Rosjanie chcieli zestrzelić francuski samolot E‑3 Sentry. To cenny AWACS

Podczas lotu nad Morzem Czarnym, w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, francuski samolot E-3 Sentry został zmuszony do przerwania misji. Przyczyną byli Rosjanie, którzy bezprawnie zagrozili zestrzeleniem francuskiej maszyny.

Samolot E-3 Sentry należący do NATO - zdjęcie ilustracyjne
Samolot E-3 Sentry należący do NATO - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © NATO
Łukasz Michalik

01.03.2024 | aktual.: 01.03.2024 21:00

Do incydentu doszło, jak ujawnił niedawno francuski minister obrony Sébastien Lecornu, w listopadzie 2023 roku. Choć francuski samolot przebywał w miejscu, gdzie – mimo toczącej się wojny w Ukrainie – mógł się znajdować, pilot cennego, ale stanowiącego łatwy cel E-3 Sentry zdecydował o zawróceniu.

Był to kolejny przypadek, gdy Rosjanie zagrażali natowskiemu samolotowi rozpoznawczemu. Wcześniej, w roku 2022, wystrzelili pocisk powietrze-powietrze w stronę brytyjskiego Boeinga RC-135, także patrolującego nad Morzem Czarnym.

AWACS E-3 Sentry

E-3 Sentry to samolot wczesnego ostrzegania (AWACS). Jego charakterystyczną cechą jest duża, umieszczona nad kadłubem, obrotowa owiewka anteny radaru. Dzięki niemu E-3 jest w stanie wykrywać inne samoloty na dystansie 400-650 km. Ważną cechą samolotu jest możliwość obserwacji obiektów lecących znacznie niżej i poruszających się na tle ziemi.

Samolot wczesnego ostrzegania E-3 Sentry powstał w latach 70. XX wieku na bazie zmodyfikowanego, pasażerskiego Boeinga 707, w którym zamontowano radary AN / APS-133 i AN/APY-1 lub AN/APY-2.

Załogę maszyny stanowią cztery osoby oraz do 19 kontrolerów, obsługujących radary i pokładową awionikę. Mają oni do dyspozycji 14 stanowisk. Wyposażenie samolotu różni się w zależności od konkretnego użytkownika (np. maszyny saudyjskie mają dodatkową toaletę).

E-3 Sentry ma 46 metrów długości, 44 metry rozpiętości skrzydeł i waży 156 ton. Może latać z prędkością do 840 km/h, choć prędkość przelotowa jest niższa i wynosi 580 km/h. Wewnętrzne zbiorniki paliwa zapewniają zasięg do 8 tys. km, który może zostać zwiększony dzięki instalacji do tankowania w locie.

Użytkownicy E-3 Sentry

Francja jest jednym z czterech użytkowników samolotów E-3 Sentry (poza Stanami Zjednoczonymi, Arabią Saudyjską i Chile). Do niedawna E-3 użytkowała także Wielka Brytania, jednak zastąpiła te maszyny nowocześniejszymi odpowiednikami w postaci samolotów E-7 Wedgetail.

Także Stany Zjednoczone są w trakcie wycofywania i zastępowania swojej floty E-3, a Francja zmierza w niedalekiej przyszłości zastąpić swoje AWACS-y (w wersji E-3F) nowocześniejszą, szwedzką konstrukcją Saab GlobalEye.

Dodatkowym, ponadnarodowym użytkownikiem samolotów E-3 Sentry jest NATO, które – niezależnie od maszyn należących do państw członkowskich - ma do dyspozycji 14 takich samolotów (spośród 18 pierwotnie zamówionych).

NATO zamierza utrzymać flotę swoich E-3 aż do 2035 roku, jednak samoloty te przejdą do 2026 poważną modernizację. Obejmie ona m.in. wymianę środków łączności, rozbudowę możliwości transmisji danych czy komunikacji satelitarnej.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie