pojazd uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Elbit Systems Overhead (ORCWS) uzbrojony w pojedynczy 12,7-milimetrowy karabin maszynowy M2A1 i urządzenia optoelektroniczne.
Program pozyskania Piranhi V nie był bezproblemowy, gdyż zanotował dwudziestomiesięczne opóźnienie. Stały za tym przedłużające się testy wieży bezzałogowej UT30 MK2 uzbrojonej w 30-milimetrową armatę automatyczną Mk 44 Bushmaster II sprzężoną z karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetrów. Pokłosiem tych problemów stały się kłopoty z integracją lokalnego systemu łączności z pojazdami i transferem technologii. Gdy czara goryczy się przelała, na amerykański koncern GDLS nałożono karę umowną w kwocie 8,5 mln euro za opóźnienia w dostawach transporterów. Koniec końców dostawy stały się faktem.
Pojazdy trafiły do 26. batalionu piechoty Neagoe Basarab, określanej przydomkiem "Czerwone Skorpiony" z koszarami w Krajowej w południowo-zachodniej Rumunii. Batalion pozostaje w dyspozycji wielonarodowej brygady Multinational Brigade South-East. Na koniec 2022 roku na wyposażeniu wojsk lądowych znajdowały się 94 wozy. Piranha V z pewnością będzie znacznym skokiem jakościowym w porównaniu do używanych kołowych transporterów opancerzonych TAB-71 (BTR-60 zmodyfikowane zgodnie w wymaganiami i produkowane na licencji), TAB-77 (licencyjna odmiana sowieckiego BTR-a-70) i pojazdów B33 Zimbru. W linii i magazynach może pozostawać nawet kilkaset sztuk. Do tego Rumunia używa Piranhe IIIC, które służą żołnierzom na misjach zagranicznych.
309 pojazdów tego typu zamówiła w styczniu 2016 roku duńska agencja zakupów wojskowych DALO (Defence Acquisition and Logistics Organizations). Do dowództwa wojsk lądowych (Hæren) trafiły w kwietniu 2019 roku. W przypadku egzemplarzy wykorzystywanych przez żołnierzy Hæren szczególnie ciekawie prezentuje się 15 pojazdów ze 120-milimetrowymi moździerzami automatycznymi A3MS (Advanced Automated Autonomous Mortar System), opracowanymi przez austriacką spółkę ESLAIT’s (ESL Advanced Information Technology’s). Poza tym do służby trafiają standardowe konfiguracje, znane z przetargu rumuńskiego.
Mowag Piranha V to wóz opracowany przez szwajcarski koncern GDELS.W wariancie transportera piechoty załogę stanowi trzech żołnierzy, a do przedziału desantu może zmieścić się maksymalnie dziesięciu żołnierzy z wyposażeniem indywidualnym. Pojazd ma dopuszczalną masę całkowitą 30 ton oraz 8 m długości, 2,99 m szerokości i 2,34 m wysokości. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym MTU Scania 6V199 TE21 o mocy 580 KM sprzężonym ze skrzynią biegó ZF 7HP902S. Dzięki temu może się rozpędzić do 100 km/h po drodze utwardzonej i brodzić w wodzie z prędkością 10 km/h.
Z pełnym zapasem paliwa może przejechać około 800 kilometrów (według niektórych źródeł nawet 1000). Może pokonać pionowe przeszkody terenowe o wysokości 0,75 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 40%, rowy o szerokości 2 m oraz brodzić w rzekach o głębokości do 1,5 m.
Uzbrojenie i wyposażenie zależy od wersji i nałożonych zadań. W wersji transportera opancerzonego uzbrojenie zabudowane jest dwojako. Z jednej strony może być to zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, za drugiej zaś – obrotowa i otwartej od góry załogowa wieżyczka. W tych modułach mogą się znaleźć wielkokalibrowy karabin maszynowy kalibru 12,7 mm, granatnik automatyczny kalibru 40 mm lub wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW.
Poziom osłonności balistycznej odpowiada poziomowi IV według NATO-wskiej normy STANAG 4569. Na liczby bezwzględne przekłada się to w ten sposób, że pojazd jest chroniony dookólnie przed pociskami 14,5 milimetra i 23 milimetry od frontu. Kadłub pojazdu jest odporny na wybuchy ładunku zawierającego 10 kilogramów trotylu. Dopancerzenie pozwala na zwiększenie osłonności do poziomu V według STANAG 4569. Dzięki temu pojazd jest dookólnie chroniony przed penetracją pocisków do kalibru 25 milimetrów. Pojazd Piranha V może być transportowany w ładowni samolotu Airbus A400M.
Mowag Piranha V jest też bazą dla hiszpańskich Dragónów, ale w ich przypadku nacjonalizacja jest na poziomie 64%. Dragón ma 8 m długości, 2,34 m wysokości, 2,99 m szerokości, a masa może sięgnąć nawet 33 t. W wariancie transportera piechoty może przewozić maksymalnie jedenastu żołnierzy (3 członków załogi i 8 piechurów). Ma podobne osiągi i wymiary, co wersja rumuńska. Różni się jednak układem napędowym. W miejsce oryginalnego silnika zamontowano mocniejszym o mocy 724 KM (40 kW) DC13 szwedzkiej Scanii sparowany z 24-biegową SW624 hiszpańskiej firmy Sapa, używaną wcześniej w bojowym wozie piechoty Pizarro.
W pierwszej transzy 219 pojazdów powstanie w wersji kbwp i otrzyma bezzałogowe wieże Guardian 30 rodzimej spółkę Escribano Mechanical & Engineering SL. 40 z nich uzbrojonych będzie w wyrzutnie ppk Spike LR. Część pojazdów w wersji bojowej zintegrowanych zostanie z załogowymi wieżami Hitfist 30 z 30-mm armatą (z możliwością wymiany na 40-milimetrową armatę. Ponad 100 pojazdów będzie wyposażonych w lekkie zsmu, np. Guardian 2.0 lub Samson.
Andrzej Pawłowski, dziennikarz konflikty.pl