USAF wymieni część floty samolotów E-3. Następcą ma być Boeing E-7 Wedgetail

Siły Powietrzne USA (USAF) planują zastąpić część floty samolotów E-3 Sentry Airborne Warning and Control System (AWACS) samolotami Boeing E-7 Wedgetail.

Boeing 737 AEW&C Wedgetail należący do tureckich Sił Powietrznych - zdjęcie ilustracyjne.Boeing 737 AEW&C Wedgetail należący do tureckich Sił Powietrznych - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2016 Anadolu Agency
Karolina Modzelewska

"Boeing E-7 jest jedyną platformą zdolną do spełnienia wymagań taktycznego zarządzania bitwą Departamentu Obrony, dowodzenia i kontroli oraz możliwości wskazywania celów ruchomych w ramach czasowych potrzebnych do zastąpienia starzejącego się E-3" – jak można przeczytać w oświadczeniu Sił Powietrznych USA.

Boeing E-7 Wedgetail może zastąpić E-3

The War Zone informuje, że Siły Powietrzne USA planują podpisanie kontraktu z Boeingiem i zamówienie pierwszego "szybkiego prototypu samolotu" w roku podatkowym 2023, drugiego prototypu w roku podatkowym 2024, a następnie podjęcie formalnej decyzji o rozpoczęciu produkcji Boeing E-7 Wedgetail. Na razie nie wiadomo, czy E-7 dla amerykańskiej armii będzie różnił się od E-7, która są wykorzystywane m.in. w Australii, Turcji czy Wielkiej Brytanii oraz od E-7 konstruowanego dla Wielkiej Brytanii.

Boeing E-7 Wedgetail według producenta to najbardziej zaawansowana, wydajna i niezawodna na świecie platforma wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu (Airborne Early Warning and Control - AEW&C), która pozwala jednocześnie śledzić wiele celów morskich i powietrznych, a także koordynować pracę myśliwców czy okrętów wojennych.

E-7 Wedgetail został opracowany na bazie samolotu pasażerskiego Boeing 737-700. W maszynie o długości 33,6 m, wysokości 12,6 m i rozpiętości skrzydeł 34,3 m zamontowano dwa silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7. Maszyna może poruszać się z maksymalną prędkością 955 km/h, a jej maksymalna masa startowa to 77 565 kg. W samolocie znajduje się stacja radiolokacyjna Northrop Grumman MESA, której zasięg przekracza 400 km, liczne systemy komunikacji np. HF, VHF, UHF, Link-11, Link-16, UHF SATCOM i ICS, a także środki obrony przed walką elektroniczną.

Zobacz także: Dwa lata w całkowitej izolacji. Eksperyment uznano za porażkę

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Śmigłowce Royal Navy zyskały nowe rakiety. Pociski Martlet w gotowości
Śmigłowce Royal Navy zyskały nowe rakiety. Pociski Martlet w gotowości
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇