USAF wymieni część floty samolotów E‑3. Następcą ma być Boeing E‑7 Wedgetail

Boeing 737 AEW&C Wedgetail należący do tureckich Sił Powietrznych - zdjęcie ilustracyjne.
Boeing 737 AEW&C Wedgetail należący do tureckich Sił Powietrznych - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2016 Anadolu Agency
Karolina Modzelewska

27.04.2022 20:25, aktual.: 01.05.2022 17:28

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Siły Powietrzne USA (USAF) planują zastąpić część floty samolotów E-3 Sentry Airborne Warning and Control System (AWACS) samolotami Boeing E-7 Wedgetail.

"Boeing E-7 jest jedyną platformą zdolną do spełnienia wymagań taktycznego zarządzania bitwą Departamentu Obrony, dowodzenia i kontroli oraz możliwości wskazywania celów ruchomych w ramach czasowych potrzebnych do zastąpienia starzejącego się E-3" – jak można przeczytać w oświadczeniu Sił Powietrznych USA.

Boeing E-7 Wedgetail może zastąpić E-3

The War Zone informuje, że Siły Powietrzne USA planują podpisanie kontraktu z Boeingiem i zamówienie pierwszego "szybkiego prototypu samolotu" w roku podatkowym 2023, drugiego prototypu w roku podatkowym 2024, a następnie podjęcie formalnej decyzji o rozpoczęciu produkcji Boeing E-7 Wedgetail. Na razie nie wiadomo, czy E-7 dla amerykańskiej armii będzie różnił się od E-7, która są wykorzystywane m.in. w Australii, Turcji czy Wielkiej Brytanii oraz od E-7 konstruowanego dla Wielkiej Brytanii.

Boeing E-7 Wedgetail według producenta to najbardziej zaawansowana, wydajna i niezawodna na świecie platforma wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu (Airborne Early Warning and Control - AEW&C), która pozwala jednocześnie śledzić wiele celów morskich i powietrznych, a także koordynować pracę myśliwców czy okrętów wojennych.

E-7 Wedgetail został opracowany na bazie samolotu pasażerskiego Boeing 737-700. W maszynie o długości 33,6 m, wysokości 12,6 m i rozpiętości skrzydeł 34,3 m zamontowano dwa silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7. Maszyna może poruszać się z maksymalną prędkością 955 km/h, a jej maksymalna masa startowa to 77 565 kg. W samolocie znajduje się stacja radiolokacyjna Northrop Grumman MESA, której zasięg przekracza 400 km, liczne systemy komunikacji np. HF, VHF, UHF, Link-11, Link-16, UHF SATCOM i ICS, a także środki obrony przed walką elektroniczną.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski