Samolot NATO śledził rakietę, która spadła w Polsce? "Latające radary" nad naszym krajem
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Amerykańska stacja CNN donosi, że samolot zwiadowczy NATO zarejestrował tor lotu rakiety, która spadła w Przewodowie. Najprawdopodobniej był to Boeing E-3A Airborne Warning & Control System (AWACS), który od początku wojny w Ukrainie regularnie patroluje przestrzeń powietrzną nad naszym krajem. Wyjaśniamy, czym jest ten "latający radar".
Boeing E-3A Sentry to amerykański samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej, często nazywany oczami i uszami armii USA ze względu na swoje zaawansowane możliwości. Samolot jest zmodyfikowaną wersją Boeinga 707-320, który łatwo rozpoznać po charakterystycznej "czapce", czyli stacji radarowej zamontowanej na jego kadłubie. Jest ona swoistego rodzaju centrum dowodzenia, telekomunikacji oraz naprowadzania.
Boeing E-3A Sentry oczami i uszami USA
Z oficjalnych informacji przekazywanych przez NATO wynika, że samolot zazwyczaj pracuje na wysokości 10 km. Na takiej wysokości pojedynczy Boeing E-3A może stale nadzorować przestrzeń powietrzną w promieniu ponad 400 km, a jego polu widzenia pozostaje 312 000 km². Z kolei trzy współpracujące ze sobą E-31 "mogą zapewnić pełne pokrycie [red. radarowe] Europy Środkowej". Dodatkowo zamontowane w nim cyfrowe łącza danych pozwalają na niemalże natychmiastową wymianę informacji z centrami dowodzenia na lądzie, morzu oraz w powietrzu.
Samoloty te mogą także - w ograniczonym zakresie - monitorować sytuację na ziemi, wykrywając obecności różnego rodzaju ruchomych obiektów. Według NATO zastosowany w nich radar impulsowo-dopplerowski umożliwia dokładne rozróżnianie celów. Z tego powodu Boeing E-3A może wykryć nawet bardzo nisko latające samoloty w promieniu 400 km i samoloty latające na średnich wysokościach w promieniu 520 km.
Boeing E-3A - dane techniczne:
- Długość: 46,68 m
- Rozpiętość skrzydeł: 44,45 m
- Maksymalna masa startowa: 147 418 kg
- Prędkość przelotowa: 0,48 Macha
- Zasięg: 9250 km
- Pułap: około 10 km
Jak już informowaliśmy, w nadchodzących latach Stany Zjednoczone planują zastąpić część floty samolotów E-3 Sentry samolotami Boeing E-7 Wedgetail. Według producentów tego modelu Boeing E-7 Wedgetail, zbudowany na bazie samolotu pasażerskiego Boeing 737-700, to najbardziej zaawansowana i wydajna na świecie platforma wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu. Pozwala jednocześnie śledzić wiele celów morskich i powietrznych, a także koordynować pracę myśliwców czy okrętów wojennych, co w przypadku "latającego radaru" odgrywa istotną rolę. Dokładną specyfikację tej maszyny można znaleźć tutaj.
Boeing E-3A to nie jedyna amerykańska maszyna, która krąży nad Polską. Nad naszym krajem regularnie pojawiają się również modele takie jak Boeing E-8C oraz Boeing RC-135W Rivet Joint. Maszyny zazwyczaj krążą w okolicach granicy z Ukrainą i Białorusią.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski