Rosyjska wiara w drewno wciąż silna. Tak chcą się bronić przed dronami

Rosyjskie próby zwiększania ochrony pojazdów złomem bądź nawet drewnem mają już niemal dwuletnią tradycję. Wyjaśniamy, czy drewniany pancerz coś daje.

Rosyjska armatohaubica 2S3 Akacja z drewnianym pancerzem.Rosyjska armatohaubica 2S3 Akacja z drewnianym pancerzem.
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱
Przemysław Juraszek

Rosjanie pokazali swoje zamiłowanie do wykorzystania drewna jako ochrony już w pierwszych miesiącach wojny podczas epizodu kijowskiego, kiedy to używali drewna jako ochrony chłodnic ciężarówek przed bronią strzelecką. To w teorii zwiększało ochronę chłodnicy, ale z drugiej strony ograniczało do niej przepływ powietrza, powodując przegrzewanie się silnika.

Miały miejsce też przypadki obkładania cystern w celu upodobnienia ich do ciężarówek przewożących drewno oraz niektóre załogi obkładały balami bojowe wozy piechoty z rodziny BMP-3. Teraz z kolei pojawiło się zdjęcie przedstawiające armatohaubice 2S3 Akacja z przeciwdronową klatką oraz dodatkowymi wzmocnieniami po bokach wieży w formie koszy na drewniane bale.

Drewno jako pancerz

Drewno jako pancerz nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia zbyt niską relację ochrony do masy, ale są pewne sytuacje, gdzie może ono zadziałać. Jednym z przypadków jest tutaj ochrona przed bronią z głowicą kumulacyjną w postaci np. granatów PG-7VL masowo stosowanych na improwizowanych dronach kamikadze.

Dzieje się tak, ponieważ strumień kumulacyjny mimo swoich rewelacyjnych możliwości przepalania pancerza ma bardzo mały zasięg. Z tego względu np. zdetonowanie głowicy o penetracji 50 cm w odległości np. 60 cm od pancerza właściwego zapewnia dobrą ochronę.

Potrzebny jest więc tutaj lekki wypełniacz mający zdetonować głowicę przedwcześnie bądź bariera ustawiona przed właściwym pancerzem i w obydwu przypadkach drewno średnio się nadaje. Lepszym wyborem byłyby wykonane z lekkich kompozytów nakładki, ale w polowych warunkach nawet pancerz prętowy wykonany z zespawanych razem elementów ogrodzenia będzie lżejszy niż bale drewna.

Bale drewna w porównaniu z powyższymi alternatywami dodają niepotrzebną dodatkową masę, która negatywnie wpływa na mobilność pojazdu oraz może prowadzić do szybszego zużycia się elementów zawieszenia i zwiększenia częstotliwości awarii.

Wybrane dla Ciebie
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm