Samolot NATO śledził rakietę, która spadła w Polsce? "Latające radary" nad naszym krajem
16.11.2022 12:02, aktual.: 16.11.2022 13:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Amerykańska stacja CNN donosi, że samolot zwiadowczy NATO zarejestrował tor lotu rakiety, która spadła w Przewodowie. Najprawdopodobniej był to Boeing E-3A Airborne Warning & Control System (AWACS), który od początku wojny w Ukrainie regularnie patroluje przestrzeń powietrzną nad naszym krajem. Wyjaśniamy, czym jest ten "latający radar".
Boeing E-3A Sentry to amerykański samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej, często nazywany oczami i uszami armii USA ze względu na swoje zaawansowane możliwości. Samolot jest zmodyfikowaną wersją Boeinga 707-320, który łatwo rozpoznać po charakterystycznej "czapce", czyli stacji radarowej zamontowanej na jego kadłubie. Jest ona swoistego rodzaju centrum dowodzenia, telekomunikacji oraz naprowadzania.
Boeing E-3A Sentry oczami i uszami USA
Z oficjalnych informacji przekazywanych przez NATO wynika, że samolot zazwyczaj pracuje na wysokości 10 km. Na takiej wysokości pojedynczy Boeing E-3A może stale nadzorować przestrzeń powietrzną w promieniu ponad 400 km, a jego polu widzenia pozostaje 312 000 km². Z kolei trzy współpracujące ze sobą E-31 "mogą zapewnić pełne pokrycie [red. radarowe] Europy Środkowej". Dodatkowo zamontowane w nim cyfrowe łącza danych pozwalają na niemalże natychmiastową wymianę informacji z centrami dowodzenia na lądzie, morzu oraz w powietrzu.
Samoloty te mogą także - w ograniczonym zakresie - monitorować sytuację na ziemi, wykrywając obecności różnego rodzaju ruchomych obiektów. Według NATO zastosowany w nich radar impulsowo-dopplerowski umożliwia dokładne rozróżnianie celów. Z tego powodu Boeing E-3A może wykryć nawet bardzo nisko latające samoloty w promieniu 400 km i samoloty latające na średnich wysokościach w promieniu 520 km.
Boeing E-3A - dane techniczne:
- Długość: 46,68 m
- Rozpiętość skrzydeł: 44,45 m
- Maksymalna masa startowa: 147 418 kg
- Prędkość przelotowa: 0,48 Macha
- Zasięg: 9250 km
- Pułap: około 10 km
Jak już informowaliśmy, w nadchodzących latach Stany Zjednoczone planują zastąpić część floty samolotów E-3 Sentry samolotami Boeing E-7 Wedgetail. Według producentów tego modelu Boeing E-7 Wedgetail, zbudowany na bazie samolotu pasażerskiego Boeing 737-700, to najbardziej zaawansowana i wydajna na świecie platforma wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu. Pozwala jednocześnie śledzić wiele celów morskich i powietrznych, a także koordynować pracę myśliwców czy okrętów wojennych, co w przypadku "latającego radaru" odgrywa istotną rolę. Dokładną specyfikację tej maszyny można znaleźć tutaj.
Boeing E-3A to nie jedyna amerykańska maszyna, która krąży nad Polską. Nad naszym krajem regularnie pojawiają się również modele takie jak Boeing E-8C oraz Boeing RC-135W Rivet Joint. Maszyny zazwyczaj krążą w okolicach granicy z Ukrainą i Białorusią.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski