Rosjanie sięgają do magazynów. Na front zmierzają radzieckie BTR‑50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rosjanie po raz kolejny musieli sięgnąć do swoich magazynów. Jak donosi serwis Defence Blog w sieci zaczęły pojawiać się zdjęcia pokazujące rosyjski transport gąsienicowych transporterów opancerzonych BTR-50 z lat 50, zmierzający do Ukrainy. Na maszynach można zauważyć znak "V", czyli oznaczenie, które Rosjanie zaczęli używać w grudniu 2022 r. Wyjaśniamy, czym są transportery BTR-50.
Nie jest do końca jasne, czemu Rosja sięga po sprzęt z lat 50. Militarny zwraca uwagę, że może to świadczyć o niedoborach pojazdów opancerzonych albo o wdrażaniu nowej taktyki. Ukraiński serwis zwraca uwagę, że polega ona na tworzeniu zdalnie sterowanych pojazdów kamikaze, wypełnionych materiałami wybuchowymi, które posłużą do niszczenia ufortyfikowanych pozycji obronnych Ukraińców.
Rosjanie wyjmują z magazynów BTR-50
BTR-50 to gąsienicowe transportery opancerzone zaprojektowane w latach 50. Ich konstrukcja bazowała na podwoziu lekkiego czołgu pływającego PT-76. Pierwsze pojazdy BTR-50P trafiły na wyposażenie Armii Radzieckiej w 1954 r. i miały dość prostą budowę. Nie posiadały dachu nad przedziałem załogi. To było jednoznaczne z brakiem ochrony NBC, czyli ochrony przed zagrożeniami nuklearnymi, biologicznymi i chemicznymi.
Jak donosi Tanks Encyklopedia późniejsze doświadczenia pokazały, że brak dachu ułatwiał ataki przy użyciu koktajli Mołotowa i granatów. Z drugiej jednak strony transporter dobrze sprawdzał się w terenie. Był to jeden z powodów, dla których zdecydowano się na rozwój i produkcję kolejnych wersji np. BTR-50PA uzbrojoną w radziecki wielkokalibrowy karabin maszynowy KPW czy wersję BTR-50PK z zamkniętym przedziałem desantu i uzbrojoną w karabin maszynowy SGMB. Produkcja zakończyła się w latach 70. XX wieku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tego typu gąsienicowe transportery opancerzone mogą poruszać się z maksymalną prędkością 44 km/h po utwardzanych drogach i z prędkością 11 km/h w wodzie. Są zdolne do pokonywania rowów i niewielkich ścian. Mają długość ponad 7 m, szerokość 3,14 m i wysokość blisko 2 m. Ich masa przekracza 14 ton. Pojazdy przez wiele lat były podstawowymi wozami radzieckich brygad zmechanizowanych. Z biegiem czasu zastąpiono je nowocześniejszymi rozwiązaniami, które zapewniały m.in. większą ochronę załodze i były lepiej uzbrojone.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski